شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حرم امام رضا (ع)

حوزه/ شیخ صاحب زاده حسن ربّانی اندیشمند اهل تسنن شهر گلاسگو انگلیس گفت: در بازدید از مدارس اهل سنت در مشهد همه آن‌ها به من گفتند در جمهوری اسلامی تدریس مسائل دینی خود را با آزادی تمام انجام می‌دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیخ صاحب زاده حسن ربّانی از علمای اهل سنت شهر گلاسگو که تحصیلات حوزوی خود را در دانشگاه الازهر مصر گذرانده است در کنفرانس " هویت اسلامی و شیوه زندگی مسلمان" در لندن با یادآوری از مرحوم شیخ شلتوت گفت: او در سال 1959 و با یک فتوای انقلابی زمینه وحدت بین همه مذاهب اسلامی را فراهم کرد. طبق فتوای او مذهب فقهی جعفری نیز مانند چهار مذهب اصلی اهل سنت به رسمیت شناخته شده و به عنوان یکی از پنج مکتب فقهی هنوز هم در الازهر تدریس می شود.

* چاپ وسایل الشیعه و مجمع البیان به عنوان کتب فقهی شیعی توسط الازهر

 وی گفت: در آن زمان کتاب وسایل الشیعه و مجمع البیان به عنوان کتب فقهی شیعی توسط الازهر چاپ شدند. حتی در آن زمان علمای الازهر در حمایت از علمای شیعه ایران و بر علیه شاه که با رژیم اشغالگر فلسطین روابط حسنه داشت فتوا صادر کردند.

شیخ ربّانی با بیان اینکه الازهر همیشه از علمای شیعه با آغوش باز استقبال کرده است گفت: من به عنوان یک مسلمان سنی انگلیسی و با توجه به ریشه های مصری ام همواره طرفدار تقریب و وحدت بین مذاهب بوده ام، اگرچه نسبت به تفاوتهای فرهنگی بین مسلمانان آگاه هستم.

* در مکه و مدینه احساس معنوی پیدا نکردم اما در مشهد تحت تاثیر عظمت آن قرار گرفتم

این اندیشمند اهل تسنن با مقایسه سفر خود به عربستان سعودی و ایران خاطرنشان کرد: در سفر عربستان و زیارت مکه و مدینه متاسفانه به دلیل فرهنگ مصرفی آمیخته با تفکر سلفی و حضور پررنگ کمپانی های غربی و شعبه های مک دونالد و امثال آن، احساس معنوی چندانی از زیارت اماکن مقدسه پیدا نکردم. در حالیه برعکس در زیارت مشهد تحت تاثیر عظمت آن مکان قرار گرفته و از نکات جالب برای من حضور ده ها و صد ها خدمتکار داوطلب بود که با افتخار و به رایگان به زوار خدمت می کردند.

شیخ ربّانی تاکید کرد: احترام به اهل بیت بخشی از فرهنگ اهل سنت مصر است و آنها از احترامی که ایرانیان برای اهل بیت قائل هستند خیلی خوشحال می شوند.

* اهل سنت تحت حاکمیت جمهوری اسلامی تدریس مسائل دینی خود را با آزادی تمام انجام می دهند

وی همچنین گفت: در سفر به مشهد از مدارس اهل سنت نیز دیدار کرده و همه آنها درجلسات خصوصی به وی گفته اند که در تحت حاکمیت جمهوری اسلامی تدریس مسائل دینی خود را با آزادی تمام انجام می دهند. در حالیکه پیش از انقلاب اسلامی چندان توجهی به مدارس علوم دینی اهل سنت نمی شد و فقط دو مدرسه وجود داشت.

شیخ ربّانی یکی از اهداف بسیار مهم امام خمینی را وحدت بین شیعه و سنی معرفی کرد و ضمن دعا برای آن حضرت خاطرنشان کرد: سعادت زیارت منزل مسکونی امام در جماران را داشتم و به شدت تحت تاثیر سادگی و محقر بودن خانه و اتاقی که در آن با رهبران سیاسی ملاقات می کرده قرار گرفته ام.

وی در پایان یادآوری کرد: به عنوان یک سنی تحصیل کرده در الازهر همواره به اهل بیت احترام می گذارم و آنهایی که این کار را نمی کنند نمایندگان واقعی اهل سنت نیستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha