چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مغزالدینی

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین معزالدینی، قوام حوزه را به تحقیق و پژوهش دانست و بر ضرورت توجه به نیاز سنجی پژوهشی در حوزه و دانشگاه تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن معزالدینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد به اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه اشاره کرد و اگفت: مسئله تحقیق و پژوهش از ضروریات حوزه و قوام حوزه علمیه نیز به تحقیق و پژوهش می باشد. همه ی منابع و میراث مکتوبی که الان در حوزه های مختلف فقه، اصول، فلسفه و کلام، تفسیر، حدیث یا سایر رشته های علوم حوزوی در اختیار همگان قرار دارد حاصل تحقیق و پژوهش های انجام شده توسط علما و روحانیون گذشته است. که با توجه به نبود امکانات در آن زمان و تحمل مشقات و سختی ها و با تحمل رنج سفر، امروزه ما را به گوهر گرانبهایی همچون آثار بیان شده رسانده اند.

سختی های مرحوم حسین هندی در تالیف کتاب عبقات الاانوار

امام جمعه موقت یزد با بیان داستان کوتاهی از مرحوم میر حامد حسین هندی به برخی از مشکلات و سختی های ایشان در راه تحقیق و پژوهش اشاره و خاطر نشان کرد: مرحوم میرحامد حسین هندی برای تالیف کتب عبقات الاانوار به دنبال کتب اهل سنت بود و تصمیم گرفت تا برای به دست آوردن منابع مورد نظر خود، سفری را به کشمیر داشته باشد. زمانی که سوار کشتی شد به ایشان خبر دادند که فرزندتان از دنیا رفته و شما برای اجرای مراسم کفن و دفن تشریف بیاورید و ایشان در جواب به آنها گفتند که من اکنون کار مهمتری دارم و عازم سفری برای تحقیق و پژوهش هستم و نمی توانم برای کفن و دفن فرزندم بیایم و عازم سفر شد و حتی در برخی از مواقع به شکل خدمتکار عالمان اهل سنت می شدند تا بتوانند به هدف خود که کسب اطلاعات کامل و جامع بود برسند. و این گونه شد که کتاب عبقات الاانوار سالها پس از درگذشت نویسنده آن ، بازهم مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در ادامه در خصوص آثاری که قرار است با تحقیق و پژوهش نوشته شود، گفت: سعی حوزویان در زمینه تحقیق و پژوهش بایستی انتشار مطالب با عمر طولانی باشد به این معنا که با محتوا و مضمون مناسب مقالات و کتب ، سالیان سال بشود به آنها استناد کرد. برای رسیدن به این حد از توان علمی کارهای بسیاری باید صورت گیرد، یکی از آنها آشنایی طلاب از ابتدای طلبگی با نویسندگی است مثلا زمانی که استاد صفحاتی از درس سیوطی را به طلاب آموزش داد، همان شب طلبه تعداد قواعد ادبی را یادداشت کند، این کار طلبه باعث بهتر شدن خط و نویسندگی آن در زمینه نگارش می شود.

لزوم مطالعه متون ادبی فارسی

تولیت مدرسه علمیه خان یزد با تاکید بر مطالعه متون فارسی توسط طلاب اظهار داشت: طلاب همان گونه که متون عربی را مطالعه می کنند در متون ادبی فارسی نیز بایستی مطالعه جامع و کامل داشته باشند و همچنین مسئله روان نویسی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است که نوشته برای عامه مخاطبین قابل فهم باشد. بطور مثال کتاب منتهی الامال نوشته مرحوم حاج شیخ عباس قمی یکی از کتب جامع می باشد اما امروزه نیاز به یک بازنویسی به نثر امروز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین معزالدینی افزود: به طلبه باید تفهیم کرد که هر آنچه را شنید، فورا نقل نکند مگر در صورتی که مسئولیتی درباره صحت و سقم آن مطلب نداشته و برای انگیزه دیگری نقل شده است.

وی در ادامه اذعان کرد: تحقیق واقعی تحقیقی است که محقق خود را از هر چیزی خالی الذهن کند، زیرا اگر محقق در ذهن خود پیش فرض ها و پیش داوری هایی داشته باشد ، آن زمان روایات را بر اساس برداشت های خود معنا و تفسیر می کند و این کار بسیار اشتباه و غلط است، مثلا برخی از موارد آن قدر در بین مردم نقل شده که اکنون به عنوان برخی از حدیث ها و روایات بیان می شود که منبعی از آن در هیچ گاه نیست. 

امام جمعه موقت یزد در خصوص دسترسی آزاد محقق و پژوهشگر به منابع و عرضه نتیجه آن در جامعه گفت: این کار باید در جامعه بدرستی انجام گیرد، ولی برخی از تحقیقات و پژوهش ها هستند که باید به محققین و پژوهشگران برای اصلاح آن در جامعه ارائه شود و نه در بین مردم و یکی از گلایه هایی که توسط دانشجویان در دانشگاه وجود دارد عدم اجازه چاپ آن توسط مسئولین است که امیدواریم ان شاءالله با بررسی دقیق تر و کارشناسی ، تحقیقات با توجه به قوانین و ضوابط به چاپ برسد.

نیازسنجی از عوامل مهم در حوزه تحقیق و پژوهش است

حجت الاسلام والمسلمین معزالدینی به یکی از عوامل مهم در حوزه پژوهش و تحقیق که نیازسنجی است اشاره و تاکید کرد: نیازسنجی در همه موارد می تواند همانند پلی برای رسیدن به اهداف باشد. یکی از نیازسنجی ها در دانشگاه است، اما متاسفانه به علت عدم انجام این کار، شاهد فعالیت اجباری فارغ التحصیلان در رشته های غیرمرتبط هستیم.

تولیت مدرسه علمیه خان یزد در پایان اظهار داشت: نقش اساتید به علت تاثیر پذیری طلاب از آنها در زمینه های مختلف بسیار زیاد است و آنها نیز بایستی به اهمیت تحقیق و پژوهش واقف باشند زیرا ماندگاری قلم بیشتر از ماندگاری زبان است.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha