پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سلطانی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان البرز گفت: تدبیر و ابتکار راه اندازی مدیریت‌های استانی حوزه های علمیه، موجب نظم، ساماندهی و ارتقای کیفی و کمی مدارس و حوزه‌های علمیه استان ها شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سلطانی در حاشیه بازدید از مرکز خبر و اطلاع رسانی حوزه‌های علمیه  اظهار داشت: خدا را شاکر هستیم که امروز فعالیت‌های عظیم و گسترده رسانه رسمی حوزه‌های علمیه را در عرصه داخلی و بین المللی شاهد هستیم.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان البرز افزود: امروز رسانه زبان مشترک همه ملل است و قطعا اگر کسی در نقطه ای حرکتی را انجام دهد  به درد جامعه بخورد بدون تردید تا زبان باز نشود،‌ کسی مطلع نخواهد شد.

استاد حوزه علمیه البرز ادامه داد: امروز قم و نجف مراکز اصلی  حوزه های علمیه  هستند، چشم امید تمام مردم دنیا را به خود دوخته اند و مردم چه مسلمان و چه غیر مسلمان نیازهای فطری، اخلاقی، معنوی و اعتقادی خود را از این مراکز مطالبه می کنند، اگر نباشد این زبان و رسانه بین المللی چگونه می توان پاسخگوی نیاز آنان در اقصی نقاط دنیا بود؟

وی بیان داشت: در عصر حاضر با صرف هزینه ی عمر و نوشتن کتاب  و مقاله نمی توان آن اثر و سرعت نقل انتقالی را که رسانه در کمترین زمان و هزینه ممکن رقم می زند را انجام داد، امروز با صرف حداقل زمان و هزینه می توان مطالب را در دنیا نشر داد، لذا باید از این رسانه بومی و مورد وثوق مراجع معظم تقلید، اساتید و بزرگان حوزه به بهترین شکل ممکن حمایت کرد تا بتوانند با قوت و همت بیشتری خدمات ارزشمند خود را به اقصی نقاط دنیا و به زبان های مختلف ارائه کنند.

مدیر حوزه علمیه استان البرز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استان البرز خاستگاه مهاجرت نخبگان سایر استان های کشور می باشد، افزود: استان البرز، استانی مهاجر پذیر است که نخبگان زیادی را به واسطه همین مهاجرپذیری در خود جای داده است و به تبع آن دارای تنوع مختلف فرهنگی، سنت های مختلف و فرق متعدد همچون فرقه های کهن، سنتی و نوظهور بسیار فعال هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سلطانی به فعالیت های دینی طلاب و روحانیون همچنین متدینین این استان اشاره کرد و گفت: در مقابل آن فرقه هایی متعدد و نوظهور، شاهد وجود و فعالیت صدها هیئت مذهبی، تکایا، حسینه ها و تشکّل های دینی متعدد هستیم که به تناسب نیاز به عالم و روحانی کارآمد دارند که این مهم خود ضرورت وجود حوزه های علمیه فعال در استان را دو چندان می کند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان البرز ادامه داد: متاسفانه امروز هستند کسانیکه سابقه درخشان استان البرز را نمی دانند و آن عده ای هم که مطلع بودند جایی بازگو نکرده اند که این مسائل موجب خسران زیادی در عرصه های مختلف فرهنگی، دینی، معرفتی شده است.

استاد حوزه علمیه اظهارداشت: استان البرز با سابقه 7 ساله استان شدن دارای شهرستان های طالقان، ساوجبلاغ، نظر آباد، برغان، اشتهارد، نجم آباد و.. می باشد که تاریخ کهن این استان نشان می هد، البرز علمای بزرگی را از قرن اول و دوم و در طول تاریخ تربیت و به جهان اسلام معرفی کرده است.

وی بیان داشت: وجود مدرسه علمیه همچون نجم آباد و مکتب خانه هایی که در طالقان با وجود مُلاهای محلی که کم کم از دل آنها عالمان زیادی تربیت شدند و بر فرهنگ و اعتقادات بشریت تاثیر گذاشتند و می گذارند به وفور در تاریخ استان البرز دیده می شود که متاسفانه خیلی زیاد به آن نپرداخته اند و به دنبال آن استان را کسی خوب نمی شناسد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: به تبع آن تاریخ کهن و تاثیرگذار، اگر بخواهیم حوزه های علمیه همان حُسن ها و ریشه ها را تجدید و دنبال کنند در خاطره ها نیاز به زمان و امکانات کافی داریم، چرا که به مدت 6 سال است که مدیریت های استانی تشکیل شده و یک نظمی را در حوزه ها و مدارس علمیه ایجاد، طی این سالها شاهد رشد کمّی و کیفی نیز شده ایم.

مدیر حوزه علمیه استان البرز بیان داشت: در گذشته ما 4 مدرسه علمیه بیشتر نداشتیم که امروز با 9 مدرسه علمیه فعال در طالقان، هشتگرد، اشتهارد، محمدشهر، کرج و فردیس از جمله شهرهای استان هستند که دارای مدارس فعالی می باشند که بر اساس تقاضا و استقبال جوانان لازم است بر تعداد این مدارس اضافه شود.

وی گفت: در حال حاضر بیش از 4 هزار شیفت مدرسه آموزش و پرورش در سطح استان فعالیت دارند که برخی از این مدارس از اول انقلاب تاکنون حتی یک طلبه در خودشان ندیده اند، در استانی که نزدیک به قم است وجود چنین اتفاقی خیلی ناراحت کننده است.

حجت الاسلام و المسلمین سلطانی افزود: امروز شهرهای متعددی نیازمند حضور فعال طلاب و حتی حوزه و مدرسه علمیه هستند، لذا مراجع معظم تقلید، بزرگان حوزه به این مشکل و کاستی بزرگ حوزه توجه داشته باشند که امروز همه شهرها و روستاهای ما نیازمند مدرسه و حوزه علمیه است.

وی ادامه داد: استان البرز در حال حضار 1200 طلبه دارد که بیش از نیمی در پایه های کمتر از 6 هستند و کارایی تبلیغی ندارند و بعضا نمی توانند پاسخگویی سوالات و شبهات مردم باشند اما رفتار آنها بی اثر نبوده و آثار ارزشمندی را در محیط پیرامونی مدرسه و حوزه بر جای گذشته است.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان البرز بیان داشت: امروز هر کجا حوزه ای تشکیل شده است بارها و بارها شنیده و با آن مواجه شده ایم که اهالی آن منطقه از این اقدام خرسند شده اند و می گویند به برکت این مدرسه یا حوزه بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی منطقه فروکش کرده و حتی می گویند قبل از تاسیس این مدرسه علمیه خانواده ها جرات تردد در شب را نداشتند ولی امروز به راحتی می توانند در ساعات مختلف تردد داشته باشند.

استاد حوزه علمیه اظهارداشت: تشکیل حوزه علمیه در مناطق مختلف یک امنیت اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی را ایجاد می کند که خانواده ها به راحتی می توانند تردد کنند و یا حتی به پاسخ سوالات شرعی و شبهات دینی خود برسند.

وی با بیان اینکه در گذشته حوزه های علمیه استان البرز تنها از نعمت 40 استاد بهره مند بودند، گفت: بحمدلله امروز 140 استاد تربیت کرده ایم و حتی برخی از درس ها با 2- 3 استاد ارائه می گردد بطوریکه قدرت انتخاب طلاب بالا می رود و کیفیت درسی نیز ارتقا می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین سلطانی ادامه داد: از جهت پژوهشی با توجه به برنامه هایی که طی این سالها در راستای ارتقای سطح علمی و آگاهی های پژوهشی طلاب داشته ایم توانستیم از رقم سالی یک مقاله به سالی 500 مقاله علمی ارتقا پیدا کرده ایم و حتی امسال برای جشنواره علامه حلی 235 مقاله را برای داوری ارائه کرده ایم.

وی به برنامه های تهذیبی حوزه های علمیه استان البرز اشاره کرد و گفت: در این عرصه برنامه های متعدد فرهنگی و تربیتی، اخلاقی داشته ایم بطوریکه طلاب و فضلای ما در روش های رفتاری توانسته به آن جایگاه برسندکه متدینین، علما و روحانیون منطقه این تحول را ملموس و قابل مشاهده دیده اند.

وی تصریح کرد: جایگاهی که امروز حوزه پیدا کرده است بسیار ممتاز و مورد وثوق عموم شهروندان است بطوریکه تعاملات روزانه با عموم مردم بیش از پیش در حال گسترش است.

استاد حوزه علمیه در ادامه به دو کرسی درس خارج در حوزه علمیه استان البرز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کرسی درس خارج حجت الاسلام حسینی همدانی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان که در مدرسه امام صادق(ع) برگزار می شود همچنین درس خارج حجت الاسلام کریمی که در دفتر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی دایر می گردد از جمله دروس خارج اصول و فقه حوزه علمیه استان می باشد.

وی  با بیان اینکه سایر استان ها نیز همانند استان البرز نیازمند معرفی و سابقه کهن خود می باشند، خاطرنشان کرد: باید با حمایت مدیران و دست اندرکاران رسانه وزین حوزه های علمیه پروژه ای به منظور معرفی علمای بلاد و استان های کشور تدوین و برنامه ریزی و عملیاتی گردد تا مردم آن مناطق به هویت و ریشه خود پی ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین سلطانی افزود: یکی از علمای استان البرز مرحوم آیت الله شیخ مرتضی دیزانی (طالقانی) هستند که در زندگینامه ایشان آنطور که نوشته اند، ایشان در سن بالا پای به حوزه علمیه گذاشت و با سیر و سلوک توانست به درجات رفیع علمی و معرفتی دست پیدا کند و پای کرسی درس بزرگان حوزه علمیه تهران و نجف سالها تلمذ کرد و شاگردان بزرگی را تربیت نمود.

وی به شاگردان مرحوم آیت الله شیخ مرتضی دیزانی (طالقانی) اشاره کرد و گفت: شاگردان آن عالم می توان به سید ابوالقاسم خویی، سید شهاب الدین حسینی مرعشی نجفی، محمد تقی بهجت فومنی، شیخ محمد حسن حجتی هرسینی کرمانشاهی، محمدتقی جعفری، شیخ حبیب‌الله ذوالفنون عراقی، استادمحمدرضا مظفر، سید محمدحسین بروجردی، سرتیپ عبدالرزاق خان مهندس بخایری، سید روح الله خمینی، سید عبدالکریم کشمیری، سید محمد حسین طباطبایی، سید محمد حسن الهی طباطبایی، حسنعلی نخودکی اصفهانی،  مهدی مهدوی لاهیجی متوفی 1413 ه.ق، محمد مهدوی لاهیجی و میرزا هاشم آملی اشاره کرد.

مدیر حوزه علمیه استان البرز اظهارداشت: اگر چنین مفاخری خوب تصویرگری و معرفی شوند، حداقل تاثیر آن این است که مردم خود استان و آن منطقه یک احساس هویت قوی پیدا می کنند و وقتی انسان ببیند که ریشه و هویتی بسیار قوی دارد، هیچ وقت به خود اجازه نمی دهد به کارهای عبث و بیهوده روی آورد.

استاد حوزه علمیه البرز ادامه داد: متاسفانه طی این سالها آنقدر این مسائل در سکوت به سر برده شده و تبلیغ نشده که در اذهان این جمله سپری می شودکه این استان چیزی ندارد و یا آن استان مفاخری ندارد، در حالیکه این مسائل فقط از بی اطلاعی و عدم اطلاع رسانی مطلوب بوده است که امید داریم رسانه حوزه به عنوان یک رسانه مادر و اثر گذار بتواند با مدیریت و برنامه ریزی مدّون این کاستی را جبران کند.

حجت الاسلام و المسلمین سلطانی بیان داشت: وقتی مردم منطقه ای بدانند تاریخ کهنی دارند و در این تاریخ کهن عالمان الهی و دینی حضور داشته اند و از این سرزمین برکاتی برای جهان اسلام به وجود آمده است، بدون تردید مردمان آن سرزمین عزتشان اجازه نمی دهد کارهای پیش پا افتاده انجام دهند این تاثیر را رسانه حوزه می تواند عالمانه و آگاهانه با هزینه ای اندک در همه استان های کشور رقم بزنند و به مرور شاهد آثار و برکات این اقدام باشند.

وی تصریح کرد: در عصر حاضر ضرورت وجود رسانه همانند خورشید است، امروز رسانه ای همانند خبرگزاری حوزه آن هم در دل حوزه های علمیه به رسالت جهانی خود می پردازد و واقعیت های حوزه را برای هدایتگری و روشنگری جهان اشاعه می دهد و در این میان بشر با فطرتی که دارد به دغدغه های اعتقادی و معنوی خود دست پیدا می کند.

مدیر حوزه علمیه استان البرز  به آغاز پذیرش حوزه های علمیه و فعالیت های این حوزه در استان البرز اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه استان البرز امسال برای هفتمین سال پیاپی در سه جایگاه اقدام به پذیرش و ثبت نام جوانان علاقه مند می کند.

وی افزود: امروز خیل کثیر جوانان علاقه مند به ورود به حوزه تا سه برابر ظرفیت ما ثبت نام می کنند ولی متاسفانه حوزه علمیه البرز به جهت کمبود امکانات تنها تا 150 نفر را پذیرش می کند.

وی ادامه داد: وقتی بیش از 700 علاقه مند برای ورود به حوزه ثبت نام می کنند و ما فقط می توانیم تا 150 نفر را پذیرش کرده و مابقی را رها می کنیم معلوم نیست، چه بلایی بر سر جوانان خواهد آمد، با توجه به اینکه امروز دشمن بیکار نیست و برای نفوذ در میان نسل جوان از هر حربه ای بهره می برد ما در نظام اسلامی با اینکه همه امکانات و ظرفیت های نظام را در دست داریم نمی توانیم از ظرفیت پذیرش بیشتری بهره مند شویم و این آسیب بزرگ و جدی حوزه های علمیه است که مراجع معظم تقلید باید تدبیری بیندیشند.

حجت الاسلام و المسلمین سلطانی بیان داشت: اگر امروز یک جوانی که از درب حوزه برمی گردد در دست مخالفان قرار می گیرد، هر کدام یک ایدئولوگ می شدند و ده ها نفر را منحرف می ساختند، لذا باید پشتیبانی کرد تا از ظرفیت حداکثری نسل جوان در کادرسازی نظام و انقلاب بیشترین بهره را ببریم.

وی گفت: تبلیغ چهره به چهره، حضور طلاب با تجربه در مدارس به ویژه استعدادهای درخشان و سایر مدارس استان، نصب بنر و پوستر  از برنامه های تبلیغاتی حوزه علمیه استان البرز برای پذیرش جدید حوزه های علمیه است.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha