جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان اینکه طی دوران متمادی به مساله قرآن و پژوهش در حوزه های علمیه توجه چندانی نشده و پیشرفت نکرده است، گفت: دروس حوزوی باید بر پایه قرآن و قرآن محور ارائه شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد شامگاه دوشنبه در یادواره شهدای روحانی بویژه شهید محراب « آیت الله صدوقی » در مجتمع شهید صدوقی قم اظهارداشت: تجلیل از شهدا در واقع تجلیل از شهادت، ایثار و مقاومت است و اگر شهید روحانی و عالم باشد در واقع دو تجلیل با هم صورت پذیرفته است.

وی افزود: عالمی که شهید باشد هم از جنبه شهید و شهادت و هم از بُعد علم و فقاهت مورد عنایت و توجه خاص خداوند قرار گرفته است بطوریکه در سراسر قرآن کریم هیچ آیه ای را نمی توان پیدا کرد که به اندازه مقام شهید و عالم به آن تاکید و سفارش شده باشد.

معاون آموزش حوزه های علمیه ادامه داد: خداوند متعال در آیات قرآن آنطورکه از همه عالم تعریف کرده از شهید تعریف نکرده و می فرمایند هر کسی وقتی رسید واصل شد ولی شهید مصداق وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الَی اللَّهِ از زمانی که از خانه خارج شد واصل گردیده است و حتی طول مسیر و گام برداشتن مورد عنایت خداوند قرار دارد تا در نهایت می فرمایند؛ « وَلَاتَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فِی سبیلِ اللّهِ أَمواتاً بَلْ أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ».

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد بیان داشت: حال اگر این شهید عالم باشد، همین کافی است که در روایت منقول از امام صادق علیه السّلام آمده است: إِذا کانَ یَوْمُ الْقیامَةِ، جَمَعَ اللّه ُ عزّ و جلّ النّاسَ فی صَعیدٍ واحِدٍ، وَ وُضِعَتِ الْمَوازینُ فَتُوزَنُ دِماءُ الشُّهَداءِ مَعَ مِدادِ العُلَماءِ، فَیُرَحَّجُ مِدادُ العُلَماءِ عَلیدِماءِ الشُّهَداءِ.؛ (وقتی روز قیامت فرا می رسد، خداوند عزّوجلّ مردم را گرد هم می آورد، و ترازوها [برای سنجش اعمال] نهاده می شود و خون شهیدان با مداد دانشمندان سنجیده می شود و در نتیجه مداد دانشمندان سنگینتر از خون شهیدان می گردد).

استاد حوزه علمیه قم گفت: بدرستی که بهترین هجرت، هجرت علمی است، هجرتی که از جهل و ظلمت به سمت نور انجام می گیرد و کاری که علما انجام می دهند مصداق همین روایت شریف امام صادق(ع) است.

معاون آموزش حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنانش خطاب به طلاب حاضر در مراسم افزود: جوانان بزرگترین، مهمترین و با ارزش ترین سرمایه ای که خداوند به ما ارزانی داشته است، نعمت عمر است که دائم در حال سپری شدن و ما در حال خسران دیدن هستیم، لذا به بهترین نحو ممکن از آن بهره ببرید، چراکه اگر غافل شویم ، زمانی چشم باز می کنیم که دیگر برای همه چی دیر است ، لذا از لحظه لحظه عمرتان به ویژه در حوزه علمیه امام صادق(ع) بهترین بهره را ببرید.

وی با بیان اینکه طی دوران متمادی به مساله قرآن و پژوهش در حوزه های علمیه توجه چندانی نشده و پیشرفت نکرده است، گفت: دروس حوزوی باید بر پایه قرآن و قرآن محور ارائه شوند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha