پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فضای مجازی

حوزه/ در کنار همه فایده های شبکه های اجتماعی، آسیب هایی هم وجود دارد که باید از علم سواد فضای مجازی برای کاهش آسیب های آن استفاده کنیم و از جمله آسیب ها، اعتیاد به فضای مجازی است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام ربانی نژاد در نشست آموزشی «فرصت ها و آسیب ها و راهکارها در فضای مجازی» که به همت اداره تبلیغ مجازی دفتر تبلیغات اسلامی  و اداره کل بهزیستی استان قم، با هدف آشنایی هرچه بیشتر کارشناسان و فعالان اجتماعی ادارات تابعه استان قم با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برگزار شد، نسبت به ضرورت آشنایی هر چه بیشتر کارشناسان و فعالان اجتماعی با فضای مجازی و محیط رسانه و وظایف آنان در مقابله با آسیب های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی  توضیحاتی ارائه داد.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام گفت: اَلعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِسُ؛آن کس که به زمان خویش دانا و آشنا باشد، شبهات به او هجوم نمی آورند.

وی با اشاره به  سه رویکرد در فضای مجازی افزود:اولین رویکرد؛ رویکرد سلبی است که همراه با نفی و تحریم است و نتیجه آن ترسیدن و فرار کردن از این فضا است و رویکرد دوم حرکت پرشتاب و چشم بسته و بدون آگاهی در فضای مجازی است که این موجب آسیب می شود و متاسفانه این همان چیزی است که امروزه در جامعه ما جریان دارد.

حجت الاسلام ربانی نژاد  همچنین ادامه داد: رویکرد سوم در فضای مجازی حرکت با آگاهی و برخورد فعالانه در این مسیر خطرناک است که نتیجه آن فعالیت هدفمند و با برنامه ریزی می باشد و این مورد مطلوب یک جامعه ایده آل است. البته لازمه این رویکرد سوم آشنایی با سوادرسانه است.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به رویکرد سوم به تعریف سواد فضای مجازی پرداخت و گفت:چندین مورد از فایده های شبکه های اجتماعی از جمله کم هزینه تر شدن ارتباطات و امکانات تبادل اطلاعات در حجم گسترده با استفاده از شبکه های اجتماعی می باشد.

حجت الاسلام ربانی نژاد افزود: در کنار همه فایده های شبکه های اجتماعی, آسیب هایی هم وجود دارد که باید ازعلم سواد فضای مجازی برای کاهش آسیب های آن استفاده کنیم و از جمله آسیب ها اعتیاد به فضای مجازی است، و کلمه اعتیاد در فضای مجازی یک معنای حقیقی است زیرا اثر حقیقی آن کاملا حس می شود.

وی در ادامه به علائم و نشانه های اعتیاد به فضای مجازی پرداخت و سپس مستندات علمی و تصاویر و کلیپ های متعدد در این مبحث را تبیین نمود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha