جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سروری

حوزه/ نویسنده حوزوی، به تشریح آثار سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی انقلاب اسلامی در سطح جهان پرداخت.

حجت‎الاسلام والمسلمین سروری در گفت وگو با خبرگزاری«حوزه» با اشاره به آغاز سالروز پیروزی انقلاب اسلامی  گفت: انقلاب اسلامی ماهیتی مبتنی بر اندیشه دینی و ارزش های معنوی دارد.

وی افزود: پیروزی انقلاب به معنای صدور پیام و ارزش های آن و به حرکت در آمدن موجی از خیزش های رهایی بخش در کشورهای اسلامی و جهان سوم بود، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال 57 فقط یک اتفاق داخلی برای تغییر یک رژیم داخلی  نبود؛ بلکه همان‌گونه که بسیاری از دولتمردان آمریکائی و اروپائی در خاطرات خود از آن روزها تعبیر کرده‌‌اند، انقلاب اسلامی از دیدگاه آنان زلزله‌ای ویرانگر برای جهان غرب بود.

انقلاب ایران در جهان به عنوان «انقلاب امام‌‌خمینی» شناخته شده

محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: با پیروزی انقلاب در همان ایام مردم لبنان و فلسطین پیروزی انقلاب ایران را جشن گرفتند و جهاد خویش را در شکلی نوین و ملهم از انقلاب اسلامی و نقش راهی که امام راحل ترسیم کرد آغاز کردند؛ جنبش های اسلامی در مصر، تونس، الجزایر، سودان، عربستان و ترکیه احیا شدند.

نویسنده کتاب زندگی به سبک آفتاب اظهارکرد: نهضتی که امام‌‌خمینی(ره) پرچمدار و پایه‌گذار آن بود، توانست غبار از چهره اسلام زدوده و سیمای حقیقی آن را پس از 14 قرن به جهان تشنه عدالت بنمایاند؛ به همین دلیل است که انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام به عنوان «انقلاب امام‌‌خمینی» شناخته شده است.

وی اظهارکرد: پس از جنگ جهانی دوم نظمی ظالمانه بر جهان حکمفرما بود؛ مناطق مختلف جهان بین دو قدرت غالب شرق و غرب تقسیم شده بود و سازمان‌های نظامی ورشو و ناتو نگهبانان این نظم ناعادلانه بودند؛ هیچ حرکت و تحولی در جهان سوم خارج از این چارچوب و بدون وابستگی به یکی از دو قطب حاکم امکان موفقیت نمی‌یافت.

حجت الاسلام والمسلمین سروری بیان کرد: اینک انقلابی در جهان معاصر و در منطقه امن غربیها پیروز شده بود که شعار اصلی آن «نه شرقی نه غربی» بود؛ اهداف و نهضت وموضع  امام در ایران مستقیماً با امپریالیسم آمریکا درافتاده بود و شکست را بر او تحمیل کرده بود؛ این واقعیت کمونیست‌ها را در ادعای مبارزات ضدامپریالیستی شان خلع سلاح می‌کرد و برای نخستین بار در عصر حاضر، دین را به عنوان عاملی حرکت‌زا در پهنه مبارزات ملتها مطرح می‌ساخت.

از صبحدم 22 بهمن 57 خصومت با نظام نوپای اسلامی در پهنه‌ای گسترده آغاز شد

وی گفت: با وجود همه ناباوری ها و تمامی تلاش هایی که در سطح بین‌‌المللی برای حفظ رژیم شاه و جلوگیری از موفقیت امام‌خمینی(ره) به عمل آمد، انقلاب اسلامی در مرحله نخست مبارزات خویش پیروز گردید و از این جهت پیروزی آن بیشتر به یک معجزه در قرن معاصر شبیه بود تا تحولی عادی. به جز امام‌خمینی و توده‌‌های بیشماری که خارج از تحلیل‌های معمول، به گفته‌‌ها و وعده‌های امام باور قلبی داشتند، عموم تحلیل‌گران سیاسی و همه کسانی که در رخدادها و حوادث ایران دخیل بودند وقوع چنین پیروزی را، حتی تا روزهای واپسین عمر رژیم شاه ناممکن می‌دانستند.

نویسنده کتاب همدلی و همزبانی دولت و ملت بیان کرد: چنین بود که از صبحدم 22 بهمن 1357 خصومت با نظام نوپای اسلامی در پهنه‌ای گسترده آغاز شد؛ سکاندار جبهه خصومت ها و دشمنی ها را آمریکا در دست گرفته بود و دولت انگلیس و برخی دول اروپایی دیگر به همراه تمامی رژیمهای وابسته به غرب در آن همسو مشارکت داشته و هم قسم شدند.

وی افزود: نمونه بارزتر آن هماهنگی همه‌‌جانبه دو کشورامریکا وانگلیس در تجهیز صدام و حمایت از او در جنگ با  حکومت نوپای جمهوری اسلامی بود؛ اما امام‌خمینی با همان منطقی که نهضت اسلامی را آغاز کرده بود، در اوج فتنه‌های داخلی  و فشارهای خارجی انقلاب را هدایت کرد و بعد از ایشان تا امروز به فضل خداوند و عنایت امام زمان این پرچم هدایت به دست خلف برحقشان مقام معظم رهبری برافراشته است.

انقلاب اسلامی افقی جدید پیشروی آزادی خواهان و اندیشمندان

محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: وحدت بین مردم وحکوت دینی باعث شده که تاکنون هیچ یک از طرحهای سیاسی و اقتصادی و نظامی آمریکا علیه ایران که غالباً با حمایت یا سکوت متحدان منطقه‌ای و جهانی آن کشور همراه بوده، به نتیجه نرسیده است؛ امروز پس از گذشت نزدیک به چهار دهه مقابله کردن غرب با انقلاب با انواع کارشکنی ها از جنگ تا تحریم ، تئوریسین‌ها و سیاستمداران اروپائی و آمریکائی واقعیت وماهیت انقلاب و جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی  قابل انکار نیست و به نقش تاثیر گذار ایران مقتدر در خاورمیانه اقرار می کنند. 

وی افزود: اما انقلاب اسلامی در صحنه‌ بین‌المللی امروزه برای بسیاری از متفکران ،اندیشمندان، فرهیختگان و آزادی خواهان و عدالت خواهان که می خواهند از زیر سلطه استعمار و استکبار بیرون بیایند، به عنوان افق جدیدی پیشروی آنهاست.

حجت‎الاسلام والمسلمین سروری بیان کرد: تجدید بنای تفکر انقلابی بر مبنای دین و روشنگری عقلی و آزاداندیشانه درباره حقایق؛ مطرح شدن اسلام بعنوان یک ایدئولوژی انقلابی و به چالش کشیدن سیستم مدرن و لیبرال، هم از جهت وجاهت معرفتی و هم از حیث کارآمدی؛ تلفیق موفقیت آمیز رهبری سیاسی و مذهبی؛ احیای اخوت اسلامی در میان مسلمانان جهان و تقویت و گسترش جریان بیداری اسلامی و شکل دهی به موج های جدید آن و احیاء روحیه گرایش به معنویات و ارزش های دینی در میان مسلمانان جهان از جمله افق هایی بود انقلاب اسلامی پیش روی جهانیان و مظلومان عالم قرارداد.

وی گفت: از دیگر آثار انقلاب اسلامی می توان به احیای روحیه خودباوری و سلطه ستیزی در میان ملت ها و ترویج اندیشه قطع کردن بازوهای نظام سلطه در جهان اسلام و همچنین به ذلت کشاندن تفکرات تکفیری و افراطی به مثابه ابزار نظام سلطه در خاورمیانه؛ منفعل شدن دولتها و قدرت ها در برابر اراده ملته. و هم صدایی و کمک معنوی به جنبش های عدالت خواهانه در جهان؛ به روز سازی و گسترش همه جانبه سبک زندگی اسلامی، و نقد و به حاشیه کشاندن سبک زندگی غربی است؛ فلج کردن برنامه نواستعماری نظام سلطه در عرصه فضای مجازی برای جهان اسلام و نشان دادن ضعف و ناکارآمدی علوم انسانی سکولار و غربی و ترویج گفتمان علوم انسانی اسلامی اشاره کرد.

وی گفت: از طرفی دیگر  می توان «22 بهمن»  رابه عنوان سرفصلی برجسته در تاریخ سیاسی ایران و نقطه‌ای عطف در روند مبارزات ملت ایران یاد کرد.

برای ما، مبارزه با نظام سلطه جنبه مبنای و اعتقادی دارد

حجت‎الاسلام والمسلمین سروری افزود: به خاطر اینکه یکی از مؤلفه های اصلی و مرکزی نهضت امام (ره) و گفتمان انقلاب اسلامی اصولاً مبارزه دائمی با نظام سلطه، آن هم برای صلح و صلاح بشریت است.

محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: در این  38سال همیشه برای ما ملت ما، دو جبهه وجود داشته؛ یکی جبهه  دفاع از آرمانها واهداف انقلاب اسلامی ؛ و دومی جبهه مقابله با نظام سلطه و استکبارجهانی و زیر بار نرفتن  حکومت های قلدر؛ که در این میان جبهه نظام سلطه تا الآن با تمام توان و امکانات علیه انقلاب و در جهت محو  کردن وناتوان جلو دادن انقلاب گام برداشته است.

وی گفت: آنها به خوبی می دانند که صادر کردن انقلاب اسلامی، حیات آنها را به خطر انداخته و نظام سلطه را در سراشیبی سقوط قرار داده؛ لذا برای ما، مبارزه با نظام سلطه جنبه مبنای و اعتقادی دارد و برای جبهه نظام سلطه، مبارزه با انقلاب، جنبه مرگ و زندگی دارد.

حجت‎الاسلام والمسلمین سروری افزود: یعنی آنها برای حفظ حیات خود و طبعا به طور منفعلانه 37 ساله در حال مبارزه با انقلاب اسلامی هستند؛ آنها جنگ با انقلاب اسلامی، را در حکم مرگ و زندگی می دانند و تاکنون صدها طرح برای ضربه زدن به انقلاب و مردم انقلابی ایران از ترور دانشمندان هسته ای ما گرفته تا خرج های گزاف برای تشکیل کانال های ماهواره ای فارسی زبان و....

نویسنده و پژوهشگر حوز,ی بیان کرد: در پایان جا دارد به این نکته اشاره کنم به عنوان نویسنده کتاب اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل که با سر کار آمدن دولت جدید آمریکا حکم حکومتی ترامپ در استفاده از کالای امریکای ومتمرکز بودن به توانایی های داخلی این کشور بود؛ شعاری که مقام معظم رهبری چند سال است که برآن تاکید می کند خوداتکایی داخلی با توجه به فن آوری روز و تقویت همه جانبه بنیه علمی و مادی کشور بر اساس الگوی اسلامی ایرانی.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha