پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کتاب "علمای عهد ناصرالدین شاه قاجار"

حوزه/ کتاب "علمای عهد ناصرالدین شاه قاجار" باب دهم المآثر و الآثار تألیف محمدحسن خان اعتمادالسلطنه با تحقیق ناصرالدین انصاری قمی از سوی مؤسسه کتاب شناسی شیعه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، کتاب یادشده در دو بخش اصلی؛ «باب دهم» و «نمایگان» تدوین یافته است. در بخش نخست ششصد ونودو هشت تن از علمای عهد ناصرالدین شاه قاجار را نام برده و در بیشتر موارد به صورت اجمال به معرفی آن ها می پردازد.

 در بخش دوم که «نمایگان» نام گرفته موضوعاتی چون: القاب و عناوین، مکان ها، کتاب ها، نام ها، مصادر ارائه شده است.

برخی از علمایی که مؤلف به معرفی آن ها می پردازد شامل: حاج شیخ مرتضی انصاری، حاج میرزا محمدحسن شیرازی، شیخ مشکور مجتهد عرب، حاج شیخ جعفر شوشتری، حاج مولی علی مجتهد کنی، حاج سید اسدالله مجتهد اصفهانی، آقا محمدمهدی مجتهد اصفهانی، شیخ عبدالحسین طهرانی ملقب به شیخ عراقین، آقاسید اسماعیل مجتهد بهبهانی، آقاسید علی قزوینی، سعیدالعلماء مازندرانی، ملافتح الله سلطان آبادی، حاج ملاهادی سبزواری و... می باشد.

محمد حسن خان اعتماد السلطنه (م 18 شوال 1313) یکی از معروف ترین رجال علم و دانش عصر ناصرالدین شاه است. وی با کتاب های مشهورش همانند؛ المآثر والآثار، مرآۀ البلدان، خیرات حسان، تاریخ منتظم ناصری و مطلع الشمس، خدمتی سترگ به تاریخ و جغرافی و رجال سرزمین ایران کرد.

وی به تحقیق مباحث تاریخی و شناختن آثار قدیمی علاقه داشت. کتاب المآثر و الآثار از اوست که یکی از مهم ترین کتاب های تاریخ دوران پادشاهی پنجاه ساله ناصرالدین شاه قاجار است.

این کتاب اطلاعات گرانبها و پرقیمتی را در دسترس ما قرار می دهد. باب دهم آن، تذکره ای از عالمان و فقیهان و شاعران و ادیبان و طبیبان و خطاطان و رجال علم و دانش ایران در آن زمان است و از همان وقت تألیف تاکنون تنها مصدر و منبع اطلاع از علمای عهد ناصرالدین شاه بوده است. این باب مرجع تراجم نگاران متأخّر قرار گرفته و از آن در کتاب های دیگر فراوان نقل شده است.

کتاب "علمای عهد ناصرالدین شاه قاجار" باب دهم المآثر و الآثار تألیف محمدحسن خان اعتمادالسلطنه با تحقیق ناصرالدین انصاری قمی در 360 صفحه و با قیمت: 25000 تومان از سوی مؤسسه کتاب شناسی شیعه منتشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، ابتدای خیابان شهداء، کلبۀ شروق مراجعه کرده و یا با تلفن: 37838144-025 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جعفرزیباری IQ ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    تعداد کتاب زیادبشود