جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت آیت الله نوری همدانی

حوزه/ علمای الازهر بیان کردند، کرسی ویژه تدریس فقه جعفری در الازهر قرارداده شده است، این مسئله را خدمت رهبر معظم انقلاب مطرح کردم، ایشان فرمودند، اگر کسی پیدا شود که بتواند چنین فقه مقارنی را در آنجا تدریس کند، ما آمادگی اعزام و حمایت داریم؛ ولی هنوز کسی اعلام آمادگی نکرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله نوری همدانی، عصر امروز در دیدار رئیس و مدیران دانشگاه مذاهب اسلامی گفتند: یکی از موضوعات مورداشاره قرآن، آن است که از آغاز خلقت، دو جبهه درجریان بشریت وجود داشته است، نخستین گروه کسانی هستند که در مسیر حق حضور داشته اند و گروه دیگر در مقابل گروه حق قرار گرفته اند و با آنها دشمنی می کنند.

معظم له بیان کردند: خداوند متعال برای گام برداشتن مردم در مسیر حق، پیامبران و جانشینان پیامبران را فرستاده است؛ علما نیز این مسیر را ادامه داده اند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به خدمات مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی گفتند: مرحوم آیت الله واعظ زاده در سال 28 شمسی به قم آمد؛ اولین برخورد بنده با ایشان در درس آیت الله العظمی بروجردی بود که نوشته ای را در حین درس به این مرجع بزرگ دادند و ایشان این نوشته را مطالعه و قرائت نموده و ایشان را نیز تحسین کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهارکردند: ایشان عمر پربرکت خود را در فقه و فلسفه و کلام اهل بیت(ع) سپری کردند؛ آن مرحوم فردی باهوش و پرکار و با نشاط بود؛ تاسیس و مدیریت مکتب اسلام از جمله همکاری های بنده با ایشان در زمان سابق بود.

ایشان افزودند: آیت الله العظمی بروجردی در زمینه تقریب مذاهب بسیار تلاش نمودند و با دارالتقریب همکاری داشتند؛ ایشان با رئیس و دبیرکل الازهر(شیخ محمود شلتوت) مرتبط بودند و مکاتبه داشتند و در نهایت، شیخ محمود شلتوت بیان کرد کرسی فقه جعفری را در الازهر رسمیت خواهم داد.

معظم له بیان کردند: بنده در اوایل انقلاب به جامعه الازهر رفتم و علمای الازهر نیز تفقد بسیاری به بنده داشتند و بیان کردند، اینجا کرسی ویژه تدریس فقه جعفری قرارداده شده است، ولی این کرسی خالی است و به همین خاطر باید کسی از قم بیاید و فقه مقارن را تدریس کند.

این مرجع تقلید افزودند: در آن زمان خدمت امام(ره) این بحث را مطرح کردم، ولی بحث جنگ تحمیلی و حوادث بعدی رخ داد؛ این مسئله را خدمت رهبر معظم انقلاب مطرح کردم که ایشان فرمودند، اگر کسی پیدا شود که بتواند چنین فقه مقارنی را در این جامع تدریس کند، ما آمادگی اعزام و حمایت داریم؛ ولی هنوز کسی اعلام آمادگی نکرده است.

حضرت آیت الله  نوری همدانی اظهارکردند: رهبر معظم انقلاب نگاه تقریبی خاصی دارند و به همین دلیل ایشان آیت الله واعظ زاده را به دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منصوب کردند.

ایشان افزودند: پس از درگذشت آیت الله واعظ زاده نیز شاهد تلاش های تقریبی خاصی از سوی علما هستیم، باید در این زمینه فعالیت ما بیشتر شود، زیرا دشمنان به هر نحوی سعی در کوبیدن اسلام دارند؛ آنها به دنبال کوبیدن شیعه و سنی هستند.

معظم له بیان کردند: آیت الله واعظ زاده از نویسندگان و پژوهشگران بسیار پرتلاش و پرکار بودند؛ از جمله مسایلی که در نوشته های ایشان برجستگی خاصی دارد، مساله ولایت فقیه است.

این مرجع تقلید گفتند:  ولی فقیه در زمینه تبیین احکام الهی و اجرای آنها در جامعه نقش آفرین است؛ یکی از وظایف پیامبران الهی نیز در کنار تهذیب نفس و پارسایی و هدایت مردم، حکومت بر مردم است.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهارکردند: یکی از حربه های دشمنان در ضربه زدن به اسلام، ایجاد تفرقه در بین شیعه و سنی است و به همین دلیل باید از این نقشه آگاه باشیم و علیه آنها عمل کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha