چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
هریس چرویچ دانشجوی ۲۳ ساله صربستانی

اختصاصی حوزه / هریش چرویچ گفت: رسانه های غربی دائما درباره جمهوری اسلامی ایران سیاه نمایی می کنند اما الان که آمدم و از نزدیک ایران را دیدم، تمام پیش‌داوری‌های قبلی در ذهنم از بین رفت... من تازه نامزد کرده ام و امیدوارم دفعه بعد همراه همسرم برای ماه عسل به ایران بیایم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پروژه شیعه هراسی و ایران هراسی، واقعیتی انکار ناپذیر است و بر همین اساس، بسیاری از رسانه های منطقه و جهان، روزانه بخشی از اخبار و گزارش های خود را با همین رویکرد منتشر می کنند و به دنبال مهندسی ذهن مخاطب درباره اسلام، شیعه و ایران هستند اما کنفرانس های بین المللی که در جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود، فرصتی مناسب برای آشنایی با ایران همانگونه که هست فراهم می کند.

هریس چرویچ دانشجوی 23 ساله صربستانی یکی از همین افراد است که برای حضور در یک کنفرانس بین المللی به مشهد آمده بود که با وی به گفت و گو نشستیم.

هریس می گوید: رسانه های غربی تلاش دارند تا به مخاطبان خود بگویند که مردم ایران از نظر آموزشی ضعیف هستند و تصور من قبل از آمدن به ایران این بود که مردم ایران، عمدتا تحصیل نکرده هستند. آنها جلوه ای از ایران را به نمایش می گذارند تا ما احساس کنیم که ایران، از پیشرفت و تکنولوژی به دور است و فرهنگ و مدنیت در این کشور به حاشیه رفته است و مدام سیاه نمایی هایی از این قبیل در رسانه های غربی انجام می گیرد اما الان که آمدم و از نزدیک، شهرهایی چون مشهد را مشاهده کردم، کاملا با این طرز فکر مخالف هستم و تمام پیش‌داوری‌های قبلی در ذهنم از بین رفته‌اند.

متن این گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری حوزه با هریس چرویچ تقدیم خوانندگان ارجمند می شود:

 

* لطفا در آغاز خودتان را معرفی کنید که از چه کشوری هستید و چه فعالیت هایی دارید.هریس چرویچ دانشجوی 23 ساله صربستانی

سلام علیکم، من هریس چرویچ 23 ساله از جمهوری صربستان هستم که در اروپای شرقی قرار دارد. من در کشور ترکیه مهندسی می‌خوانم.

 

* ضمن خیر مقدم به شما، آیا پیش از این نیز به ایران آمده بودید؟

 خیر، این نخستین باری است که به ایران می‌آیم. من از مدت‌ها قبل آرزوی آمدن به اینجا را داشتم. همیشه دوست داشتم بدانم که آیا ایران همانند آن چیزی است که در رسانه‌ها نشان می‌دهند یا نه؟

 

* مگر ایرانی که در رسانه‌ها نشان می‌دهند با ایران که از نزدیک مشاهده کردید، چه تفاوتی دارد؟

مردم ایران نسبت به آنچه انتظار داشتم بسیار با گردشگران و دیگران مهربان هستند. اگر بخواهم صادقانه با شما سخن بگویم باید بگویم بر اثر تبلیغات منفی که در خصوص جمهوری اسلامی در رسانه های اروپا و آمریکا صورت می گیرد، حقیقتا انتظار یک تجربه منفی را داشتم.

 

* رسانه های غربی چه تصویری از ایران را به نمایش می گذارند؟

رسانه های غربی می خواهند کشوری عقب مانده از جمهوری اسلامی ایران به نمایش بگذارند؛ آنها تلاش دارند تا به مخاطبان خود بگویند که مردم ایران از نظر آموزشی ضعیف هستند و تصور من قبل از آمدن به ایران این بود که مردم ایران، عمدتا تحصیل نکرده هستند. آنها جلوه ای از ایران را به نمایش می گذارند تا ما احساس کنیم که ایران، از پیشرفت و تکنولوژی به دور است و فرهنگ و مدنیت در این کشور به حاشیه رفته است و مدام سیاه نمایی هایی از این قبیل در رسانه های غربی انجام می گیرد اما الان که آمدم و از نزدیک، شهرهایی چون مشهد را مشاهده کردم، کاملا با این طرز فکر مخالف هستم و تمام پیش‌داوری‌های قبلی در ذهنم از بین رفته‌اند. به همین خاطر و نیز به خاطر دوستان بسیار خوبی که در ایران با آنها آشنا شده ام، بسیار خوشحالم که اینجا آمده‌ام.

 

* پس احتمالا باز هم شما را در ایران ملاقات خواهیم کرد!

قطعا، اگر فرصت و شرایط مالی اجازه دهد خیلی مایلم که بیایم. و مایلم که شهرهای دیگر از جمله شیراز ، تهران و غیره هم بازدید کنم. من تازه نامزد کرده ام و امیدوارم دفعه بعد برای ماه عسل به ایران بیایم.

 

* ان شاء الله. شما از صربستان به ایران آمده اید و ممکن است شناخت ما و مخاطبان ما از این کشور زیاد نباشد. لطفا درباره کشورتان خصوصا مسلمانان صربستان بگویید.

کشور ما صربستان است و من اصالتا بوسنیایی هستم. ما در صربستان اقلیت هستیم. صربستان 7.5 میلیون جمعیت دارد و جمعیت بوسنیایی‌ها در این کشور تنها 250 هزار نفر است. و من یکی از آنان هستم. بیشتر آنان در بوسنی و هرزگوین هستند اما پس از جنگ، پس از اینکه کشور یوگسلاوی متلاشی شد، بسیاری از مردم آواره شدند. بعضی به بوسنی و بعضی به صربستان رفته و اکنون من و خانواده‌ام در صربستان زندگی می‌کنیم.

 

* اوضاع اسلام در صربستان چگونه است؟

این مورد بسیار جالبی است که شما از زاویه دین به تحولات و کشورها نگاه می کنید. قبل از جنگ ما در یک حکومت کمونیستی بسیار بسته زندگی می‌کردیم، ما مسلمانان صربستان دانش زیادی از اسلام نداشتیم. اما بعد از جنگ، علمای اسلامی از سرتاسر جهان آمدند و اسلام را تبلیغ کردند و من فکر می‌کنم همین گونه بود که مردم بوسنی راجع به اسلام آموختند. پیش از جنگ ناآگاه و جاهل بودند. بعد از جنگ متوجه شدند که هیچ دوست و دشمنی در اطرافشان نیست و این مسئله باعث شد که بیشتر به دین زیبای اسلام نزدیک شوند. من فکر می‌کنم که جنگ در کنار اینکه برای کشور ما بسیار ویرانگر بود، اما از جنبه‌هایی برای کشور ما مفید بود. چرا که باعث شد به ریشه‌های خودمان و اسلام برگردیم.

 

* شما اهل یک کشور اروپایی هستید. ما هر روزه راجع به اسلام‌هراسی در کشورهای اروپایی می‌شنویم.  نظر شما راجع به اسلام‌هراسی چیست؟ و فکر می‌کنید دست‌های پنهان در این زمینه چیست؟

اسلام‌هراسی در کشور من و کلا در اروپا به نقطه بالایی رسیده‌ است. من خودم هر روزه اسلام‌هراسی را در کشورم تجربه می‌کنم. البته بسیاری از مردم در صربستان متوجه مسلمان بودن من نمی‌شوند چون من ریش بلند یا پوست سیاه و یا بعضی رفتارهای مسلمانان را ندارم. برای همین من به شخصه خودم زیاد اسلام‌هراسی را حس نمی‌کنم. اما وقتی با خواهرم و مادرم که محجبه اند بیرون می‌روم، می‌توانم بیشتر به این موضوع پی ببرم. خوشبختانه من در شهری زندگی می‌کنم که 85% مردم آن مسلمان هستند. برای همین در شهر خودم این مشکل را ندارم. اما وقتی به بلگراد پایتخت صربستان می‌روم، مشکلات شروع می‌شود. و آنجا ما اسلام‌هراسی را در روز و هر دقیقه حس می‌کنیم. پیدا کردن غذای حلال و مناسب سخت است. تنها یک رستوران در بلگراد غذای حلال دارد و فقط یک مسجد کوچک آنجا هست که همان مسجد نیز چند بار به آتش کشیده شده است. به آتش کشیده شدن مساجد خودش نشان می‌دهد که اسلام‌هراسی چقدر در آنجا شدید است.

هریس چرویچ دانشجوی 23 ساله صربستانی

 

* بله ما به جهت اینکه در خبرگزاری حوزه، اخبار دینی از نقاط مختلف جهان را پوشش می دهیم، هر هفته و گاهی روزانه با این اخبار تلخ از کشورهای مختلف مواجهیم. به نظر شما گروه‌های تروریستی مانند تکفیری‌ها چه تاثیری در گسترش اسلام‌هراسی دارند؟

بله به نکته دقیقی اشاره کردید. در اسلام هراسی عوامل گوناگونی نقش دارد و قطعا یکی از عوامل، همین ها هستند. متاسفانه این گروه ها خودشان را نماینده همه ما معرفی می‌کنند اما همه ما مسلمانان شبیه آن‌ها نیستیم. اما متاسفانه تصویر کلی که مردم در رسانه‌ها می‌بییند همین افراد تحصیل نکرده‌ای هستند که خودشان را به صورت رادیکال معرفی می‌کنند و چنین افرادی سبب شده‌اند که مردم اروپا تصور کنند که اسلام همین است. آن‌ها نمی‌دانند که اسلام چه دین صلح طلبی است. ما نیز که پیرو راه پیامبر اسلام (ص) نباشیم، منجر به ترویج اسلام‌هراسی خواهیم شد.

 

* همینطور است . و قسمتِ تلخ این ماجرا این است که وقتی مطالعه می کنیم می بینیم که پشتوانه این گروه های تروریستی ، همانهایی هستند که ادعای مبارزه با آنها را دارند و از خشک مغزی برخی جوانان و... سوء استفاده می کنند.

بله با شما موافقم. و تا زمانی که مسلمانان در این زمینه مورد سوء استفاده واقع شوند و به این گروه‌های تروریستی بپیوندند، همیشه این مشکل را خواهند داشت و مردم از دیدگاه اسلام‌هراسی به ما نگاه خواهند کرد. بنابراین باید یک اقدام فرهنگی و فراگیر و همه جانبه در خصوص معرفی اسلام داشته باشیم تا همگان بدانند که مسلمانان از تکفیری ها حمایت نمی کنند و اسلام، آن چیزی نیست که اینها معرفی می کنند.

 

* از حضور شما در این گفت و گو متشکرم.

من هم از شما تشکر می کنم. امیدوارم بار دیگر به اینجا بیایم، و باز هم شما را ملاقات کنم.

 

گفت و گو: حسن صدرایی عارف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha