سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
الزبیدی

حوزه/ عبدالجلیل الزبیدی گفت: همزمان با تحقق پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ملت عراق نیز از نیروی این پیروزی متاثر شد و نتیجه‌ی جنگ صدام ضد جمهوری اسلامی، تقویت و تحکیم انقلاب اسلامی در ایران و آغاز نابودی نظام بعث در عراق شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» از جمله کشورهایی که به طور مستقیم تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) قرار گرفتند، کشور عراق بود که در مدت تبعید امام(ره) در شهر نجف علما و نخبگان عراقی از اندیشه و رهنمودهای ایشان بهره وافری بردند.

عبدالجلیل ابراهیم الزبیدی کارشناس و روزنامه نگار عراقی با اشاره به تاثیرات انقلاب اسلامی ایران و اندیشه و منش سیاسی امام راحل در عراق در گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» گفت: تفکر اسلامی تا اواخر دهه 60 و 70 قرن گذشته میلادی، در چهارچوب یک طرح برای اداره حکومت در کشورهای عربی و اسلامی از طریق انقلاب اسلامی مردمی مطرح نبود، به استثنا انقلاب و جریانی که در ایران مشتعل شد و در میان آحاد ملتی که رهبرانشان از نخبگان حوزوی بیدار بودند و جریان و حرکت انقلاب را با راهنمایی خطبه ها و سخنرانی های امام خمینی(قدس سره) پیش می بردند.

* تاثیر انقلاب اسلامی ایران در عراق از طریق حوزه نجف

وی ادامه داد: تاثیر حرکت های اسلامی ایران از طریق حوزه علمیه نجف به عراق منتقل شد، محلی که امام خمینی(ره) ملت ایران را رهبری و هدایت می کردند و اساس جنبش و حرکت انقلاب اسلامی ضد نظام شاهنشاهی در ایران بود.

کارشناس عراقی با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی در عراق گفت: بر اساس مدارک تاریخی امام خمینی قدس(سره) ایمان به انقلابی داشت که از مرزها بگذرد، بنابراین انقلاب اسلامی به عراق منتقل شد و در شرایط مناسبی در آغاز سال 1970 م شاهد شکوفا شدن حرکت انقلابی در عراق بودیم.

 وی با اشاره به تلاش نخبگان و علمای عراق برای تحقق جریان انقلاب اسلامی در عراق گفت: طبق نقل برخی مورخان امام (ره) در نوشته ها و مباحثات طولانی اش با مرجع دینی آن زمان حضرت آیت الله سید محسن حکیم در جهت اقناع تفکر اسلامی که در عراق مطرح شود، مطالبی را مطرح کردند.  

الزبیدی تصریح کرد: این طرح ها بین احزاب و گروه های اسلامی در عراق شایع شد و شهید آیت الله سید محمد باقر صدر با نخبگانی از طلاب و همچنین مبلغان اسلامی و فعالین آن زمان بحث هایی انجام می دادند و افکار انقلابی در تعدادی از کتاب های شهید منعکس شد و نظراتش را در کتاب هایی همچون اقتصاد و جامعه ما و پایه های فقاهت که جزیی از ادبیات اداره حکومت موعود اسلامی هستند مطرح کرد.

* الگوبرداری ملت عراق از انقلاب اسلامی ایران

وی با اشاره به تاثیرات انقلاب اسلامی بعد از به پیروزی رسیدن در ایران بر ملت عراق گفت:  همزمان با تحقق پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ملت عراق نیز از نیروی این پیروزی متاثر شد و اهتمام و توجه بیشتر پایگاه های مردمی را بر انگیخت . برخی از جریان های اسلامی عراق و پایگاه های مردمی عمل مسلحانه را آشکار کردند و بر اساس توصیه های رهبرانشان قیام کردند و از نظر اینکه تفکر اسلام سیاسی در ایران محقق شده بود این نسخه را قابل الگو برداری برای عراق دانسته تا از طریق فعالیت های انقلابی برای نابودی و سرنگونی نظام صدام اقدام کنند.

کارشناس عراقی با اشاره به نقش امام راحل بر ملت عراق گفت:  نقش امام خمینی(قدس سره) نقشی تاثیرگذار همراه با دستاوردهای جدید، متداوم ، عظیم و ارزشمند در عرصه میدانی عراق بود، که بر حمایت از طرح انقلاب در عراق بر مبنای حمایت و اهمیت دادن به  تعامل ملی همزمان با پیروزی انقلاب در ایران  تاکید داشت.

وی با اشاره به سرکوبگری نظام طاغوتی صدام در عراق گفت: این طرح انقلابی با تسلط نظام طاغوتی صدام و استبداد مطلقش بر حکومت، برخورد کرد . صدام به دنبال آن بود که کاری مهم و اساسی ضد انقلاب اسلامی ایران انجام دهد، مانند از بین بردن انقلاب اسلامی در ایران و یا حداقل امتداد این انقلاب وتاثیراتش را در عراق متوقف کند . برای همین راه حمله کردن و قلع و قمع و کشتن مومنان و رهبران جریان های اسلامی را شروع کرد. همچنین علیه جمهوری اسلامی بیش از 8 سال جنگ به راه انداخت؛ اما نتیجه آن تقویت و تحکیم و حمایت از انقلاب اسلامی در ایران و آغاز ضعف و نابودی نظام بعث در عراق شد.

  

 گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha