جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 408549
۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
کتاب «غرر قرآن از نظریه تا تفسیر»

حوزه/ کتاب "غرر قرآن از نظریه تا تفسیر" نوشته علی راد از سوی انتشارات دارالحدیث منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، عناوین کتاب یادشده در پنج بخش اصلی و هر بخش در دو درس به شرح زیر است:

بخش اول که نظریۀ غرر قرآن نام دارد شامل دو درس: «آیات غرر؛ چیستی، زمینه‌ ها و رهیافت ‌‌ها» و «روش اکتشاف و طبقه ‌بندی آیات غرر» می باشد.   

بخش دوم، غرر انسان‌ شناسی نام گرفته که «پیشینۀ وجودی انسان» و «فرجام ‌شناسی انسان» را مورد بررسی قرار می دهد.   

«غرر اعتقادی» عنوان بخش سوم بوده که «تفاضل پیامبران» و «وراثت قرآن» را مورد تحقیق قرار داده است.   

در بخش چهارم که نام «غرر فقهی» نام گرفته «قبله در آینۀ قرآن» و «دفاع و تکریم مساجد ادیان پیشین» را مورد پژوهش قرار می دهد.    

«غرر اخلاقی» بخش دیگر این کتاب است که شامل: «امیدواری بر رحمت خدا» و «مهار نفس اماره» می باشد.

آیاتی از قرآن به دلیل داشتن ویژگی‌ های برجستۀ محتوایی و بیانی، مرجعیت و جامعیت خاصی در تبیین آموزه‌ های قرآنی یافته و به مرور از شهرت، فراوانی ارجاع و استناد در احادیث و اقوال مفسران برخوردار شده ‌اند. این آیات در برخی از تفاسیر معاصر امامیه، «آیات غرر» نامیده شده و معارف ژرفی از درون ‌‌مایۀ آنها استخراج شده است.

علی ‌‌رغم استناد به آیات غرر، ماهیت، ملاک ‌‌ها و شاخص ‌‌های انتخاب این آیات بیان نشده و مباحث نظری و روش ‌‌شناسی آن تبیین نگردیده است؛ همچنین در مقام اثبات نیز نمونه ‌های عینی آیات غرر بررسی و تحلیل نشده است تا امتیازات این ‌گونه از آیات به روشنی دیده شود.

به دلیل آن که رویکرد این کتاب تفسیری است، سعی شده آیاتی انتخاب شود که زمینۀ  تحلیل، تبیین و فضای گفت ‌‌وگوی علمی دربارۀ آنها بیشتر فراهم باشد. همچنین آیاتی انتخاب شده که کمتر در دانش ‌های اسلامی چون فقه، اخلاق، کلام و... به آنها توجه شده است تا نوآوری و جاذبۀ لازم را برای بحث و بررسی داشته باشند. روشن است که آیات غرر تفسیر شده در این کتاب، تنها نمونه ‌هایی از گوهرهای ناب قرآنی هستند که برای عینی‌‌ سازی نظریۀ غرر قرآن به عنوان شاهد مثال برگزیده شده ‌اند.

کتاب "غرر قرآن از نظریه تا تفسیر"  نوشته علی راد با قیمت: 18000 تومان از سوی انتشارات دارالحدیث چاپ و در بهمن ۱۳۹۵ منتشر گردیده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha