چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت‌الاسلام و المسلمین علی ثقفی

حوزه / رئیس مرکز گفتمان انقلاب اسلامی گفت: ضرورت تمسک به اندیشه ولایت همان ضرورتی است که در زمان حضور ائمه به آنها مطرح است یعنی حجیت ولی فقیه در این تمسک، حجیت علمی است نه حجیت سیاسی!

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین علی ثقفی، امروز در دومین روز از همایش«اندیشه راقی» در تهران، با بیان نوع مواجهه با بیانات و اندیشه رهبر انقلاب گفت: از ابتدای رهبری آیت الله العظمی خامنه ای، تلقی خواص از جایگاه ایشان، یک جایگاه سیاسی بود و بعضا آن را تحت عنوان فصل الخطاب بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: دوره دیگری هم رجوع به بیانات رهبری به صورت فصلی و متناسب با موضوعات مستحدثه جامعه مثل انتخابات  صورت می‌پذیرفت. از اوایل نیمه دوم دهه 80 بحث منظومه فکری نسبت به بیانات ایشان مطرح شد. نگاه به اندیشه ولایت در حال حرکت به سمت کمال است اما هنوز با آن نگاه اصلی و مطلوب فاصله داریم.

پژوهشگر انقلاب اسلامی ضمن بیان معنای منظومه فکری گفت: منظومه یک مجموعه دارای انسجام داخلی از یک اندیشه است به نحوی که وقتی کسی از بیرون به آن می‌نگرد اجزای آن را دارای روابط منطقی مرتبط به هم می‌بیند. هر منظومه‌ای لزوما برای پاسخ دادن به جامعه کفایت نمی‌کند برای مثال جریان روشنفکری در ایران یک ساختار منظومه‌ای دارد اما هیچگاه نتوانسته به نیازهای جامعه پاسخ دهد.

رئیس مرکز گفتمان انقلاب اسلامی گفت: آنچه منظومه را کارآمد می‌کند، توجه به نیازهاست. وقتی منظومه کارآمد شد، تبدیل به یک مکتب می‌شود پس با این مقدمات، رجوع به اندیشه ولایت باید به مثابه رجوع به یک مکتب باشد زیرا مکتب، منظومه را هم درون خودش دارد.

حجت الاسلام ثقفی گفت: ما نه فرصت و نه نیازی به این داریم که به بحث های مدرسی و آکادمیک بپردازیم بلکه باید بر روی اندیشه و مکتب ولایت متمرکز بشویم و از دل آن، پاسخ‌های متناسب به نیازهای مختلف جامعه را استخراج کنیم.

وی با اشاره به مؤلفه‌های مطرح در مواجهه با مکتب ولایت گفت: بحث ما رجوع به مکتب ولایت است و این رجوع با دو مؤلفه قابل پیگیری است: تمسک وتفقه؛ مقصود ما از تمسک همان معنای لغوی و اصطلاحی دینی است یعنی همان عبارت" ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا"، البته این تمسک دارای مراتب است.

محقق علوم اسلامی گفت: تمسک به ولایت حد مقدور عترت در زمان غیبت است، باید نسبت بین ثقلین مشخص شود، ضرورت تمسک به اندیشه ولایت همان ضرورتی است که در زمان حضور ائمه به آنها مطرح است لذا حجیت ولی فقیه در این تمسک، حجیت علمی است نه حجیت سیاسی!

وی گفت: مسئله ضرورت رجوع به ولی فقیه صرفا از این حیث نیست که هنگامی بین آرای فقها در مسائل اجتماعی حکومتی اختلاف ایجاد شد باید به ولی فقیه رجوع کرد، این یک مسئله عقلی در همه جوامع است بلکه تمسک به ولی فقیه عمیق‌تر از اینهاست.

حجت الاسلام ثقفی گفت: فهم منظومه اندیشه  رهبری ، ضوابط می‌خواهد و صرفا بررسی یک متن به صورت گذرا نیست، از اینجاست که مسئله تفقه مطرح می‌شود؛ ما نمی‌توانیم به هر شیوه‌ای و به صورت ذوقی به اندیشه ولایت رجوع کنیم، بعد از مقداری تامل و دقت بیشتر، تمسک و تفقه یکی خواهند شد یعنی نمی‌توان بدون تفقه، تمسک داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha