جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مداحی

حوزه/ مدیر پیشکسوت مدارس علمیه خواهران شهر یزد تأکید کرد: بانوان حوزوی و مبلّغ برای اجرای مداحی در هر مجلسی با رعایت اصل مخاطب شناسی، حرمت اهل بیت(علیهم السلام) را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، خانم منصوره قیاسی مدیر مدرسه حضرت زینب(س) یزد، در افتتاحیه مرکز تخصصی آموزش مداحی محبوبة المصطفی که با حضور 60 نفر از اعضای این مرکز، معاون فرهنگی و مشاور امور بانوان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد با تسلیت ایّام سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) یکی از ضرورت ها و حلقه مفقوده بانوان حوزوی را فراگیری روش های مداحی عنوان کرد.

وی، ایجاد این مرکز در این مدرسه علمیه را یکی از دغدغه های خود برای ایجاد فضایی امن برای آموزش مداحی بانوان طلبه با توجه به شرایط تحصیل در حوزه بیان کرد و افزود: بانوان حوزوی علاقه مند به مداحی می بایست آموزش های بیشتری نسبت به دیگر اقشار بانوان علاقه مند به این حرفه را بیاموزند زیرا بانوان حوزوی مسلط به مداحی از توانایی بیشتری برای انجام فعالیت های تبلیغی در جامعه زنان یزد برخوردارند.

مدیر مدرسه حضرت زینب (س) یزد با بیان گوشه ای از خاطرات خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پس از پیروزی انقلاب بنده به عنوان اولین زن سخنران در برخی مجالس زنان حضور می یافتم و بدلیل اینکه تحصیلات حوزوی داشتم با پشتیبانی شهید آیت الله صدوقی(ره) توانستیم اولین مدرسه علمیه خواهران را در یزد به نام « الزهرا» راه اندازی کنیم و کم کم با تشویق بانوان طلبه، تعداد سخنرانان زن در مجالس و مناسبت های مذهبی یزد بیشتر شد.

خانم قیاسی اضافه کرد: در ابتدا بانوان مداح علاقه ای به اجرای مداحی نداشتند و تنها به سخنرانی اکتفا می کردند که ضرورت یادگیری این فنّ برای آنان وقتی احساس شد که مشاهده می کردیم زنان بی سواد در این عرصه پیشتاز شده اند و اغلب ذکر مصیبت اشتباه و یا همراه با خرافه و دروغ را به خورد جامعه می دهند.

وی ادامه داد: اکنون بعد از گذشت قریب به 40 سال از آن زمان، این مرکز مداحی تشکیل شده است و امیدواریم بتوانیم نسل جدیدی از بانوان توانمند حوزوی مداح را به جامعه دارالعباده یزد تحویل دهیم.

این مدیر انقلابی حوزه تصریح کرد: رویکرد مجالس زنانه یزد به سمت دعوت از بانوان مداح است که فراگیری این حرفه از سوی بانوان مبلغه برای ترویج بهتر دین و جلوگیری از دروغ پردازی و خرافه گرایی تأثیرگذار خواهد بود.

خانم قیاسی با یاداوری سابقه تأسیس حوزه علمیه در یزد گفت: از قریب به نیم قرن پیش تا کنون پس از تأسیس حوزه علمیه قم و مشهد، یزد سومین استان پیشتاز در این زمیبنه بود که اکنون بانوان حوزوی باید برای فعالیت بهتر و براساس نیاز جامعه زنان یزدی به زنان مداح در این زمینه نیز توانمند شوند.

وی توصیه کرد: بانوان حوزوی که در مجالس گوناگون اعم از مجالس خانگی و یا مدارس، دانشگاهها و مساجد و...حضور می یابند از تعیین نرخ پرهیز کنند، زیرا ارزش یک یا حسین(ع) گفتن در این مجالس به مراتب بیشتر از نرخ دنیایی آن است و برکت دست خداست و ما نباید شأن خود را با قیمت گذاری پایین بیاوریم، بلکه باید قیمت معنوی فعالیت خود را پیدا کنیم.

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) تأکید کرد: با توجه به سابقه طولانی زنان یزدی در برگزاری مجالس ائمه اطهار(علیهم السلام) و دعوت از بانوان مبلّغ و مداح به این جلسات خانگی، ضرورت دارد که بانوان حوزوی با مخاطب شناسی و آمادگی معنوی شرکت کنندگان در این جلسات به ذکر مصیبت اهل بیت(ع) بپردازند و از امر به معروف و نهی از منکر غافل نشوند.

خانم قیاسی افزود: بانوان حوزوی به هر مجلسی که سابقه حضور افراد بدحجاب و با نیّت فخر فروشی و اسراف برگزار می شود وارد نشوند و با حفظ شأن خود و جایگاه والای اهل بیت(ع) با هدف امر به معروف و نهی از منکر به بانیان اینگونه مجالس تذکر دهند و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) را به هر مجلسی نفروشند.

وی ابراز کرد: به عنوان یک مداح حوزوی نباید برای کار خود نرخ تعیین کنیم و با در نظر گرفتن رضای خداوند به این موضوع بیندیشیم که نعمت صدای خوب و شهرت برای ما یک آزمایش الهی است که چند روزی در اختیار ما قرار گرفته است.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام علی کارگر معاون فرهنگی حوزه و رخشنده آبیار مدیر مرکز اموزشی مداحی محبوبة المصطفی در سخنانی به اهمیت آموزش مداحی پرداختند.

انتهای پیام / ۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha