جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، مردم سالاری دینی را نشانه پویایی نظام سیاسی اسلام دانست و گفت: در عرصه سیاسی، شناسایی و پرورش استعدادها و نیروهای انقلابی مهم و تعیین کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، در اولین مجمع جبهه مردمی نیروهای انقلابی استان همدان، گفت: سیاست ورزی یعنی شناسایی افرادی که می توانند در عرصه سیاست حضور داشته باشند و معرفی آن ها به مردم و جلب نظر مردم و انتقال قدرت از طریق انتخابات و بعد از آن سیاست گذاری و گفت و گوی سیاسی است.

وی بیان کرد: امروز در جامعه دو شیوه برای سیاست ورزی رایج است، یکی شیوه پاتوقی است که در آن گروهی هم فکر دور هم جمع می شوند و در اتاق های فکر تصمیم ها را می گیرند و افرادی که بتوانند در بین مردم محبوب قرار دهند را انتخاب و معرفی می کنند.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: در این شیوه تمام اتفاقات و تصمیم گیری ها پشت پرده اتفاق می افتد و می توان گفت، این پاتوق ها همان باندهای سیاسی هستند، البته صحبت از خوب یا بد بودن فعالیت آن ها مد نظر نیست.

وی افزود: این پاتوق ها غیر از پرداختن به بحث انتخابات، گفت و گوهای سیاسی را به مطبوعات منتقل می کنند و هر یک مطبوعه ای برای این کار دارند که حرکات، تبلیغ ها و حمله ها از طریق آن صورت می پذیرد. باید گفت که این روش از سیاست ورزی بسیار آسیب زا است و زیرا در آن گروه اندکی می توانند خود را به گروهی کثیر تحمیل کنند و از این طریق بتوانند عوام فریبی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در ادامه گفت: آسیب دیگر در این روش این است که باندهای سیاسی خودشان اسیر یکدیگر می شوند و این می تواند منشاء بسیاری از بی تقوایی های جمعی شود و آسیب دیگر این است که گفت و گوها به خوبی صورت نمی گیرد و در حد و اندازه تکه پرانی ها باقی می ماند.

حجت الاسلام و المسلمین، اظهار داشت: روش سیاسی دیگر که امروزه رایج است، کاریزما و قدرت تاثیرگذاری افراد و شخصیت ها است که وسیله تاثیرگذاری بر تصمیم گیری های سیاسی و انتخابات می شود، که در جوامع پست از نظر سیاسی مانند جوامع آمریکا و غرب این گونه است.

وی افزود: در این روش شخصیت هایی که در عرصه های مختلف مانند ورزش و یا هر زمینه دیگری شهرت دارند از آن استفاده می کنند و در انتخابات برگزیده می شوند و معلوم نیست که در عرسه سیاسی بتوانند سیاست ورزی کنند، نه عقبه سازمان یافته ای دارند و نه پشتیبانی کنندگانی که رفتارهای آن ها را تضمین کنند و باید گفت این روش نیز برای یک جامعه پویا که مردم سالاری دینی دارد، معقول نسیت.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: اگر حزب را به معنای پاتوق نگیریم که دولت ساخته و قدرت ساخته نباشد و از قدرت های انتقادی و یا از جنس دیگر نباشد، باید نخبگان هر شهر و استان از پایین به بالا رشد کنند و حرکت و فعالیت ها توسط نخبگانی که در پایین هستند رصد، کنترل، سیاست ورزی و تصمیم سازی شود.

وی یادآور شد: اگر به این شیوه از سیاست ورزی برسیم، شایسته و برجسته است، اما متاسفانه باید گفت ما بعد از انقلاب به این سازماندهی نپرداخته ایم و این اتفاق که استعدادهای واقعی کشف شود و به صحنه بیایند نیفتاده است.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان ادامه داد: شاید در بین افراد معمولی و پایین تر جامعه و در بین جوانان استعدادهایی و جود داشته باشد که کم کم بتوانند پیشرفت کنند و به مراحل بالاتر برسند و به مراتب در عرصه سیاست از افراد دیگر تاثیرگذارتر باشند.

وی تاکید کرد: در عرصه سیاسی، شناسایی، پرورش استعدادها و جلو بردن کسانی که نمی خواهند جلو بروند مهم و تعیین کننده است و گرنه عرصه سیاست به عرصه زرنگ ها، مشهوران و قدرتمندان تبدیل خواهد شد.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در پایان گفت: هر جامعه ای که در عرصه سیاست، فقط افراد قدرتمند و مشهور وارد شوند آن جامعه را باید فلک زده دانست و به بن بست خواهد رسید و مانند کشورهای غربی عروسک های خیمه شب بازی در عرصه سیاست زیاد می شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha