جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بانوان طلبه

رئیس اداره راهبری پژوهش های دینی حوزه های علمیه خواهران کشور در نشستی با مسئولان حوزه علمیه خواهران یزد از راه اندازی مراکز و انجمن های علمی پژوهشی در حوزه های علمیه خواهران کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در یزد، حجت الاسلام محمد رضایی، رئیس اداره راهبری پژوهش های دینی حوزه در نشستی با حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی مدیر حوزه علمیه یزد، یکی از مأموریت های جدید اداره راهبری پژوهش های دینی را  راه اندازی و ایجاد مراکز و انجمن های پژوهشی، تشکل ها، نهادهای پژوهشی و راهبری و حمایت از آنان اعلام کرد.

وی اظهار کرد: در ابتدا در استان های برخوردار از نظر منابع کالبدی، انسانی و سرمایه ای مثل یزد «مراکز پژوهشی» و در استان های کم برخوردار «انجمن های پژوهشی» ایجاد می کنیم.

رئیس اداره راهبری پژوهش های دینی حوزه های علمیه خواهران کشور افزود: ایجاد مرکز و انجمن پژوهشی جزء سیاست های کلان ما در مراکز استان ها به شمار می رود و در چشم انداز آینده پس از ایجاد این دو به دنبال ایجاد مؤسسات، مجامع و شهرک های پژوهشی در کلان شهرها هستیم.

*حوزه های علمیه خواهران در زمینه تولید علم گام بردارند

حجت الاسلام رضایی تصریح کرد: حوزه های علمیه خواهران به آن مرحله از بلوغ و بالندگی رسیده اندکه باید خودشان را به جامعه نشان دهند و در راستای سیاست های نظام از جمله  نهضت تولیدعلم و جنبش نرم افزاری  فعالیت کنند.

وی، ارتقای سطح علمی بانوان فارغ التحصیل حوزوی همراه با تولید علم را از دیگر اهداف ایجاد اینگونه مؤسسات و مراکز پژوهشی عنوان کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال ترسیم نقشه علمی براساس موقعیت جغرافیایی و سوابق علمی دانشمندان آن است که استان یزد از این نظر در اوج قرار دارد.

رئیس اداره راهبری پژوهش های دینی حوزه های علمیه خواهران کشور، انتشار نشریات علمی و تخصصی از سوی بانوان حوزوی را زیر نظر مراکز پژوهشی از اهداف بلند مدت برشمرد و افزود: استان یزد نیز می تواند به صورت آزمایشی ابتدا نشریه تخصصی را به صورت پیش شماره منتشر کند و همزمان برای کسب مجوزهای حوزوی و دولتی اقدام نماید.

حجت الاسلام رضایی حمایت معنوی، علمی و راهبری مراکز علمی پژوهشی و انجمن ها را از سوی اداره راهبری مهم دانست  و گفت: هدف از تشکیل این جلسه رسیدن به گفتمان مشترکی برای تسریع در راه اندازی مرکز پژوهشی در یزد است.

وی دعوت از دو یا سه هسته علمی پژوهشی با گرایش های مختلف و توانمند استان و فارغ التحصیل سطح سه و یا دانشجوی مقطع چهار حوزه(دکترا) را از شروط اصلی راه اندازی این مراکز اعلام کرد.

 

*مراکز علمی پژوهشی استان ها خودکفا شوند

رئیس اداره راهبری پژوهش های دینی حوزه های علمیه خواهران کشور، رسیدن به خودکفایی، تولید علم، ارائه پژوهش های کاربردی ویژه استان و توانمند سازی پژوهشگران را یکی از راهکارهای ارتقای سطح علمی مراکز پژوهشی و ایجاد انگیزه در پژوهشگران دانست و گفت: این مراکز که با نظارت مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران خواهد بود می تواند در تعامل با نهادهای دولتی قراردهای پژوهشی منعقد کند.

حجت الاسلام رضایی اضافه کرد: پس از راه اندازی مرکز علمی پژوهشی، کارگاههای تخصصی برای اعضا تشکیل می شود و سپس فعالیت اصلی از سال تحصیلی آینده رونق می گیرد.

 

*مراکز علمی پژوهشی یزد و میبد راه اندازی می شود

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی با تقدیر از تلاش های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور و تلاش برای ارتقای وضعیت علمی پژوهشی مدارس علمیه خواهران اظهار کرد: همت های بلند را هر جا می بینم خوشحال می شوم برای رسیدن به قله ها باید از یک جایی شروع شود.

وی افزود: مرکز علمی پژوهشی به دلیل برخورداری شهرستان های یزد و میبد از نظر وضعیت خوب منابع کتابخانه ای، تعداد طلبه های سطح سه و چهار و اختصاص فضای مناسب به مرکز  در این  دو شهرستان راه اندازی می شود.

 رؤیا دهقانی معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران یزد هم در سخنانی وضعیت پژوهش های بانوان طلبه استان را خوب توصیف کرد و آماری از شرکت کنندگان در جشنواره های علمی پژوهشی از جمله رشد، علامه حلی و بانوی کرامت و نمیز تحقیقات پایانی سطح دو و پایان نامه های سطح سه اعلام کرد.

انتهای پیام / ۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha