جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رئیس اداره سازمان تبلیغات شهرستان اشکذر

حوزه / رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اشکذر، تقویت باورهای دینی موثرترین راه برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر دانست و گفت:یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که مذهب و نهادهای مذهبی می‌توانند مصرف مواد و بهبودی از آن را از طریق برقراری یک نظم اخلاقی تحت تأثیر قرار دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد؛ حجت‌الاسلام محمد پورقیومی، امروز در جمع روحانیون مستقر و طرح هجرت، مداحان و مسئولین موسسات و خانه های قرآنی شهرستان اشکذر از توابع استان یزد گفت: یکی از مسائل اجتماعی که پرداختن به آن لازم است شناسایی مشکلات وآسیب های جامعه و یکی از مصادیق آن موضوع اعتیاد است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اشکذر، اعتیاد را یکی از عوامل اصلی اختلافات ودعاوی خانوادگی برشمرد و افزود: این بلای خانمان سوز پایه خانواده های زیادی را متزلزل کرده و ازهم پاشیده است.

وی با برشمردن برخی دیگر از مشکلات ناشی از سوء مصرف مواد مخدر اذعان داشت: یکی از وظایف اقشار تاثیر گذار از جمله روحانیون و هیات مذهبی این است که نسبت به این گونه مشکلات حساسیت لازم و بیشتری داشته و با تشکیل جلسات مستمر آموزشی ونیز مهارت های زندگی به جوانان ونوجوانان آنها را از این خطرات برهانند.

حجت‌الاسلام پورقیومی با اشاره به اینکه مواد مخدر و اعتیاد به عنوان یک پدیده اجتماعی جوامع مختلف را با فرهنگ های مختلف تحت سیطره خود درآورده است و متاسفانه قشر جوان جامعه ما را مورد هدف خود قرار داده است که روحانیون و هیات مذهبی بواسطه ارتباط خود با آحاد مختلف مردم ، آنها را نسبت به مسائل و مشکلات جامعه بالاخص اعتیاد آگاه سازند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اشکذر با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر زیان‌های جدی و خطرناک جسمی و روحی، عوارض و مشکلات فراوان اجتماعی و اقتصادی از قبیل افزایش جرایم مرتبط با مواد مخدر مانند جنایت و سرقت، فقر و تکدی‌گری و هدررفتن سرمایه‌های کلان مادی کشورها و سقوط بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی را نیز به‌دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه عقاید و باورهای مذهبی و معنوی به‌عنوان عوامل حمایتی یا حائلی هستند، گفت: این عوامل می تواند از طریق دادن امید، قدرت و معنی‌بخشی به زندگی، فشار روانی زندگی را کم می‌کند و کیفیت زندگی را به‌ویژه در افراد معتاد بهبود می‌بخشد و حتی مانع گرایش به اعتیاد می‌شود.

حجت‌الاسلام پورقیومی خاطر نشان کرد: یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که مذهب و نهادهای مذهبی می‌توانند مصرف مواد و بهبودی از آن را از طریق برقراری یک نظم اخلاقی تحت تأثیر قرار دهند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اشکذر ادامه داد: نهادهای مذهبی، راهنمایی‌ها یا قواعد خاص اخلاقی به‌منظور کنترل خویشتن مانند امتناع از مصرف الکل و دیگر مواد را در اختیار فرد قرار می‌دهد و به تسهیل تجربه معنوی کمک می‌کنند. تجربه معنوی می‌تواند تعهدات اخلاقی را تحکیم بخشد که این نیز به‌نوبه خود مانع از مصرف الکل و دیگر مواد می‌شود.

حجت‌الاسلام پورقیومی با تاکید بر اینکه با استناد به دستورات مذهبی می‌توان قوانینی وضع کرد که مصرف مواد مخدر و الکل را ممنوع اعلام کند، افزود: با توجه به نقش محافظ دینداری در مقابل گرایش به مصرف مواد به والدین و مراکز آموزشی پیشنهاد می‌شود که با روش‌های مورد قبول نوجوانان و جوانان به تقویت باورهای دینی در افراد در معرض خطر سوء‌مصرف مواد پرداخته شود، تا احتمال گرایش آن‌ها به مصرف مواد کمتر شود.

وی در پایان اظهار داشت: متخصصان ترک اعتیاد می‌توانند در کنار روش‌های معمول ترک، از طریق آموزه های دینی به تقویت باور‌های مذهبی و ایجاد نظام معنا‌دهی به زندگی در مراجعان خود، به کاهش وابستگی به مواد در آن‌ها کمک کنند.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha