چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام علي جلائیان اكبرنيا

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علميه خراسان بيان كرد: اگر تحقيقات يك نظام فكري نسازد مانند متراكم کردن قطعات يك كارخانه در انبار است، در حالی که اين قطعات بايد مبتني بر يك نقشه كنار هم چيده شود تا نتيجه حاصل گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد،‌ حجت الاسلام علي جلائيان اكبرنيا در دومين نشست مسئولان پژوهش مدارس علميه خواهران مشهد با بيان اينكه مسئولان برای تقویت پژوهش در مدارس باید تصویرسازی پژوهشي کنند، گفت: در مدارس علميه تتبّع و تعمق باید با تصویرسازی پژوهشي همراه باشد.

وي با تاكيد بر تصويرسازي پژوهشي در ذهن طلاب خاطر نشان كرد: طلبه وقتی وارد مدرسه می‌شود باید جلوه‌های بصری پژوهش را در محیط مدرسه مشاهده كند تا روحيه پژوهشي در وي نهادينه ‌شود.

معاون پژوهش حوزه علميه خراسان با بيان اينكه استاد توانمند در حين تدريس، طلاب را به پژوهشي متناسب با سطح وي وا می‌دارد، تشريح كرد: استاد در هنگام تدريس وقتي به لغت دشواري برخورد ميكند، مي تواند معناي لغت را بيان كند و بگذرد ولي اگر بخواهد روحيه تتبع را در طلبه ايجاد كند، با باز کردن کتاب لغت، اين تصویر را در ذهن او به وجود مي آورد كه بايد در فهم درست مطلب به منبع اصلي مراجعه كرد.

حجت الاسلام جلائيان اكبرنيا با بيان اينكه تصویرسازی در بعد فیزیکی و معنوی اثر بخش است، افزود: تابلو و میز پژوهش در مدارس، تحقیقات كوتاه یا پژوهشي كه با مراجعه به چند منبع فراهم مي آيد، روحيه پژوهشي را در طلبه ايجاد مي كند و فرصتي هم از وي نمي گيرد.

معاون پژوهش حوزه علميه خراسان با بيان اينكه تتبّع فراهم نمودن ابزار اوليه پژوهش است، گفت: ممکن است طلبه را متتبّع بار بیاوریم اما مهمتر از آن باید تعمّق و تحليل محتوا را در وي رشد دهیم تا طلبه در برداشت از  اطلاعات، دچار مشکل نشود.

حجت الاسلام جلائيان اكبرنيا با اشاره به اينكه آثار شهید مطهری نمونه بارز تعمّق در مطالب است، خاطر نشان كرد:‌ اطلاعات باید نتیجه بایسته را به شخص دهد و تحقیقات به یک نظام فکری تبدیل شود.

وي خاطرنشان کرد: اگر تحقيقات يك نظام فكري نسازد مانند متراكم کردن قطعات يك كارخانه در انبار است، در حالی که اين قطعات بايد مبتني بر يك نقشه كنار هم چيده شود تا نتيجه حاصل گردد.

انتهای پیام/ ۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha