جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم توسعه فضای تعاونی در اقتصاد کشور گفتند: زمانی که سوءاستفاده های مالی انجام می شود به قدری تشریفات قانونی ایجاد می شود که سالها طول می کشد و این روند اثرگذاری خاصی ندارد؛ وقتی این تخلفات خارج از نوبت رسیدگی شود اثرگذار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله  مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با مدیران اتاق بازرگانی و تعاون گفتند: اقتصاد ما، متاسفانه از بیماری رنج می برد و از مشکلاتی رنج می برد.

ایشان افزودند: این مشکلات، مشکلات غیر قابل حل نیست، ولی نیازمند یک عزم عمومی و جدی است که به این مشکلات به صورت مجزا بپردازد.

معظم له بیان کردند: برخی از مشکلات این حوزه از طریق همکاری مجلس و نهادها حل می شود و برخی از این مشکلات را نیز قوه قضاییه باید حل کند و برخی از مشکلات دیگر نیز نیازمند فرهنگسازی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: در بحث اقتصاد مقاومتی، مردم باید باور کنند که صرفه اصلی آن است که از اجناس داخلی و تولیدات داخلی استفاده کنند؛ امروزه مهمترین اقتصاد دنیا نیز به سوی اقتصاد مقاومتی می رود.

این مرجع تقلید یادآورشدند: آنها اعلام کرده اند که ملت آمریکا باید تولیدات آمریکایی و داخلی خود را مصرف کند؛ پس می بینیم که آنها هم به این سمت می روند.

ایشان افزودند: وقتی تولید داخلی مصرف شود بیکاری و بسیاری از معضلات اجتماعی برطرف شود ولی این حرکت نیازمند رعایت سه نکته است.

معظم له بیان کردند: اولین نکته آن است که مردم از نظر فرهنگی ساخته شوند؛ امروزه تفکر بسیاری از مردم آن است که اجناس خارجی بهتر است و به همین خاطر بسیاری از تولید کنندگان محصولات خود را با مارک خارجی می فروشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: تولید داخلی نیزباید با کیفیت و قیمت مناسب عرضه شود؛ در کنار این مسایل، باید مساله قاچاق کالا را حل کنیم؛ وقتی گفته می شود که درصد بالایی از کالاهای بازار ما از طریق قاچاق وارد می شود قابل قبول نیست.

این مرجع تقلید یادآورشدند: زمانی که سوءاستفاده های مالی انجام می شود به قدری تشریفات قانونی ایجاد می شود که سالها طول می کشد و این روند اثرگذاری خاصی ندارد؛ وقتی این تخلفات خارج از نوبت رسیدگی شود اثرگذار است.

ایشان افزودند: متاسفانه امروزه بسیاری از سواستفاده گران مالی از این کار خود ترس ندارند، زیرا جریان رسیدگی دست و پاگیر است و به همین دلیل نمی ترسند؛ در کشورهای غربی مردم جرات ندارند مالیات خود را عقب بیندازند چون سیستمی حاکم است که به راحتی آنها را تحت فشار قرار می دهد.

معظم له بیان کردند: کشور ما دارای انواع منابع مختلف است؛ اقتصاد ما مزیت های بسیاری دارد که می توان از آنها استفاده کرد ولی نکته مهم، مدیریت این جریان اقتصادی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: برخی مشکلات و بیماری ها از گذشته بوده به امروز رسیده است از جمله مشکل و بیماری مزمن یارانه ها است؛ با چه منطقی این پول را در اختیار 70 میلیونی که حداقل دو سوم آنها نیازی به این پول نداشتند گذاشتند و این پول را به جای اینکه به بخش تولید ببرند در عرصه های دیگر سوخت کردند.

این مرجع تقلید یادآورشدند: در این زمینه نیز باید با امیدواریم جلو برویم و احساس یاس و ناامیدی کاری از پیش نمی برد؛ همه ما باید مبلغ اقتصاد سالم باشیم زیرا اگر اقتصاد ما سالم شد جوانان ما نیز از بیکاری نجات می یابند و سلامت را درپیش می گیرند.

ایشان افزودند: اگر اقتصاد درست شود دیگر غربی ها نمی توانند با اندک تحریم اقتصادی ما را آزار دهند؛ دشمنان از نظر نظامی نمی توانند به ما حمله کنند و به همین خاطر همیشه از حربه تحریم استفاده می کنند.

معظم له با اشاره به تدریس فقهی کتاب الشرکه گفتند: در دنیای امروز فعالیت های غیر تعاونی بی رنگ و کمرنگ است، زیرا کارها توسعه یافته است و تنها در صورتی این کارها را می توان انجام داد که سرمایه های کوچک در کنار هم قرار گیرند و فعالیت های بزرگی شکل گیرد.

ایشان عنوان کرد: اصل فعالیت های اقتصادی باید در عرصه تعاونی انجام شود؛ حتی کسانی که فعالیت فردی می کنند نام شرکت را روی این کار خود می گذارند، زیرا فعالیت شرکتی جلب اعتماد می کند؛ توسعه تعاون نیز نیازمند فرهنگ سازی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha