پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کتاب  عمدة (عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار)

حوزه/ کتاب عمدة(عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار)، اثر سعید عرفانیان درگروه علمی تصحیح و تحقیق: در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه اثر برگزیده شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» مؤلف در این اثر کوشیده است بر اساس تعریفی که از عدالت صحابه ارائه می دهد، عدول صحابه را از میان اصحاب رسول الله ( ص )شناسایی و معرفی کند.

ابن بطریق اسدی حلی، یکی از بزرگان عرصه مناقب نویسی است که در اواخر قرن ششم هجری کتاب «العمده » را در فضائل و مناقب امیرالمؤمنین و ائمه(علیه السلام) تألیف کرد.

این کتاب، بهترین و معروف ترین اثر ابن بطریق در این باب است و به همین دلیل، بیشتر علما او را با نام «صاحب العمده » می شناسند. وی در این کتاب، 920 حدیث را از پیامبر ا کرم در مناقب امام علی و دیگر ائمه گزارش داده

است. همه این احادیث، از منابع و مسانید معتبر اهل سنّت نقل شده است؛ مانند صحیح بخاری و مسلم، مسند احمد، جامع ترمذی، الجمع بین الصحیحین حُمَیدی، الجمع بین الصحاح الستّه عَبْدَریّ، كتاب الفردوس دیلمی و مناقب أمیر المؤمنین ابن مغازلی.

ابن بطریق، این کتاب را در ۴۴ فصل تنظیم کرده که 36 فصل آن درفضائل امیر مؤمنان علی علیه السلام و هشت فصل دیگر به دیگر معصومین علیهم السلام وحضرت خدیجه و جعفر طیّار، ابوطالب و برخی حوادث پس از رسول خدا (ص) و دشمنان امیرالمؤمنین (ع) پرداخته است.  

این کتاب، در نوع خود، از بهترین آثار مناقب نویسی و نخستین موسوعه حدیثی بوده که فضائل و مناقب اهل بیت   را از مصادر و منابع اهل سنت در یکجا جمع و با روشی علمی، برخی کاستی های آنها را رفع کرده و سپس به تعلیق و توضیح آنها پرداخته است.

العمده، از سلسله مصادر اصلی بحارالانوار است که پس از تحقیق و تصحیح در دو جلد انتشار یافته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha