جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
لوییس رافائل شاکو

حوزه/ اسقف ساکو گفت: سیاست غرب بر اساس منافع و مصالح است در صورتی که اگر بر اساس انسانیت و پیشرفت بشریت بود، این جنگ ها و کشتارها تا کنون تمام شده بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، لوییس رافائل ساکو اسقف اعظم کلیسای کلدانی عراق و رئیس شورای کلیساهای کاتولیک خاورمیانه در مصاحبه با پایگاه "غدپرس" عراق به بیان نظریات خود درباره تحولات عراق و آینده مسیحیان در این کشور پرداخت. ترجمه متن مصاحبه بدین شرح است:

شما پیش از این به یکی از رسانه ها در مورد دستور ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر آوارگان به آمریکا به استثنای آوارگان مسیحی انتقاد کرده و گفته بودید این نوعی تبعیض دینی و همچون دامی برای مسیحیان شرق است. درباره این نظر خود توضیح بدهید.

من آن سخنان را به صورت تلفنی به یکی از مؤسسات وابسته به واتیکان مطرح کردم و گفتم که این تصمیم ترامپ در شرایط کنونی تصمیمی حکیمانه نیست و آنها باید با پناهجویان بر اساس هویت انسانی آنها رفتار کنند نه بر اساس دین و آیین آنها. بله آمریکایی ها حق دارند امنیت و مرزهای خود را حفظ کنند، اما این تصمیم آنها تبعیض آمیز و همچون دامی برای مسیحیان بود، زیرا مسیحیان و مسلمانان هر دو در مشرق ستمدیده هستند و حقوق آنها توسط تروریست ها پایمال شده و اگر مسیحیان در این منطقه رنج دیده اند، مسلمانان شیعه و سنی رنج بیشتری متحمل شده اند و حدود سه و نیم میلیون آواره مسلمان اکنون خارج از خانه های خود هستند، اما مهاجران مسیحی درابتدای امر مورد استقبال کلیسای کرفانا قرار گرفتن و برای آنها خانه هایی توسط کلیسا اجاره شد.

وی افزود: این تصمیم ترامپ برای مسیحیان خطرناک بود، زیرا از سویی کشور از مسیحیان خالی می شد و از سوی دیگر ممکن بود تنش هایی میان مسیحیان و مسلمانان ایجاد شود و از این رو من از این تصمیم ترامپ متعجب شدم.

اسقف ساکو ادامه داد: سیاست غرب بر اساس منافع و مصالح است در صورتی که اگر بر اساس انسانیت و پیشرفت بشریت بود، این جنگ ها و کشتارها تا کنون تمام شده بود. سؤال من این است که چرا هنگامی که یک آمریکایی می میرد قیامت برپا می شود اما هنگامی که هزاران نفر دیگر در منطقه ما می میرند، وجدان آمریکایی ها ساکت است در حالی که سیاست هم باید اخلاق داشته باشد.

فراکسیون رافدین که نماینده مسیحیان است می گوید کسی از سوی ائتلاف ملی با آنها درباره طرح تفاهم ملی صحبت نکرده. نظر شما چیست؟

اولا باید بگویم طرح تفاهم ملی یک طرح مثبت است که از سوی سید عمار حکیم مطرح شد و باید مورد بررسی واقع شود و البته قابل تعدیل و اصلاح است، اما ایده خوبی است و ما هم یک نسخه از این طرح را از سوی نماینده سازمان ملل دریافت کردیم و بهتر این بود از جانب سید عمار حکیم یا ائتلاف ملی دریافت کنیم تا اعتمادسازی شود و پس از آن سید حکیم با ما تماس گرفت و نظر مسیحیان را درباره این طرح از ما جویا شد.

برخی از کاهش تعداد مسیحیان عراق از یک میلیون و دویست و شصت و چهار هزار نفر طبق آمار سال 1987 به نیم میلیون نفر خبر می دهند و در موصل نیز این عدد از 130 هزار مسیحی پیش از اشغال توسط داعش در سال 2014 اکنون به 90 هزار نفر رسیده. این ارقام تا چه اندازه دقیق است؟

تعداد مسیحیان بین 400 هزار تا 500 هزار مسیحی است که 70 درصد آنها در بغداد بوده اند، اما با صراحت بگویم که مسیحی ها ثبات و استقراری ندارند و مسیحیان از نظر قانونگذاری و از سوی سیاستمداران مورد کم توجهی قرار گرفته اند و اما در مورد تعداد مسیحیان موصل، آمار 90 هزار نفر را بنده به رسانه ها داده ام.

چرا شما با حمایت نیروهای خارجی یا شبه نظامیان محلی از مسیحیان مخالفت کرده اید؟

این فرهنگ ما مسیحی ها نیست. از نظر ما حمایت از مسیحی ها و تمام مردم بر عهده حکومت است و افراد شبه نظامی نمی توانند حامی ما باشند، چون کشور و بغداد شاهد آدم ربایی و انفجار و کشتار است و مسیحیان هم اقلیتی ساده هستند و نمی توانند گردان های مسلح تشکیل دهند و اگر هم تشکیل دهند نمی توانند از تمام استان نینوا حمایت کنند به ویژه اینکه این استان محل تمای و درگیری میان عرب ها و کردها است و این کار به نظر من درست نیست و از طرفی نینوا مرز میان دو کشور نیست که نیروهای خارجی بخواهند از آن حمایت کنند چون علاوه بر ما دولت مرکزی و اقلیمی هم این امر را نمی پذیرد و پیشنهاد بنده این بود که در نینوا یک دفتر نظارت بین المللی تاسیس شود.

از شما شنیده شده که از مسیحیان خواسته اید در بسیج مردمی عضو نشوند. آیا این درست است؟

ابدا، این سخنی غیر دقیق است. واقعیت است که برخی مسیحیان در بسیج مردمی حضور دارند و لقب های مسیحی و کلدانی هم برای خود انتخاب کرده اند اما به نظر من عضویت در بسیج مردیم نیازمند این القاب نیست چرا که برخی از این افراد که نام های مسیحی هم داشته اند مرتکب نقض حقوق انسان ها و تخلفاتی شده اند و ستم هایی نسبت به اسرا روا داشده اند که ما مسیحی ها این را جایز نمی دانیم. ما با عضویت مسیحیان در بسیج مردمی مخالف نیستیم، بلکه با اقدامات غیر قانونی و غیر اخلاقی به نام مسیحیت مخالفیم.

شما اقدامات مراجع اسلامی را نورانی و درخشان توصیف کرده بودید. از مسلمانان در ارتباط با خود چه انتظاری دارید؟

اقدامات مراجع اسلامی اطمینان بخش است و امیدوارم فضایی معتدل میان ما و مسلمانان حاکم شود که بتوانیم حرف همدیگر را گوش کنیم و بپذیریم و در نهایت خدای همه ما یکی است و یک دین نباید خود را برتر از ادیان دیگر بداند و همه باید در عراق از شهروندی یکسان برخوردار باشند همان طور که در سوره کهف قرآن کریم آمده که «من شاء فلیؤمن و من شاء فیلکفر» (29).

وی افزود: من با آیت الله العظمی سیستانی دیدار کرده ام و دیدار ما دوستانه و ساده بود و با مراجع شیعه و سنی دیگر هم ملاقات داشته ام و به طور پیوسته در ارتباط هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha