پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 408406
۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳
آینه پژوهش

حوزه/ یکصدوشصت و یکمین شماره از دوماهنامۀ "آینه پژوهش" (آذر و دی ۹۵) از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این نشریه که دربارۀ نقد کتاب، کتابشناسی و اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ اسلامی منتشر می شود در شماره جدید خود سیزده مقاله را ارائه داده که نخستین آن «خاورشناسان و هرمنوتیک: امامان در تفسیر قرآن مطالعه موردی دیدگاه رابرت گلیو» به قلم علی راد است. در چکیده این نوشتار آمده است:

رابرت گلیو از خاورشناسان معاصر در مقاله «هرمنوتیک متقدم شیعی: برخی فنون تفسیری منسوب به امامان شیعه» با رهیافت توصیفی تبیینی به بررسی اخبار تفسیری متعلق به دوره هرمنوتیک مرجعیت مطلق امام در تفسیر قرآن پرداخته است.

نتایج تثبیت این هرمنوتیک در سه قرن نخست هجری تاریخ شیعه عبارت از: عدم ارائه توجیه معناشناسی از سوی امام، عدم استناد به نظریه تفسیری خاص، ترجیح معنای ارائه شده از سوی امام در فرض تعارض است.

برابر مبانی این هرمنوتیک با وجود امام، هرگونه نظریه هرمنوتیکی بی فایده بوده است و اعتقاد به معصوم بودن امام نیاز به هرگونه نظریه تفسیری را که فرایند رسیدن به یک معنای خاص از طریق آن طرح ریزی می شود، برطرف می سازند. گلیو این نتایج را از طریق تحلیل روایات تفسیری موجود در منابع روایی متقدم شیعه به دست آورده است. وی تلاش دارد با روش های سبک شناسی و تحلیل متن، فنون تفسیری به کار رفته در احادیث تفسیری را بکاود تا فرضیه وجود یک نظریه هرمنوتیک نزد امامان شیعه را به آزمون بسپارد. برآیند مقاله وی فقدان شواهد کافی برای اثبات انسجام در هرمنوتیک قرآنی امامان شیعه است.

نویسنده به نقد و ارزیابی دیدگاه های رابرت گلیو در مقاله مذکور همت گمارده است. رهیافت وی در نوشتار، تحلیلی انتقادی بوده و ابتدا آرای رابرت گلیو را تقریر و سپس آنها را در سه بخش محتوایی، شکلی و روشی در بوته نقد و ارزیابی قرار می دهد.

برخی از عناوین مقالات شامل: «وجوه افتراق و اشتراک نهادهای میراث فرهنگی(آرشیوها، کتابخانه ها و موزه ها)» به قلم نیره خداداد شهری؛ محمد حقی خوانساری، «نسخه خوانی» اثر رسول جعفریان، «نکته نکته از تاریخ بغداد» نگاشته علیرضا ذکاوتی قراگزلو، «جستاری درباره بصائر الدرجات: پژوهشی نو در کتابی کهن» اثر عبدالحسین طالعی، «قلم انداز، یادداشت هایی در تاریخ و فرهنگ و ادبیات» به قلم سهیل یاری گل دره، «نگرشی بر نگارشهای کلامی: واجب الاعتقاد علی جمیع العباد» مقاله ای از حمید عطایی نظری می باشد.

«سَفَرِ پُرخَطَرِ سَعدیِ شیرازی، از آکْسفورد تا پرینْستون!» به قلم جویا جهانبخش عنوان دیگری از مقالات ارائه شده در این نشریه است. در چکیده این تحقیق می خوانیم:

از نخستین اجزای سلسله انتشارات «سازندگان جهان ایرانی اسلامی»، دفتری در معرفی سعدی شیرازی تحت عنوان «سعدی، شاعر زندگی، عشق و شفقت» است. اثر مذکور به قلم  محمدعلی همایون کاتوزیان و ترجمه کاظم فیروزمند به رشته تحریر درآمده و توسط نشر نارمک منتشر شده است. این سلسله در اصل، ترجمه فارسی دفاتری است از مجموعه سازندگان جهان اسلام که در فرهنگستان به سرپرستی پاتریشیا کرون انتشار یافت. نشر نارمک، بخش های مرتبط با فرهنگ ایرانی را از آن انتزاع کرده و پس از ترجمه به زبان فارسی، به عنوان مجموعه «سازندگان جهانی ایرانی اسلامی انتشار می دهد. نویسنده در نوشتار خود، دفتری که مربوط به سعدی است را در بوته نقد و بررسی قرار داده است و کاستی های آن را در جنبه های مختلف محتوایی، ترجمه و نشر متذکر می شود.

دیگر عناوین مقالات عبارت از: «پاره های اسلام شناسی(مطالعاتی درباب واقعه کربلا، از دیروز تا امروز)» پژوهشی از محمد حسین رف، «از نگاه دیگران درگذشت پیامبر و آغاز اسلام» تحقیقی از سید علی آقایی، «بستان موسوعۀ ابن عباس: دانشنامۀ دفاع» به قلم مریم حقی خوانساری، «تازه های ویرایش و نشر: هرمنوتیک صوفیانه در تفسیر کشف الأسرار میبدی؛ شاهنامه نگاری مبتنی بر ویژگی های شخصیتی شاه عباس اول؛ امپراتوری مغولان: از افسانه تا واقعیت؛ سخن عشق: جشن نامۀ دکتر حسن انوری؛ دایره های مینایی: پژوهشی در تاریخ کیهان شناسی در تمدن اسلامی» تحقیقی از اعظم حیدری عارف؛ الهام بادینلو؛ محمد تقوی؛ زینب خداداد شهری، «درگذشتگان: آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله العظمی قمی، توران میرهادی(نیرو گرفتن از غم های بزرگ)» اثر ناصر الدین انصاری و مریم میرهادی است.

یکصدوشصت و یکمین شماره از دوماهنامۀ "آینه پژوهش"(آذر و دی 95) در 164 صفحه و با قیمت: 4000 تومان از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.

علاقه مندان جهت تهیه نشریه می توانند به نشانی: قم، خیابان شهداء، کوچه آمار، پلاک 42 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن:  37116666-025 تماس بگیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha