جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سید سعید حسینی

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با بیان این که حوزه انقلابی، در تحقق اهداف نظام اسلامی حرکت می‌کند، گفت: حوزه انقلابی، ظرفیت عظیم فقه را برای پاسخ به مسائل مورد نیاز جامعه بکار می گیرد.

حجت الاسلام سیدسعید حسینی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، ضمن مقایسه رابطه علما با حکومت در زمان شاه و این رابطه با حکومت در زمان استقرار نظام جمهوری اسلامی، اظهار داشت: در زمان حکومت شاهنشاهی در ایران، شاهد نقش کمرنگ علما در امور کشور بودیم، اما با تحقق انقلاب اسلامی در ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی، امام خمینی(ره) به عنوان رهبر جامعه، این خلاء را که سالیان سال شاهد آن بودیم، برطرف کرد.

وی افزود: می توان گفت که امام خمینی(ره) با حرکت هوشمندانه خود در تحقق انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، علما را وارد سیاست کرده و موجب ارتباط هدفمند حوزه های علمیه با دستگاه های حاکمیتی شدند.

معاون آموزش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با بیان این که در نظام جمهوری اسلامی ایران، بر خلاف رژیم شاه که عوامل آن تحت فرمان بیگانگان بودند، علما و روحانیون زمام امور را در دست دارند، گفت: امروزه از شخصیت اول  نظام جمهوری اسلامی ایران که مقام معظم رهبری باشد گرفته تا سایر مقامات پایین تر کشور، یا خودشان حوزوی هستند و یا به نوعی مرتبط با آن می باشند.

وی افزود: حتی رؤسای جمهورها در دوره های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی، به جز چند دوره، به دست روحانیون بوده که این مهم نشان از اعتماد مردم به جایگاه روحانیت در نظام سیاسی ایران دارد.

حجت الاسلام حسینی تأکید کرد: با توجه به این که مناصب مهم حکومتی در نظام جمهوری اسلامی ایران، به دست روحانیون است، ضروری است که حوزه های علمیه همواره با اهداف انقلاب آشنا باشند تا انقلاب اسلامی با آن آرمان های مترقی خود، در مسیر صحیح حرکت کرده و به سر منزل مقصود برسد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود معنا و مفهوم جهادی در واژه انقلابی، به تبیین برخی از شاخصه های حوزه انقلابی پرداخت و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، از شاخصه های حوزه انقلابی عدم سکون است.

معاون آموزش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران تصریح کرد: حوزه ها محل تعلیم و تربیت اند و بدین وسیله باید نیاز های جامعه را بر طرف کنند؛ وقتی حرکتی نباشد تعلیم وتربیت به معنای حقیقی هم وجود ندارد .

حجت الاسلام حسینی، در ادامه گفت: همچنین از دیگر شاخصه های حوزه انقلابی، آگاهی طلاب به علوم مختلف اسلامی و تولید علم است، در حالی که باید گفت، متاسفانه حوزه های علمیه امروزی ما، فقط فقهی هستند و توجه بیشترشان به علم فقه است، لذا باید به علوم روز نیز توجه شود.

وی با تأکید بر این که حوزه انقلابی، در عرصه های مختلف، حضوری جهادی دارد، گفت: باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت عظیم فقه، مسائل مختلف مورد نیاز و مبتلابه جامعه از جمله فقه اقتصاد، فقه خانواده و ... را استخراج کنیم، در حالی که در حال حاضر ظرفیت عظیم فقه را محدود به برخی موارد مشخص کرده ایم و از این رو این ظرفیت به معنای واقعی در خدمت انقلاب نیست.

حجت الاسلام حسینی در پایان تأکید کرد: حوزه انقلابی باید با حرکتی جهادی در عرصه علوم حوزوی، ظرفیت عظیم فقه را در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی و رفع دغدغه های مقام معظم رهبری به کار گیرد.

انتهای پیام/ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha