جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
معاون حقوقی رئیس جمهور در مراسم چهلم آیت الله هاشمی(ره)

حوزه/ معاون حقوقی رئیس جمهور در مراسم چهلم آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره)، تصریح کرد: حوزه های علمیه نمی توانند جدای از سیاست باشند و روحانیت نمی تواند به دوران قبل از ۴۲، یعنی دوران تفکیک دین و سیاست بازگردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم امام خمینی (ره)، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت را فرزند حوزه و تربیت یافته مکتب امام خمیمی(ره) خواند و گفت: اگر فضلای حوزه علمیه بخواهند مسیر خود را انتخاب کنند ناگزیر به شناخت امام(ره) و یاران فکری ایشان هستند.

معاون حقوقی رئیس جمهورتصریح کرد: حوزه های علمیه نمی توانند جدای از سیاست باشند و روحانیت نمی تواند به دوران قبل از 42، یعنی دوران تفکیک دین و سیاست بازگردد.

وی با اشاره به این که حوزه های علمیه باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه و ابهامات و پرسش های متعددی که در حوزه های زندگی بشری و اداره کشور وجود دارد، باشند، ابراز داشت: تنها راه برای انقلابی ماندن،‌ زانو زدن در مقابل  ساحت مقدس امام خمینی (س) و مکتب فکری  و اخلاقی و عرفانی ایشان و کسب فیض از شاگردان مکتب ایشان یعنی آیت الله شهید مطهری، بهشتی و بزرگانی که از میان رفته اند و شاخص هایی که هنوز در میان ما وجود دارد، است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری در ادامه افزود:‌ بی تردید آیت الله رفسنجانی از کسانی است که خدای متعال به او توفیق رداد که با هوشی سرشار و روحی بلند و عزمی راسخ در معرض تابش هدایت و تربیت امام(ره) قرار بگیرد و به یک روحانی تاریخ ساز تبدیل شود.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: آیت الله هاشمی از ابتدا مهمترین ابزار پیروزی یعنی اخلاص را با خود داشت. اخلاص جوهره اعمال انسانی است و اعمال ما وقتی اعتبار پیدا می کند که از مغز اخلاص برخوردار باشد.

معاون حقوقی رئیس جمهور بیان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی نه در هنگامه ای که در بالای تریبون نماز جمعه در برابر سیل احساسات پاک مردم و شعارهایی که در حمایت از او سرداده می شد، خود را می باخت و نه در زمانی که در معرض اصابت تیرهای تهمت و تخریب قرار می گرفت از مسیر اعتدال، انصاف، طمأنینه و آرامش خارج می شد. ثمره این اخلاص آن شد که توانست از لحظه لحظه عمر خود حداکثر استفاده را ببرد

وی با تأکید بر اینکه باید رنج های آیت الله هاشمی را از سلول های موزه عبرت بپرسید، گفت: ایشان از این زندان به آن زندان و از این محل به آن شهر در فرار و گریز و همسر بزرگوارشان کنارشان بودند؛ پس از پیروزی انقلاب هم جزء چند نفری بود که هسته اولیه شورای انقلاب را تشکیل می دهند. از آن روز به بعد هاشمی بی قرارتر روزی را به استراحت نمی گذراند و به عنوان مؤسس قوه مقننه و اولین رئیس آن بنیان هایی می گذارد که امروز مجلس هرچه دارد از او دارد. تا چهارشنبه مجلس را اداره می کرد و عصر چهارشنبه تا صبح شنبه راهی جبهه ها می شد و از این سنگر به آن سنگر برای رفع نیازها و هماهنگی میان رزمندگان می رفت. هاشمی کانون امید به مبارزین و مدیران کشور بود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری با اشاره به دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی گفت: ایشان وقتی مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده گرفتند ویژگی های مدیریتی چون سعه صدر فراوان،‌ مطالعه بسیار را داشت و هرگاه که می خواست که پروژه ای را به انجام برساند یا طرحی را اجرایی کند مطالعات بسیاری را انجام می داد و همه مسائل را در نظر می گرفت و مصلحت های لازم را ترتیب می داد.

وی افزود: من 15 سال در مجمع تا روز 19 دی ماه و ساعت 12 ظهر در خدمت ایشان بودم و همه اعضای مجمع اذعان داشتند که آیت الله هاشمی با حوصله و دقت بسیار همه حرف های حاضرین را می شنید آن قدر که حوصله دیگران از صبر و تحمل ایشان سر می رفت.

معاون حقوقی رئیس جمهوری با اشاره به تأثیر خطبه های  آیت الله هاشمی در دوران های مختلف انقلاب اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس خطبه های ایشان کار چند لشکر را در ایجاد اعتماد به نفس و نیروبخشی به مردم انجام می داد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری با اشاره به تألیف کتاب « تفسیر راهنما» توسط مرحوم هاشمی، گفت: آیت‌الله هاشمی در زندان به کار تألیف تفسیر راهنما مشغول شد و نوشتن تفسیر در زندان کار مردان خداست.

وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی از میان ما رفته اند اما صحیفه بلند و منظومه پرافتخار زندگی او که طی بیش از 60 سال در عرصه جهاد نفس، مبارزه با استکبار و استبداد، خدمت رسانی به مردم و به حمایت از رهبر انقلاب و تلاش در جهت تحقق خواسته های امام و ملت جان فشانی کرده است، هر روز برای آیندگان و کسانی که می خواهند انسان در تراز اسلام زندگی کنند و برای مدیرانی که می خواهند این کشور را در بستر آبادانی و عمران بسازند درس های فراوانی دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان اظهار داشت:‌ مردم در تشییع آیت الله هاشمی، شهدای آتش نشان و راهپیمایی 22 بهمن قدرشناسی و امید و نشاط خود را به نمایش گذاشتند و به ترامپ و همراهانش پیغام دادند که شما به رتق و فتق امور داخلی خودتان بپردازید و سعی کنید مشکلات خود را حل کنید و کاری به کار ایران نداشته باشید که ما از پس مشکلات خود بر می آییم و اگر واقعا خود را دلسوز مردم ایران می دانید تحریم های ظالمانه علیه این ملت را بردارید، به آنها اهانت نکنید، حمایت از مردم ایران پیشکش، در کار مردم دخالت نکنید، بیش از این آبروی خود را در پشگاه مردم ایران به باد ندهید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha