پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اقتصاد و فرهنگ

حوزه/ بیست و هشتمین شماره از فصلنامه علمی- پژوهشی "معرفت فرهنگی اجتماعی" پاییز ۹۵ از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این شماره هفت مقاله توسط محققان و پژوهشگران ارائه شده، سرمايه اجتماعي،‌ نقطه تلاقي اقتصاد و فرهنگ (رويكرد بين رشته‌اي) به قلم اميرخادم عليزاده و  مهدي رضائي جهدکن، نقد و بررسي نگرش ابزاري به فناوري مدرن؛ بر اساس ديدگاه حلقه انتقادي فرانكفورت و فلسفة صدرالمتألهين، نوشته رضا ملايي  ، نقد و بررسي نظريه مصرف نمايشي وبلن بر مبناي معيارهاي سنجش معرفت اجتماعي ، به قلم فردين قريشي ، داود قاسم زاده، ذاکر قاسم زاده، بررسي شكاف و زمينه‌هاي آن در لايه‌هاي فرهنگي هويت ايرانيان ، نوشته سيدعباس حسيني  ازجمله مقالات نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی  است .

 همچنین بررسي نقش فرهنگ و زبان در ارتباط ميان فرهنگي، اثرحسن يوسف زاده اربط، بررسي سياست هاي حكومت آل بويه در برخورد با تنوع فرهنگي و ارائه الگوي آن،  به قلم مهدي محمدي صيفار، محمدهادي همايون، ولي فقيه مشروطه؛ آخوند خراساني (اعمال ولايت فقيه و اعتقاد به حق ويژه حكومت براي فقها)،  نوشته علي احمدي خواه  از دیگر مطالب منتشر شده در این شماره از فصلنامه می باشد.

 نقطه «تلاقي اقتصاد و فرهنگ (رويكرد بين رشته‌اي)» به تأثير و تأثر فرهنگ و اقتصاد پرداخته شده که همواره از سوي صاحب‌نظران و دانشمندان علم اقتصاد و علوم اجتماعي مورد ملاحظه بوده، تعاريف ارائه شده از هر يک، در تبيين رابطه آنها مدخليت دارد. ازآنجاكه حوزة توسعه وسيع‌ترين حوزه ارتباطي اين دو امر و سرماية اجتماعي، به عنوان مهم‌ترين عامل توسعه قلمداد مي‌گردد، هدف اين نوشتار بازپژوهي ترابط فرهنگ و توسعه، بر محور سرمايه اجتماعي است. سرماية اجتماعي مبتني بر روابط و رفتارهاي تعاملاتي انسان‌ها در درون جامعه بوده، وابستگي شديدي نسبت به فرهنگ حاکم بر جامعه دارد. از سوي ديگر، فرهنگ نيز متأثر از ميزان توسعه و پيشرفت جامعه بوده و با توجه به زيرساخت‌ها و پيشرفت‌ها و ارتباطات دچار تحول مي‌گردد. يافته‌هاي پژوهش نشان مي‌دهد كه شاخص‌هاي مهم سرمايه اجتماعي؛ اعتماد، مشارکت و همياري، متأثر از عقايد، باورها، ارزش‌ها و هنجارهاي فرهنگي جامعه و تأثيرگذار بر عمق و استحکام آنها مي‌باشد. ازاين‌رو، پيشرفت و توسعه مستلزم توجه به اهميت مقوله فرهنگ و نقش آن در ايجاد بستر مناسب تعاملات اجتماعي است.

بیست و هشتمین شماره از فصلنامه علمی- پژوهشی "معرفت فرهنگی اجتماعی" (پاییز ۹۵) از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در 176 صفحه و با قیمت: 3500 تومان منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: قم، بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) مراجعه نمایند و یا با تلفن: 32113474-025 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha