پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان

حوزه/ مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، گفت: امروزه روانشناسان غربی برای کنترل آسیب های اجتماعی به شیوه های مورد تاکید اسلام روی آورده اند و تاکید می کنند که خود کنترلی و تقویت استقلال فرد بهترین شیوه کنترل آسیب ها محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، امروز در پانزدهمین هم اندیشی معاونین تهذیب حوزه های علمیه استان ها که در محل سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شهر ری برگزار شد، در سخنانی با موضوع «ضرورت کار تشکیلاتی؛ الزامات و اقتضائات آن»، اظهار داشت: طلاب باید دائما در معرض تابش آیات الهی قرار بگیرند.

وی با بیان این که پیامبر(ص) برای تربیت و پرورش افراد جامعه تشکیل حکومت اسلامی را لازم می دانستند چرا که ساختارهای اجتماعی  با این امر تحقق می یابد، ابراز داشت: اگر بخواهیم از کارهای خود نتیجه گیری مطلوبی داشته باشیم باید به ایجاد ساختارها و تنظیم روابط برای کنترل رفتارها بیاندیشیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، با اشاره به برخی اشکال های نظام های آموزشی موجود، با بیان اینکه تمرکز روی حفظیات منافی حکمت است، گفت: مهترین عامل تهذیبی در یک مدرسه نظام رفتاری است که می خواهد مدرسه با آن اداره شود، حالا این سؤال پیش می آید که حضور و غیاب با این شرایط اثر تربیتی درستی دارد یا نه و همچنین نمره دادن در پایان هر ترم؟

وی با بیان اینکه کلاس های درس اخلاق و تلاش های مربیان برجسته اخلاق در مدارس علمیه اثر دوم را روی طلاب دارد، گفت: قبل از کار اخلاقی کردن در مدرسه و برپایی کلاس های اخلاق، نظام مند کردن رفتارها و اقدامات ساختاری مدیریت، اثر گذار است.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با بیان این که منظور علمای بزرگ شیعه از کلمه اخلاق همان تقوا است، گفت: از نظر اسلام، استقلال یک فرد مهترین عنصر تقوا محسوب می شود، چرا که دین اسلام می گوید؛ بهترین نوع تقوا، تقوایی است که با استقلال همراه باشد، یعنی از درونن خود کنترلی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: امروزه روانشناسان غربی برای کنترل آسیب های اجتماعی به شیوه های مورد تاکید اسلام روی آورده اند و تاکید می کنند که خود کنترلی و تقویت استقلال فرد بهترین شیوه کنترل آسیب ها محسوب می شود.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به جمله معروف امام علی(ع) مبنی بر اینکه «اوصيکم بتقوي الله و نظم امرکم/ شمارا به تقواي الهي ونظم در کارهايتان توصيه مي کنم»، گفت: مطلوب این است که در حوزه های علمیه نظم برآمده از تقوا را بخواهیم و نه بالعکس.

وی در پایان گفت: باید حوزه علمیه را الگویی برای بهترین نوع زندگی قرار دهیم تا طلابی که به حوزه ورود می کنند تحت هیچ شرایطی دل از آن نکنده و بیرون نروند؛ یعنی نشاط حقیقی را می توان با تقوا محقق کرد.

313/29

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha