شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حيدري

حوزه/ معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: طلاب حوزه علمیه باید علاوه بر فراگیری مباحث منطق سنتی، به گونه ای برای آشنایی و تسلط بر مسائل مربوط به منطق جدید تشویق شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، داوود حیدری در دوره دانش افزایی اساتید منطق حوزه علمیه خراسان که امروز در مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار شد با بیان این که تحلیل قضایا و استدلال ها در منطق جدید متفاوت از منطق سنتی است، اظهار کرد: طلاب حوزه علمیه باید علاوه بر فراگیری مباحث منطق سنتی، به گونه ای برای آشنایی و تسلط بر مسائل مربوط به منطق جدید تشویق شوند.

اين استاد دانشگاه با بیان این که منطق سنتی از سه دستگاه حملی، شرطی و موجهات تشکیل شده، گفت: خلأ بحث و بررسی مستقل در مورد این سه نظام منجر به ایجاد موانعی برای درک روشن و متمایز علاقه مندان به علم منطق شده و چالش هایی را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه هر دستگاه منطقی از دو زیردستگاه زبان و استنتاج تشکیل شده است، عنوان کرد: زبان هر دستگاه، مصنوعی است؛ به این معنا که ویژه همان دانش و دستگاه طراحی شده و برای درک دستگاه ضروری است که ابتدا زبان آن را فرا بگیریم.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به برخی از حذف و اضافات و تشبیهات در زبان طبیعی، ابراز کرد: یکی از بخش هایی که در منطق سنتی مورد غفلت واقع شده، نسبت زبان طبیعی و منطقی است.

حیدری، استدلال را چیدن بنا بر روی پایه های بدیهی و منطق را تشخیص این چیدمان تعریف کرد و افزود: اگر ما برخی پایه ها در یک استدلال را نپذیریم، بحث ما از علم منطق خارج می شود و باید در علوم معرفت شناسی به دنبال جواب سؤال مان باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود تألیف و انتشار کتب منطقی متعدد و مناسب رشته ها و سنین مختلف را امری ضروری برای گسترش تفکر منطقی در جامعه دانست.

گفتني است، دوره دانش افزایی اساتید منطق حوزه علمیه خراسان در راستاي برنامه دانش افزايي اساتيد علوم عقلي با حضور بيش از ۷۰ نفر در مدرسه علميه عالي نواب مشهد به همت معاونت آموزش اين حوزه برگزار شد.

انتهاي پيام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha