جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی اکبر نوایی-معاون فرهنگی اجتماعی حوزه خراسان

حوزه / معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه فرهنگ شاکله شناخت جوامع است، گفت: فرهنگ اجتماعی مردم باید منطبق بر فرهنگ اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوائی در همایش تببین شاخصه های حوزه انقلابی ویژه مسئولان مدارس علمیه خواهران خراسان در مدرسه علمیه نرجس(س) به ضرورت های تربیتی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی حوزه انقلابی پرداخت و با تاکید بر اینکه یکی از لایه های فرهنگ باورهای اجتماعی است خاطر نشان کرد: فرهنگ اجتماعی باید منطبق بر فرهنگ اسلامی باشد.

وی گفت: باید تعبیر و نگاه خود را به فرهنگ تغییر دهیم و با عمل نافذ خویش به رفع آسیب ها در جامعه بپردازیم.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه باید به سمت تمدن سازی برویم، مطرح کرد: حیطه فرهنگ، به طور گسترده ای است که به برنامه ریزی های زیادی نیاز دارد تا به تمدن اسلامی برسد.

وی اخلاق، فرهنگ، مسائل اجتماعی، علم و دانش را زاینده تمدن برشمرد و افزود: طلبه باید شاکله نو سازی معنوی در جامعه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین نوائی با اشاره به اینکه براساس روایاتی درباره حضرت زهرا(س) سه واژه رکن، محدثه و میزان، راه گشای امور خواهران است، گفت: امامت مهمترین مسئله جامعه اسلامی بود که زهرای مرضیه این اصل اساسی را برای ما بیان کردند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) در طلیعه تاریخ بعد از رسالت کار بزرگ سیاسی انجام دادند و در دوران پیامبر(ص) در کارهای فرهنگی، اجتماعی و اخلاق زنان مدینه نیز حضور داشتند.

مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه فرهنگ هر جامعه شناسنامه آن جامعه است، در تعریف فرهنگ تشریح کرد: فرهنگ مجموعه باورها، ارزش ها، عقاید، هنجارها و رفتارهای اجتماعی است که نظام باورها و ارزش ها را شامل می شود و تیپ حرکت اجتماعی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه معاونت فرهنگی اجتماعی پنج میدان تمدن اسلامی، مسائل اجتماعی، تهذیب و اخلاق، سیاست و حکومت، قرآن و حدیث را داراست، گفت: امروز رسالت اسلام به سیاست و حکومت گره خورده است؛ باید در آموزه های ما، بینش سیاسی و اندیشه سیاسی امام و صاحب جواهری تدریس شود.

حجت الاسلام و المسلمین نوائی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث نخبگان و استعدادهای برتر در حوزه های علمیه پرداخت و گفت: معاونت فرهنگی اجتماعی وظیفه دارد مستعدین برتر را نیز شناسایی کند.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با اشاره به فعلیت رساندن استعدادهای برتر، در پایان گفت: باید همواره در همه مقولات ارزشی و سیاسی حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد و استعدادهای برتر را به این سمت جهت دهی کنند؛ حوزه های علمیه باید توانایی ساختن رهبر را داشته باشند.

گفتنی است: همایش تبیین شاخصه های حوزه انقلابی به همت اداره فرهنگی خواهران معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) با تشکیل هفت کمیسیون تخصصی در مباحث تحول در عرصه های اخلاق، تهذیب، فرهنگ و تربیت، سیاست، اجتماع، بایستگی های طلاب و اساتید در حوزه انقلابی، برگزار شد.

انتهای/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha