چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
لوازم آرایشی

حوزه/ استاد دانشگاه با اشاره به این که برخی بانوان با آرایش های زننده حریم شکنی می کنند، گفت: متأسفانه در جامعه امروز به‌واسطه وسایل ارتباطی و فضاهای مجازی دیگر جایی برای حریم شخصی و خصوصی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، دکتر محمد عیدی از اساتید دانشگاه، در اولین همایش دینی آموزشی ویژه بانوان آرایشگر که به ابتکار مدرسه علمیه فاطمیه شهرستان نجف‌آباد، در این مدرسه برگزار شد، درباره تحولات دنیای مدرن در عقب‌گرد فرهنگ اسلامی – ایرانی در زمینه زیبایی، گفت: تحولات دنیای مدرن باعث تغییر دیدگاه‌های فرهنگی در زمینه مهندسی ساختمان، نحوه پوشش و حضور در اجتماع، تحت پوشش قرار گرفتن وسایل ارتباطی به جای تعاملات دو طرفه و خارج شدن جامعه از آن حالت طبیعی شد، 

وی ادامه داد: گروهی در دنیای مدرن تحت تأثیر تفکرات پست‌مدرن، قائل به شخصی بودن امر آرایش افراد هستند، در حالی که حتی در کشورهای غربی نحوه آرایش افراد نشان‌دهنده شخصیت و هویت فرد است و براساس این تفکر، زیبایی براساس مقبولیت جامعه تعریف می‌شود.

دکتر عیدی درباره یکی از تفکرات رایج جامعه که دین‌داری و آرایش را جمع ضدین می‌دانند، افزود: یکی دیگر از مسائلی که در زمینه زیبایی در جامعه به غلط مطرح شده، تقابل میان دینداری و آرایش است، در حالی که دین فقط تعریف جدیدی از زیبایی ارائه می‌دهد و در قرآن کریم صفت جمال خداوند و سیره ائمه معصومین(ع) به بحث زیبایی و حتی مصادیق آن تصریح شده است.

این استاد دانشگاه در نکته‌ای زیبا درباره علت کنار هم قرار گرفتن صفت جمال و جلال الهی، خاطرنشان کرد: زیبایی کشش دارد و صلابت رانش و آنچه در اسلام به آن تصریح و تأکید شده، زیبایی توأم با صلابت است و این زیبایی معنادار و آیت الهی است و داشتن چنین زیبایی باعث خواهد شد که به خود اجازه ندهیم که با هر پوششی وارد عرصه اجتماع شویم.

وی از بین رفتن حریم را از دیگر آسیب‌های جامعه مدرن امروز بیان کرد و افزود: یکی از مواردی که در آرایش مهم است، بحث حریم است بدان معنی که متناسب با کدام ‌یک از حریم‌ها باید نحوه آرایش ما چگونه باشد. متأسفانه در جامعه امروز به‌واسطه وسایل ارتباطی و فضاهای مجازی دیگر جایی برای حریم شخصی و خصوصی وجود ندارد.

عیدی با این تعبیر که آرایشگاه یک فرهنگسراست، ادامه داد: در این مکان فرد در عین لذت بردن می‌توان بهترین ارتباط مؤثر را نیز برقرار کرد و آرایشگران ما باید به غیر از مهارت زیبایی، در زمینه مردم‌شناسی و فلسفه زیبایی را نیز بدانند تا بتوانند در همان بازه زمانی محدود فرآیندهای معنایی خاصی را به حاضرین القاء کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha