شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اکثریت مردم انگلیس مخالف فروش اسلحه به عربستان سعودی

حوزه/یک نظرسنجی توسط کمپین مبارزه با فروش تسلیحات نظامی در انگلستان نشان دادکه اکثریت مردم بریتانیا مخالف فروش اسلحه به عربستان سعودی هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از گاردین، یک نظرسنجی نشان داد که اکثریت مردم بریتانیا مخالف فروش اسلحه‌ به عربستان سعودی، بزرگترین مشتری تسلیحاتی این کشور هستند.
این یافته‌های آماری پیش از حکم دادگاهی ارائه شد که قدرت برداشتن اجازه به فروش تسلیحات به پادشاهی عربستان را داشته و می‌تواند پیامد‌های عمده‌ای برای صادرات اسلحه‌های انگلیسی به دیگر کشورها نیز داشته باشد. 
این درحالی است که ترزا می، نخست وزیر جدید انگلستان در پی خارج شدن این کشور از اتحادیه اروپا، حساب‌های مالی زیادی روی صادرات اسلحه باز کرده است. به طوری که یک ماه پیش با یک معامله 100 میلیون دلاری اسلحه با ارتش ترکیه برای فروش جت‌های جنگنده موافقت کرد.
در این میان یک نظرسنجی انجام شده توسط کمپین مخالف با فروش تسلیحات نشان داد که اکثریت مردم بریتانیا با فروش تسلیحات نظامی به کشورهای دیگر موافق نیستند. طبق این نظرسنجی 62% مردم فکر می‌کنند فروش تسلیحات به سعودی‌های غیرقابل قبول است. و تقریبا 
به طور وسیع‌تر اینکه بیش از 71% آنان فکر می‌کنند دولت انگلیس نباید به کشورهای خارجی متهم به نقض حقوق بشر اسلحه بفروشد. و 60% آنان نیز بر این باور هستند که دولت نباید به کشورهای غیردموکراتیک سلاح فروخته و تنها 26% معتقدند دولت انگلیس باید به کشورهای خارجی تسلیحات بفروشد.
کمپین مبارزه با صادرات اسلحه از وزارت خارجه انگلیس خواسته تمامی مجوزهای صادرات اسلحه را به حالت تعلیق در آورده و دیگر به عربستان سعودی که از تجهیزات نظامی‌اش برای بمباران مردم بی‌گناه یمن استفاده می‌کند تسلیحات نظامی نفروشد.
آندور اسمیت از این کمپین گفت: جت‌های جنگنده انگلیسی و بمب‌های آن‌ها مایه اصلی ویرانی‌ها در یمن هستند. حکم دادگاه هرچه باشد این پایان ماجرا نیست. نخست وزیر و همکارانش باید به صدای مردم گوش داده و رابطه نظامی مسموم با عربستان سعودی را متوقف سازند.
دولت انگلیس از مارس 2015 تا کنون بیش از 3.3 میلیارد دلار اسلحه از جمله جت‌های جنگنده، بمب‌ و موشک به آل سعود فروخته است و سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشر به طور دائم مخالفت‌شان را با فروش تسلیحات به رژیم عربستان سعودی ابراز کرده‌اند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha