جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فصلنامه علمی پژوهشی "حکمت اسرا"

حوزه/ بیست و پنجمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی "حکمت اسرا" از سوی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا در قالب ویژه نامه آماده چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، امتیاز و مشخصه مهم این شماره از نشریه این است که عمده مقالات بر اساس مبانی آیت الله جوادی آملی(مدظله) تهیه و تنظیم شده به گونه ای که در اهم مباحث فلسفه های مضاف از قبیل؛ فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه حقوق، فلسفه تعلیم و تربیت، فلسفه علم، فلسفه منطق و سیر تکاملی علوم تجربی بر اساس مدرسه فکری فلسفی ایشان، مسائل احصا و مقالات تنظیم شده است.

مخاطبان و علاقه مندان مباحث فلسفه های مضاف در این ویژه نامه از مقالات ذیل بهره ‌مند خواهند شد:

«صورت ‌بندی روش تأویل و تأثیر آن بر علوم اجتماعی با تأکید بر اندیشه آیت ‌الله جوادی آملی» به قلم رضا ملایی و حمید پارسانیا می باشد. در چکیده این مقاله آمده است:

روش تأویل بر اساس حکمت متعالیه، ویژگی های خاصی دارد. این روش وقتی برای فهم پدیده های اجتماعی به کار می رود، توصیفی عمیق از آنها عرضه می کند. هدف این نوشتار صورت بندی روش تأویل بر اساس حکمت متعالیه و با تأکید بر آراء آیت الله جوادی آملی است. در این مقاله پس از اشاره به مبانی و مراحل روش تأویل براساس حکمت متعالیه، به تبیین "تأویل وجودی" و "تأویل مفهومی" پرداخته و دو مرحله "خرق حجاب" و "بازگشت به اصل" برای رسیدن به چهره باطنی پدیده ها بیان می شود. یافته های این پژوهش چنین است: «دانشمند علوم اجتماعی با به کارگیری این روش پس از خرق حجاب های فهم پدیده اجتماعی، به اصل و چهره باطنی آنها که همان نماد و نشانه بودن است می رسد»؛ «چهره باطنی پدیده های اجتماعی، نشانه ها و نمادهایی هستند که اسما و صفات الهی را در صحنه اجتماعات انسانی و روابط حاکم بر آنها نشان می دهند»؛ نتیجه اینکه، فهم پدیده های اجتماعی، اعم از حقیقی و اعتباری، جز در پرتو فهم اسماء الهیِ حاکم بر آن ها امکان پذیر نیست.

دیگر عناوین فصلنامه شامل: «دانش فلسفه حق در اندیشه آیت ‌الله جوادی آملی» پژوهشی از محمدحسین طالبی، «مبانی تعلیم ‌و تربیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی» تحقیقی از رضا حبیبی، «چگونگی امتداد یافتن فلسفه به علوم در فلسفة اسلامی با تأکید بر تقریر آیت ‌الله جوادی آملی» مقاله ای از علی لطیفی، «دلالت معنایی مفاهیم جزئی و نقش آن ‌ها در منطق ارسطویی» اثری از حسام ‌الدین شریفی، «پدیدارشناسی انسان و کیهان پیش و پس از انقلاب کپرنیکی» به قلم محمدعلی روزبهانی، شمس الملوک مصطفوی و علی ‌رضا شفاه، «کتابشناسی: معنای زندگی» اثری از ریچارد تیلور با ترجمه: هدایت علوی تبار می باشد.

علاقه مندان مي توانند جهت مطالعه متن كامل مقالات به سامانه نشریه حکمت اسراء به نشانی:  hikmat.isramags.ir مراجعه و فايل كامل متن مقالات را دريافت نمايند.

فصلنامه حکمت اسراء از مقالاتی که با نگاهی نو در حوزه حكمت و فلسفه، تحقیق و تألیف شده اند، استقبال كرده و مقالاتي كه بر اساس مباني حِكمي حضرت استاد آيت الله جوادي آملي نگاشته شده اند در اولويت بررسي و چاپ قرار مي‌ دهد. نويسندگان و محققين گرامي می توانند جهت اطلاع از شیوه نامه مقالات و ارسال مقاله خود از طريق وب سایت مجله اقدام نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha