جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تاکید بر این که عدم نتیجه گیری در انجام تکلیف الهی نباید باعث خستگی و پشیمانی ما شود، گفت: بی شک یکی از مهم ترین برکات برگزاری یادواره ها و محافل یاد شهدا ، توجه عمیق به حقیقت شهادت است که خود باعث هدایت به سمت انوار الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ، سه شنبه شب طی سخنانی در نهمین یادواره شهدای موسسه امام خمینی(ره) که با مداحی حاج منصور ارضی و حضور پیکر مطهر یکی از شهدای مدافع حرم در این موسسه برگزار شد، با اشاره به این که برگزاری مجالس و محافل بزرگداشت شهدا باعث می شود که فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان منتقل شود، اظهار داشت: اگر این مجالس و ذکر یادها به صورت مخلصانه نبود ، واقعاً معلوم نبود که چقدر ما از اهمیت این مباحث آگاه می شدیم و ارزش شهادت در جامعه ما این طور که الان هست شناخته شده و محفوظ می ماند.

ایشان افزود: این که مقام معظم رهبری می فرمایند بزرگداشت شهدا کمتر از شهادت نیست نشان می دهد که این مباحث چقدر دارای اهمیت است و حقیقتاً بنده معتقد هستم شهدای ما که به فرموده قرآن کریم ناظر بر ما هستند،آن ها هم برای ما در این محافل دعا می کنند و دعای آن ها قطعاً مستجاب است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از برکات مسلم این یادواره ها این است که که زمینه ای فراهم می شود که ما به حقیقت شهادت توجه کنیم، گفت: این جلسات و محافل باید زمینه ای فراهم کند که ما فکر کنیم و ببینیم که در وجود ما این برنامه ها چه اثری می گذارد و باید بگذارد؛ ما به برکت احترام به شهدا انتظار داریم که آمرزیده شویم اما طبعاً باید اثری فراتر از این بر روی ما بگذارد.

ایشان بیان داشت: شهدا انتظار دارند که ما از شهادت ایشان درس هایی برای زندگی خود بگیریم و اگر خوب دقت کنیم متوجه می شویم که هدف سیدالشهدا(ع) از این همه فداکاری و خون مطهر ایشان این بود که ما هدایت شویم و این بزرگترین درسی است که باید بگیریم یعنی در مسیر خدا ، به سمت هدف الهی حرکت کنیم.

آیت الله مصباح یزدی افزود: حیات جامعه ما مرهون نام و یاد سیدالشهدا(ع) است اما آیا نمی شد بیش از این از نام و یاد حضرت استفاده کرده و در مسیر هدایت و سعادت گام برمی داشتیم؟!

ایشان اضافه کرد: درسی که از مکتب امام حسین(ع)  می گیریم این است که وقتی وظیفه ای برای خود تشخیص دادیم و تلاشی کردیم و بعد اگر آن نتیجه مورد انتظار به ظاهر محقق نشد، پشیمان نشده و خسته نشویم چون خدای متعال حرکت ما را دیده ولو به ظاهر موفق نشود، ضمن آن که چه بسا یک حرکت اثرش صد سال بعد مشخص شود.

استاد حوزه گفت: برخی کارها سال ها بعد ممکن است اثرش را ببینیم و حال آن که شاید فکر کنیم که کار به ظاهر نتیجه و فایده ای در بر نداشته است.

عضو شاخص جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که جهاد منحصر به قتال در معرکه نیست و جهاد اقتصادی و فرهنگی و سیاسی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد، ابراز داشت: در فرهنگ اسلامی مصداق بارز جهاد، قتال فی سبیل الله و جهاد نظامی است اما با توجه به آیات قرآن و روایات و سیره اهل بیت (ع) متوجه می شویم که این واژه اساساً مفهوم وسیع تری دارد

به طوری که در همه عرصه های زندگی ما هر جا که با عوامل شیطانی انس و جن مواجه باشیم نیاز به جهاد کاملاً احساس می شود.

ایشان افزود: در همه اوقات برای همه ما واجب است که جهاد فرهنگی داشته باشیم و گاهی نیاز است که جهاد نظامی داشته باشیم

رییس موسسه امام خمینی (ره) یادآور شد: از سویی ارزش هر جهادی بستگی دارد به نیات آن و این که در مسیر خواست خدا و به اذن امام معصوم و یا ولی فقیه در آن راستا گام برداریم ، البته آن وقتی که جهاد نظامی متعین شد ، هیچ چیز دیگر جای آن نمی گیرد، اما به هر حال همیشه جهاد نظامی مطرح نیست و چه بسا برای عده ای جهاد علمی اتفاقاً واجب تر هم باشد.

ایشان اضافه کرد: همچنین در بین برخی اشخاص ، جهاد اقتصادی مهم تر است برای این که وابسته به بیگانه و طواغیت نشویم و استقلال و آزادی کشور اسلامی تامین و حفظ شود.
، باید جهاد اقتصادی کنیم و بی شک ثواب این گونه جهاد کمتر از حضور در جبهه های نظامی نیست، ضمن آن که نوشتن مطالب و کتاب هایی که کسانی را از کفر و گمراهی نجات دهد نیز مصداق همین مساله را دارد.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: البته در همه تکالیف، تعدد نیت ها می تواند ارزش های مختلفی برای اعمال بیافریند کما این که در زمینه جهاد نیز این طور است؛ در کلام و نگاه قرآنی نیز به این انگیزه ها و نیات در بحث تربیت انسان ها توجه ویژه شده است.

ایشان گفت: گاهی انجام کارها برای خوف از آتش جهنم است، گاه برای ثواب بهشت است ولی با این حال در آیات قرآن و سیره اهل بیت (ع) و به خصوص سیره امام حسین(ع) متوجه می شویم که بالاترین آن ها این است که انسان همه چیزش برای خدا باشد و جز رضایت خدا هیچ چیز دیگری و نیت دیگری برایش مطرح نباشد همچون سیدالشهدا(ع) که فقط برای لقای الهی همه چیز خود را فدای راه خدا کرد.

استاد برجسته و شاخص حوزه علمیه قم تاکید کرد: برای این که کار ما ارزش پیدا کند باید معرفت خود را بالا ببریم؛ در این بین هر چه کار کنیم و تلاش کنیم و معرفت ما به خدا و اولیای خدا بیشتر شود، نفس کشیدن ما در راه آن ها نیز بی شک قیمت های گزافی پیدا خواهد کرد که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.

ایشان در خاتمه اظهار داشت: پس بکوشیم در این جلسات از یاد شهدا و بوسیدن خاک پوتین شهدا به خدا تقرب پیدا کنیم تا ولو یک ذره هم که شده بر معرفت ما بیفزایند که ثمره آن قطعاً محبت به حضرات معصومین (ع) و در راس آن ها حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha