شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تغییر نام دانشکده‌ای که به افتخار برده دار آمریکایی نامگذاری شده بود

حوزه/ مسئولین دانشگاه ییل، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان و آمریکا اعلام کردند قصد دارند نام دانشکده کالهوون، هوادار برده داری را تغییر دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از الجزیره، دانشگاه ییل در ایالت کانکتیکات آمریکا قصد دارد نام یک هوادار برده‌داری را از روی یکی از دانشکده‌هایش بردارد، این درحالی است که فعالان مدنی معتقدند برداشتن نام این فرد کفایت نمی‌کند.

پس از سال‌ها اعتراض بالاخره دانشگاه ییل، که یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین دانشگاه‌های جهان و آمریکا محسوب می‌شود اعلام کرد که نام کالج مسکونی را که به افتخار یک نژادپرست سفیدپوست قرن 19 و از حامیان سرسخت برده داری گذاشته شده بود تغییر می‌دهد.

این دانشگاه آمریکایی در روز شنبه اعلام کرد که کالج «کالهون» تغییر اسم پیدا کرده و نام گریس هاپر، فارغ التحصیل زن دانشگاه ییل روی آن گذاشته می‌شود. هاپر یک پیشگام زبان برنامه نویسی کامپیوتری بوده که بعدها یک دریاسالار نیروی دریایی شده است.

پیتر سالووی رئیس دانشگاه یل گفت: تغییر نام این دانشکده تصمیم ساده‌ای نبود اما میراث کالهون که یک رهبر نژادپرست بوده و با افتخار بردگی را به عنوان یک عمل نیک ارتقا می‌داده با ارزش‌های این دانشگاه مطابقت نمی‌کند.

این درحالی است که سالووی سال گذشته موضع متفاوتی گرفته بود و در مقابل اعتراضات گفته بود که نام این دانشگاه عوض نخواهد شد.

مقامات دانشگاه همچنین گفتند که نمادهای کالهون در محوطه دانشگاه از جمله مجسمه وی در بالای نقطه مهم برج هارکنس حذف نخواهند شد.

* تغییر نام یک نژادپرست کفایت نمی‌کند

کریس راب یکی از فارغ التحصیلال ییل درباره این تصمیم دانشگاه گفت: تنها تغییر نام یک فرد بد به یک فرد خوب کفایت نمی‌کند.

وی افزود: این انتخاب به هیچ  عنوان حرکتی اصلاحی به سوی آشتی نیست، چرا که نه تنها میراث جان کالهون برده داری است بلکه دانشگاه ییل روابط تاریکی با سیستم برده داری و نژادپرستی دارد.

راب نماینده شبکه فارغ التحصیلان سیاه پوست یل است که  از زمان تحصیلش در این دانشگاه تلاش زیادی برای تغییر نام این دانشکده به کار بسته است. او پیش از این موفق شده بود، پنجره شیشه‌ای رنگی را که در آن تصویر یک مرد سیاه پوست زنجیر شده و زانو زده در مقابل کالهون را نشان می‌دهد بردارد.

کالهون یکی از اعضای کلاس ییل در سال 1804، یک سناتور آمریکایی از کارولینای جنوبی و رهبر مخالفان حذف برده داری بود. تصمیم نامگذاری یکی از 12 دانشکده در دانشگاه ییل به افتخار این فرد در سال 1931 نیز تنش‌های زیادی را برانگیخت و مخالفان زیادی در میان دانشجویان سیاه پوست داشت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha