پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
محمد تقی سبحانی

حوزه/ مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت با بیان اینکه پیروی از منطق قرآن در مناطرات بین الادیانی الزامی است گفت: حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن؛ منطق سه‎گانه قرآن برای تبلیغ می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی امروز در همایش مطالعات تطبیقی اسلام و مسیحیت در تالار غدیر دفتر تبلیغات اسلامی گفت: این همایش حرکتی علمی-فرهنگی در جهت شناخت مبانی فکری ادیان الهی است.
وی افزود: کتاب مقدس قرآن را از نوع نگاهی خاص می توان نزاع میان حق و باطل دانست؛ انبیاء سردمداران و انسان‌ها درگیر این فضا هستند.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت بیان کرد: قرآن راهکارهایی برای مقابله حق‎مداران و باطل گرایان ارائه می‎کند؛ جبهه حق، در دنیای مدرن تا حدود زیادی از منطق نزاع حق و باطل دور شده است، در حالیکه جریان باطل دقیقا با تاکید بر همین نزاع دوگانه عمل می کند؛ در این عرصه نبرد غفلتی جبهه حق را فرا گرفته است که درمان این غفلت و هوشیاری دوباره، مرور قرآن است.
رئیس اولین همایش مطالعات تطبیقی اسلام ومسحیت، با ذکر این مطلب که در نگاه جهان امروز، فضای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یکی از ابزارهای مهم تاکید بر اندیشه و علم و فرهنگ است عنوان کرد: تمامی این تقابل ها نیز در پوشش فرهنگ انجام می‎شود.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی تصریح کرد: این حرکت به خوبی می توان در انتقال استعمار کهنه به نو و فرانو مشاهده کرد؛ استعمار فرانو کاری است که امروز دستگاه های رسانه ای، فرهنگی و علمی دنیا در راستای تغییر نگرش انسان‌ها انجام می دهند.
وی اظهارکرد: هیچ کدام از این جریانات و فرق تازه تاسیس به نظام دینی مشخصی مرتبط نیستند؛ جریان ها شبکه هایی هستند که راس مدیریتی ندارند. 
مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت افزود: سوالی که در این بین مطرح می شود آن است که پس این همه سرمایه‌گذاری و اصرار و پیگیری از کجاست؟ پاسخ این است که امروز به جای مدیریت های طولی، شبکه هایی در درون جامعه با مناسبات خاص، اهداف را دنبال می‌کنند.
وی با تصریح بر اینکه بسیاری از حرکت‌هایی که در دنیا به اسم دین صورت می‌گیرد ربطی به هیچ دین خاصی ندارد، اظهار کرد: مرزبندی جریان های فکری مهم است تا خلط بین افراد، گروه ها، مذاهب و ادیان نشود. برای مثال جریان رسمی مسیحیت در دنیا از جریان های افراطی مورد حمایت جبهه باطل که نه معنویت خواه هستند و نه فرهنگی جدا هستند؛ مطمئنا ما با مسحیت بر سر حق و باطل حرف داریم اما نمی گذاریم جریان های افراطی این میان میدان‌داری کنند.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت، با بیان اینکه منطق قرآن کریم در مواجه انسان با رقیب 3 مدل ارتباطی را مطرح می کند، افزود: قرآن کریم می فرماید «ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن/سوره نحل آیه 125)؛ خداوند متعال در این آیه حکمت، موعظه حسنه و جدال با قید احسن را به عنوان سه مدل ارتباطی بیان می کند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: اگر این منطق سه‌گانه قرآن را به درستی دریابیم، یک روش جهانی انسانی مبتنی بر عقلانیت را پایه‌گذاری می‌کنیم. حکمت؛ جوهره ادیان الهی و در همه ادیان الهی مشترک است. در سخن میان ادیان اولین منطق گفتگو، حکمت است. موعظه حسنه؛ موعظه سخن تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: تفاوت میان موعظه حسنه و حکمت و جدال در شیوه مواجه است، گاهی عین حقیقت بیان می شود، گاه حقیقت در لباس موعظه عرضه می شود، در جبهه حق برای اشاعه حقایق باید رسانه و هنر را در ابلاغ کلمه حق به خدمت گرفت.
وی در توضیح جدال احسن گفت: همه ادیان و منطق ها جدال احسن می کنند، جدال احسن یعنی هرگاه با اندیشه ای روبرو شدی که راه به نادرستی می دهد، با منطق درست و درگیرانه خطاهای آنرا نشان دهید. یکی از نیارهای امروز ما جدال احسن است؛ نیاز به محققانی هست که در مقابل جریان رسانه ای مخالف و ناحق بایستند و با مغالطه درست حق را نشان دهد.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی اظهارکرد: دانش کلام در حوزه اسلامی این رسالت را بر عهده دارد که کشف حکمت کند، طریق گفتگو را طراحی کند و هم قدرت محاجه داشته باشد. امروز کلام باید جنبه کاربردی به خود بگیرد؛ حتی عمیق ترین مباحث فکری و نظری الهیات باید با زندگی مردم پیوند بخورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha