چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تحول در حوزه

مسوول گروه تبلیغی همدان گفت: از آنجایی که حوزه خاستگاه انقلاب بوده است، در تداوم انقلاب نیز اتاق فکر و منبع جهت دهی است، اما حوزه باید خود را با تحولات و نیاز روز تطبیق دهد.

حجت الاسلام مهدی ارتقایی مسوول گروه تبلیغی موسسه سراج در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، با اشاره به تاثیر و نقش حوزه در تشکیل، پیروزی و تداوم انقلاب، گفت: این یک امر بدیهی و واضح است که شکل گیری و شروع انقلاب از حوزه بوده است و حوزه اساس و مبنای انقلاب است.

وی ادامه داد: فکر و ایده و راهکارهایی که منجر به پیروزی انقلاب شده است به طور مستقیم از سوی روحانیت بوده و نبض انقلاب از ابتدا حوزه علمیه و مبانی فقهی و اعتقادی و شخصیت اصلی انقلاب یک شخصیت حوزوی بوده است.

مسوول گروه تبلیغی موسسه سراج همدان، افزود: البته نحله های مختلف سیاسی و اجتماعی حرکت هایی داشتند، ولی نه توفیقی در جلب حمایت و افکار مردم و نه در فعالیت های خود داشتند و یا در مسیر خود ثابت قدم نبودند و مبانی آن ها سست بود.

وی ادامه داد: چون منشأ و آبشخور انقلاب مبانی دینی و هدف آن هدفی الهی و اسلامی بوده است و نیروها در اوج فداکاری و ایثار در مسیر این هدف حرکت می کردند و البته مردم هم در این حرکت بزرگ، متحد و همراه نیروها بودند، همه این عوامل سبب پیروزی انقلاب شد و حوزه نقش اساسی و محوری در این امر داشت.

حجت الاسلام ارتقایی، گفت: از آنجایی که حوزه خاستگاه انقلاب بوده، در تداوم انقلاب نیز اتاق فکر و منبع جهت دهی است، اما باید دید حوزه متناسب با تحولات و اتفاقات روز حرکت می کند و خود را با این تحولات تطبیق می دهد.

وی تاکید کرد: اگر حوزه نتواند این رسالت و کادرسازی را در فعالیت های خود و مسیر انقلاب به خوبی انجام دهد، حاصل آن نظامی خواهد شد که اسمش اسلامی است، ولی رسمش برخلاف مبانی و مصالح انقلاب و اسلام است.

مسوول موسسه تبلیغی سراج همدان، ابراز داشت: اتفاقی که در تحول حوزه متناسب با تحولات و نیازهای روز جامعه و نظام باید رقم بخورد، هنوز رقم نخورده است و حوزه برای اینکه بتواند هم پشتوانه ای برای انقلاب باشد و هم به عنوان اتاق فکر نظام عمل کند نیازمند تحول و همگام شدن متناسب با مسایل و نیازهای روز است.

وی نقش حوزه را در مقابله با آسیب ها و تهدیدات فراروی نظام، بسیار مهم و تعیین کننده دانست و گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، نقش حوزه تبیین مسایل است و اگر جوان امروز نداند لزوم حاکمیت نظام اسلامی در کشور و جایگاه دین در عرصه اجتماعی چیست، این موضوع خود نوعی انحراف است.

حجت الاسلام ارتقایی در پایان تاکید کرد: متاسفانه حوزه هم از جهت عده و هم از جهت کیفی در این زمینه ضعف دارد، اگر حوزه نتواند الگوی اصیل انقلاب و اسلام را به جامعه و نسل جوان معرفی کند، الگوهای بیگانه در بین جوانان حاکم خواهد شد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha