جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مجتبی ملکی - ستاد همکاری ها

حوزه/ مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دراستخراج علوم انسانی از آموزه های اسلام، کم کاری شده است، گفت: لازم است در این عرصه فعالیت جدی تری صورت گیرد تا جوانان از مباحث غنی اسلام، دین و سخنان اهل بیت(ع) نهایت استفاده را ببرند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین  مجتبی ملکی در اولین نشست آموزشی – ترویجی رابطین کمیته های استانی که در خانه فرهنگیان در قم برگزارشد، به جایگاه علم و عالم درقرآن اشاره کرد و گفت: آیات مختلف قرآن درباره علم، دلیل بر اهمیت آن است.

 مشاور وزیرآموزش و پرورش اظهار داشت: علمی که در اسلام از جایگاه خاصی برخوردار است، علمی است  که انسان را به حقیقت و خدای متعال رهنمود کند؛ اگرعلمی منشاء خیر نبود وبه سمت خدا رهنمود نکرد، آن علم مورد نظر اسلام  و اهل بیت(ع) نیست. 

و ی عنوان کرد: در روایت دیگر از معصومین(ع) آمده« مراد از علم تقوا است اگر علم دستاورد آن تقوا بود، آن علم حقیقی است»؛ اگر کسی واقعا مدرک دارد و تحصیل کرده است اما در مبارزات انتخاباتی دیگری را تخریب می کند اودر واقع تقوای فرهنگی ندارد تنها  چند اصطلاح علمی را فراگرفته است.

 دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر اندوخته ها به تقوای فرهنگی ختم شد آن علم  الهی است، اظهارداشت: از دیگر دستاوردهای علم، دوری از هوای نفس است. عالم کسی است که ازلغزشها دوری کند و درکنار آن به نصایح عالمان گوش کند، نصایح را بپذیرد و زمانی که می تواند انتقام بگیرد، انتقام نگیرد.

 حجت الاسلام و المسلمین  ملکی گفت: اگر علم، این دستاوردها را به همراه داشت، می توانیم ادعا کنیم عالم تربیت کردیم، در غیر این صورت  نمی توانیم چنین ادعای داشته باشیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه نقش آموزش و پرورش در ارائه چنین علمی در عرصه تعلیم وتربیت بسیار سنگین است افزود: اگر  هریک از این دستاوردها را بخواهیم تبدیل به فرهنگ عمومی کنیم ضرورت دارد از آموزش وپرورش شروع کنیم.

 وی اظهار داشت: اگرسخن از حقوق اجتماعی وحقوق های دیگر می کنیم بهترین جایگاه برای تبیین آن، آموزش و پرورش است زیرا در آموزش پرورش جوانان و نوجوانان برای تحصیل حضور پیدا می کنند و همین امر می طلبد توجه بیشتری به این مقوله شود.

و ی عنوان کرد: رهبرانقلاب  تاکید دارند«چشم امید جامعه، آموزش و پروش است» این تاکید ایشان  نشان از اهمیت جایگاه آموزش وپرورش برای ارائه حیات طیبه در تعلم وتربیت اسلامی است.

 دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از خطراتی که جامعه را تهدید می کند، فضای مجازی است وهمین فضای مجازی  همه مرزهای عقیدتی جوانان رادر برگرفته، افزود: اگر چه این فضا، باعث کم رنگ شدن نقش آموزش وپرورش در عرصه تعلیم وتربیت شده ولی این موانع نباید باعث ایجاد یأس و دلسری برای ترویج مبانی دینی و ارائه تعلیم تربیت اسلامی شود بلکه باید کاری کرد تا اثر گذاری آموزش و پرورش پررنگ تر از گذشته شود.

 حجت الاسلام و المسلمین ملکی گفت: آموزش و پرورش لازم است با برنامه ریزی درعرصه مبانی نظری و سند بنیادین نقش خود را بیش از گذشته نشان دهد.

*ایمان و عمل دو بال برای پرواز به سوی معنویت

مشاور وزیر آموزش و پرورش  با بیان اینکه ایمان و عمل دو بال برای پرواز می باشند، عنوان کرد: اگر به دنبال ساحت تعلیم و تربیت اسلامی می باشیم، لازم است دنبال علمی برویم که انسان را به خدا و حقیقت نزدیک و از رزایل دور کند.

وی عنوان کرد: برای رسیدن به این مرحله لازم است براساس سند بنیاد تحول که همانا رسیدن به حیات طیبه را مشخص می کند، حرکت کنیم  است و به همین دلیل  لازم است  برای  تحقق این سند عواملی را درنظر گیریم.

 دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش ابراز داشت:  تحقیق در مبانی فکری و علوم انسانی، پی ریزی نظام آموزشی بر اساس مبانی اسلامی و ترویج اخلاق ایمانی از جمله این عوامل است

 حجت الاسلام و المسلمین  ملکی بابیان اینکه دراستخراج علوم انسانی از آموزه های اسلام، کم کاری شده، گفت: غالب متون آموزشی علوم اسلامی ترجمه اندیشه غربی است، لازم است در این عرصه فعالیت جدی تری صورت گیرد تا جوانان از مباحث غنی اسلام، دین و سخنان اهل بیت(ع) نهایت استفاده را ببرند.

وی گفت: قانون اساسی آموزش پرورش سند تحول است و موظفیم بر اساس سند تحول برنامه ریزی، فعالیت ها را تعریف و طبق نقشه راهی که مبتنی بر سند تحول و حرکت کنیم، زمانی اجرایی خواهدشد که بتوانیم از این سند آگاهی داشته باشیم.

مشاور و زیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لازم است فضایی مجازی را تبدیل به فرصت کرد، در معنای تربیت، گفت: تربیت به معنای تبدیل کردن تهدید به فرصت براساس شرایط و اقتضائات است.

وی عنوان کرد: کسانی می توانند مربی خوبی باشند که زمان شناس، آگاه به زمانه و بتوانند از همه موقعیت ها استفاده خوب ببرند.

 دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش  با بیان اینکه تربیت، ساحت های مختلفی دارد و یکی از آنها تربیت اخلاقی دینی است، ابراز داشت: در صورتی در این عرصه اثر گذار خواهیم بود که نقش ساحت تربیت اخلاقی دینی را در ساحت ها دیگر  شکوفاترکنیم.

* اخلاق نباید، منفعت طلبانه باشد

 حجت الاسلام و المسلمین ملکی بابیان اینکه اخلاق نباید، منفعت طلبانه باشد و اگر شد باعث مشکلاتی حتی درسطح دنیا می شود وحوادثی مانند یمن وسوریه و دادن صلح نوبل به تروریست ها را منجر خواهد شد، ابراز داشت: وقتی اخلاق منفعت طلبانه شد در این صورت کسی که برای کشور خود می جنگد او ترویست است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقش حوزه های علمیه برای تحقق آموزش و تربیت برآمده از اخلاق وسنت که لازم است از دین استخراج کرد، بسیار پررنگ است، خواستار همکاری دو نهاد برای استخراج مبانی دینی و اخلاقی شد.

وی عنوان کرد: باید برای رسیدن به اهداف تعیین شده برنامه ریزی و احساس مسئولیت و برای رسیدن به آرمان ها و تربیت دینی مقدس تلاش کرد.

 دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش در پایان ابراز داشت: شرایط خوبی برای استخراج مبانی دینی و اسلامی ایجاد شده است و لازم از این شرایط نهایت استفاده را کرد. 

   

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha