پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ تشییع شهدا

حوزه/ بی گمان یادواره های شهدا ، موسمی بس ارزشمند است برای جلایِ دل و صفایِ باطن و تجدید عهد با لاله هایی که با اقتدا به سید و سالار خود امام حسین(ع) برای همیشه تاریخ جاودان و قهرمان شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، برگزاری یادواره ها و محافل یاد و خاطره شهدا به ویژه در مدارس علمیه و یا مراکز و موسسات دینی و حوزوی آن هم با حضور علما و شخصیت های دینی و اخلاقی و اساتید حوزه، اقدامی بسیار ارزشمند و بایسته است ، چه آن که از باب تذکاری به وسعت دل و جان، بار دیگر این حقیقت را به آدمی یادآور می شود که به گفته ی سید شهیدان اهل قلم، "شهادت قلبي است که خون حيات را در شريان‌هاي سپاه حق مي‌دواند و آن را زنده نگه مي‌دارد."

حضور کم نظیر و گاه بی نظیر مردم به خصوص روحانیت در این گونه یادواره ها ، بی گمان گواه یک واقعیت است و آن هم این که قوام بخشِ مکتب و نهضت ما به برکت همین خون های مطهر شهیدان است.

القصه آن که شب گذشته ، نهمین یادواره شهدای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی و مداحی حاج منصور ارضی در سالن همایش های این موسسه برگزار شد ، اما حضور جمعیت و مشتاقان راه و مرام شهدا در این مراسم چنان بود که علاوه بر پرشدن کامل سالن همایش حتی کف آن ، سالن بزرگ نمازخانه موسسه نیز مملو از جمعیت زن و مردی شد که به همراه خانواده خود آمده بودند تا از فضای معنوی این یادواره ها ، ره توشه ای برای زندگیِ روزمره خود برگیرند.

دکور مراسم که نمادهایی از شهید و شهادت در آن با نمادهایی از فرهنگ فاطمیه تلفیق شده بود ، از جمله جذابیت های این محفل بود که به خصوص با نوشته هایی با عناوینی چون تاکید بر تداوم جهاد و حراست از ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و به خصوص برجسته سازی شعارهای "هیهات مناالذله" و "ما ایستاده ایم" که توجه همگان را به خود جلب می کرد.

لحظاتی پس از قرائت قرآن توسط قاری و حافظ بین الملل کلام وحی، حاج احمد دباغ که خود فرزند شهید هم است، حول و حوش ساعت 19 و 30 دقیقه ای، میهمان که نه میزبانی وارد مراسم شد از جنس خود شهدا و این گونه آوردن پیکر مطهر یکی از مدافع حرم باعث هر چه معنوی تر شدن این مراسم معنوی شد تا این بار هم یکی از سربازان وفادار و به خون خفته حضرت ولی عصر(عج) پیام آور خون مطهر یاران شهیدش باشد و پیکی از جانب حق برای ما که در دنیای وانفسا ، غرق در اوهام و امیال و شهوات نشویم!

در ادامه نوبت به شعر خوانی شاعر آیینی اهل بیت(ع) حجت الاسلام جواد محمد زمانی رسید تا با توجه به ایام فاطمیه ، اشعاری زیبا بخواند و این ایام حزن آمیز را با  دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گره زده و در ادامه یادی از شهدای مدافع حرم نماید.

هنوز ده دقیقه ای مانده بود به ساعت 20 که آیت الله مصباح یزدی به جایگاه فراخوانده شد و سخنان خود را آغاز کرد.

در آغاز ضمن تشکر از دست اندرکاران این مراسم گفت: ما با برگزاری این محافل و حضور در این یادواره ها ،ادای دِینی می کنیم در حق شهیدانی که بر سر سفره آن ها به خصوص حضرت سیدالشهدا(ع) نشسته ایم.

این استادحوزه با اشاره به این که توجه به حقیقت شهادت از برکات برگزاری همین یادواره های شهداست، افزود: حقیقتاً اگر این مجالس و ذکر یادها به صورت مخلصانه نبود ، واقعاً معلوم نبود که چقدر ما از اهمیت این مباحث آگاه می شدیم و ارزش شهادت در جامعه ما این طور که الان هست شناخته شده و محفوظ می ماند.

ایشان همچنین ادامه داد: این جلسات و محافل باید زمینه ای فراهم کند که ما فکر کنیم و ببینیم که در وجود ما این برنامه ها چه اثری می گذارد و باید بگذارد؛ ما به برکت احترام به شهدا انتظار داریم که آمرزیده شویم اما طبعاً باید اثری فراتر از این بر روی ما بگذارد.

در خاتمه مراسم نیز حاج منصور ارضی مداح پیشکسوت به شعرخوانی در باره ایام فاطمیه و نیز شهدا پرداخت و در خاتمه به سان همه مجالس این چنینی، دل ها روانه کربلای عشق شد تا در حُسن ختام نیز نشان داده شود که مغناطیس عظیم همه این شور و محبت و دلدادگی وصف ناپذیر، ریشه در گودال قتلگاهی دارد که عالمی را بیچاره و مبتلای خود کرده است...

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha