جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
صحیفه سجادیه

حوزه/ محقق و پژوهشگر ادیان و مذاهب گفت: ۱۱۸ دعا در عهد جدید آمده است؛ در عرصه تشیع نیز صحیفه سجادیه به عنوان مهمترین کتاب دعا است که می توان این کتاب را با عهد جدید مقایسه کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» احمد مقری پیش از ظهر امروز در همایش مطالعات تطبیقی اسلام و مسیحیت در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: 118 دعا در عهد جدید آمده است؛ در عرصه تشیع نیز صحیفه سجادیه به عنوان مهمترین کتاب دعا است که می توان این کتاب را با عهد جدید مقایسه کرد.
وی افزود: هر دو کتاب باب نیایش به سوی مومنان را گشوده شده اند؛ در صحیفه باب احکام دعا بیان شده است و عهد جدید نیز به این بحث اشاره دارد. 
پژوهشگر ادیان و مذاهب بیان کرد: نیایش ستایش گرایانه و شکوه آمیز و وعده استجابت دعا در دو کتاب بیان شده است؛ حمد و ستایش و دعا در جهت حفظ ایمان و استغفار و بخشش از وجوه شباهت این دو کتاب است.
وی گفت: فزونی معرفت و رستگاری و حسن و عاقبت و درخواست رزق و روزی از دیگر فرازهای مشترک هر دو کتاب است؛ در هر دو کتاب امور معنوی بر امور مادی در ساحت درخواستگری فزون تر است.
مقری اظهارکرد: تفاوت های این دو کتاب در عرصه ساختاری است؛ امام سجاد(ع) ارکان بایسته دعا را به شکل نظام مند در کنار هم قرار می دهند؛ دعای مطلوب باید دارای چهار رکن اساسی از جمله توصیف و تمجید، تمجید پیامبر و اهل بیت(ع)، توصیف شخص دعا کننده و عرضه حاجات و دعا است.
وی افزود: امام سجاد(ع) این ساختار چهارگانه را به شکل نظام مند بیان می کند ولی در عهد جدید الگوی نظام مندی را بیان نمی کند.
پژوهشگر ادیان و مذاهب بیان کرد: آیات نیایش عهد جدید کمیت کمتر و عمق کمتری دارد؛ این مقدار اندک نیایش در عهد جدید نیز بیشتر به شکل این نیایش اشاره شده است که بیشتر نیز به مباحث مرتبط به بیماری و حوایج مادی می پردازد ولی در صحیفه به اندک بهانه ای این نیایش شکل می گیرد.
وی گفت: در صحیفه، امام سجاد به نگاه خاص بیرونی و آن جهانی اشاره کرده ولی در عهد جدید این اشاره انجام نشده است و با شکل خاصی به ملکوت اشاره شده است؛ آثار خوف و خشیت الهی نیز در صحیفه به کار رفته است ولی در عهد جدید چنین توصیه ای به مومنان نشده است.
مقری اظهارکرد: در صحیفه همراه با تولی از معاندان نیز اعلام تبری شده است ولی در عهد جدید از مومنین خواسته شده است که برای دشمنان طلب خیر و برکت کنند که با این مساله دیگر عنصری به نام تبری وجود ندارد.
وی افزود: در نیایش های صحیفه سجادیه اقرار و اعتراف تنها در برابر دیگران انجام می شود ولی در نیایش عهد جدید این اعتراف در مقابل انسان انجام می شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha