پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نمایشگاه کتاب

حوزه/ روحانی اهل قلم و نویسنده کتاب های کودک و نوجوان با تاکید بر این که ایجاد جذابیت بصری و محتوایی، لازمه اقبال به کتاب کودک و نوجوان است، نسبت به این که برخی خانواده ها خرید اقلام غیرضروری را به خرید کتاب ترجیح می دهند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، وجود دفاتر اصلی برخی از مهم ترین مجلات تخصصی کودک و نوجوان در قم و نیز جایگاه دوم این استان از حیث صنعت نشر و چاپ کتاب باعث شده که در این دیار مقدس ، نویسندگان مطرحی به خصوص در زمینه کتاب و مجلات کودک و نوجوان وجود داشته باشند که در این میان البته با توجه به صبغه ی حوزوی این شهر، در این میان ، نویسندگان و فرهیختگان حوزوی جایگاه مهمی دارند.

یکی از این نویسندگان که در طول بیش از 15 سال فعالیتِ قلمی خود در حدود 200 کتاب برای کودکان و نوجوانان نگاشته ، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهاجرانی است؛ آنچه در ادامه می آید چکیده گپ و گفت خبرنگار خبرگزاری حوزه با او درباره فعالیت هایش و به خصوص توصیه هایی برای نسل جدید نویسندگان کودک و نوجوان به ویژه طلاب جوان نویسنده است.

به عنوان یکی از نویسندگان مطرح در عرصه کودک و نوجوان، چه توصیه ای برای جوانانی دارید که علاقه مند هستند در این وادی قلم زده و به انتشار کتاب برای مخاطبان کودک و نوجوانان ، مبادرت ورزند؟

ببینید آنچه مهم است به عقیده بنده این است که کسی که می خواهد تازه وارد این عرصه شود قبل از هر چیز باید در وجه علمی و محتوایی خود به یک توانمندی قابل قبولی دست یابد و به قول معروف به مهارت هنری و قلمی برسد ، به این معنا که علم و هنر اگر مکمل هم باشد قطعاً نویسندگان جوان را به موفقیت می رساند. صدالبته در این راستا نیاز به حوصله و صبوری کاملاً احساس می شود.

در واقع وجه تمایز نویسندگان موثر و موفق هم در این است که در آغاز کار به یک پختگی رسیده اند و بعد با مخاطب شناسی و زمان شناسی به ارایه اثر خود پرداخته اند.

برخی فکر می کنند در ظرف دو سه سال فعالیت در این عرصه می توانند به قله ها برسند و حال آن که یکی از مولفه های مهم درخشش و توفیق در این وادی، همانا صبر و حوصله و سعه صدر در عالم نویسندگی است.

با توجه به این که خودتان حوزوی هستید، به طور خاص در رابطه با طلاب جوان علاقه مند به عرصه نویسندگی چطور؟

خُب مشخص است که کلیتش همان است که عرض کردم. البته به این خاطر که زمینه و شرایطی در همین قم برای طلاب فراهم است که شاید برای سایر نویسندگان در جاهای دیگر به این میزان فراهم نباشد، لذا به نظرم طلاب و فضلای جوان اهل قلم و خوش ذوق باید قدر

حضور در شهر مقدس قم و این فضایِ مهیای طلبگی و نهادهای فرهنگی همچون دفتر تبلیغات اسلامی و مدرسه اسلامی هنر را بدانند که به آموزش های خوبی در سال های اخیر در راستای کلاس های نویسندگی و غیره مبادرت کرده اند.

توصیه دیگرم این است که هیچ گاه از اهمیت و ضرورت مطالعه مُداوم آثار فاخر و درجه یک چه ایرانی و چه غیر ایرانی غفلت نکنند؛ در واقع مطالعه کردن و به خصوص آثار خوب را خواندن یکی دیگر از پیش نیازهای جدی موفقیت در عرصه نویسندگی است که برای قوی تر شدن نسل جدید نویسندگان اعم از حوزوی و یا دانشگاهی و غیره بسیار مفید و راهگشاست.

متاسفانه گاهی اوقات احساس می شود که برخی نویسندگان مطرح ، قلم زدن برای کودکان و نوجوانان را کسر شأنی برای خود می دانند و حال آن که می بینیم شخصیت والامقام و بزرگی همچون شهید مطهری آن هم قبل از انقلاب کتاب "داستان راستان" را به ویژه برای بچه ها به رشته تحریر درآورده است؛ نظر شما در این خصوص چیست؟!

جمله ای حجت الاسلام و المسلمین قرائتی دارند مبنی بر این که همان طور که ما پزشک بزرگسال و پزشک اطفال داریم پس روحانی اطفال هم می توانیم داشته باشیم و بنده از جمله ایشان استفاده می کنم و عرض می کنم همان طور که به قول شما شخصیتی همچون آیت الله شهید مطهری برای کودکان و نوجوانان کتاب می نویسد، چه خوب است که بزرگان ما هم در این باره قدم بردارند و قلم بزنند.

اتفاقاً در دنیای مسیحیت ما کسانی را داریم که متخصص کودک هستند یعنی کشیش کودک می باشند. در دنیای نویسندگی هم همان طور که ما نویسنده بزرگ سال داریم باید نویسنده مربوط و متخصص درباره کودک هم داشته باشیم که خودش یک حوزه تخصصی به شمار می رود.

البته باید توجه داشت که نویسنده کودک نمی تواند جز این کار به شغل های دیگر مشغول باشد و لذا برای این که این موفقیت ها در عرصه کتاب کودک و نوجوانان همچنین مجلات تخصصی تداوم داشته باشد ، مسئولان به گونه ای حمایت کنند که دغدغه معیشت برای نویسندگان این طیف وجود نداشته باشد یا اگر هست این دغدغه خیلی پررنگ نباشد که نویسنده مجبور به انتخاب شغل های دیگر هم بشود.

چگونه می توان در کتاب مختص کودکان و به زبان آن ها ، معارف الهی را به این نسل منتقل داد، تجربه شما به شخصه در این سال ها چگونه بوده است؟!

ببینید به هر حال یکی از رسالت های نویسنده کودک به خصوص در جامعه اسلامی ما این است که بکوشیم در بستر کتاب و از این ابزار رسانه ای مهم، حضور خدای متعال و در وهله بعد اعتقاد و باور به ائمه اطهار(ع) را در متن زندگی کودکان را تبیین و تشریح کنیم و در این راستا بکوشیم

بنده کتابی دارم با عنوان "همه می گن بسم الله" که در این کتاب هر یک از افراد در شغل های گوناگون اعم از پزشک و نانوا و کشاورز و معلم و غیره، کارشان را با نام و یاد خدا آغاز می کنند و به این طریق و بر اساس زبان و فهم کودکانه کوشیده ام که حضور خدا در ذهن کودک تقویت شود. آنچه مهم است این که در تبیین معارف دینی و الهی اولاً به سن و اقتضائات کودکان و نوجوانان توجه کنیم و ثانیاً هم این که به تبیین ویژگی های خداوند و اولیای الهی با زبان ساده برای آن ها بپردازیم به گونه ای که قبل از هر چیز با کتاب احساس نزدیکی و صمیمیت پیدا کنند.

به عنوان سوال آخر، راهکار و پیشنهاد شما برای این که شاهد رونق بازار کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان خانواده ها باشیم، چیست؟

این که می بینیم شمارگان کتاب در کشور ما در حد نسبتاً پایینی قرار دارد، دلایل مختلفی دارد از جمله این که هنوز هم فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین قشر وسیعی از جامعه چندان نهادینه نشده است که در این خصصو ما باید با ابزارهای رسانه ای و فرهنگی این خلأ و کمبود را جبران کنیم.

در این خصوص باید خانواده ها را تشویق کنیم که همان طور که برای کفش و لباس بچه هایشان دغدغه دارند و هزینه می کنند نسبت به تولید و خرید کالای فرهنگی به ویژه کتاب هم اهتمام لازم را داشته باشند

از دیگر سو برخی کتاب ها چندان جذابیت بصری و محتوایی برای مخاطبان خود ندارند که در این خصوص نیز لازم است نویسندگان و مولفان با خلاقیت و ابتکار هم زیبایی به کار خود بدهند و هم این که محتوای غنی و مناسب را ارایه دهند.

به ویژه در رابطه با کتاب کودک و نوجوان که بُعد هنری و تصویرگری آن بسیار مهم است.

از آن سو دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید حمایت های بیشتری در این خصوص داشته باشد که ارایه بن تخفیف کتاب برای خانواده ها یکی از این راهکارهاست.

البته به عقیده بنده خود خانواده ها نیز باید بدانند وقتی کیفیت کار بالاتر رود قیمت هم طبعاً افزایش پیدا می کند و نباید در خرید کتاب نگاه بیش از حد صرفه جویانه داشته باشند؛ متاسفانه به عینه مشاهده می کنیم که برخی خانواده ها هزینه های زیادی و غیر ضروری در زندگی دارند، اما وقتی به کتاب می رسند احساس می کنند که این هزینه ها نباید انجام شود و حال آن که خرید کتاب و مهم تر از آن مطالعه آن نقش بسیار مهمی در رشد و ارتقای فرهنگی و اخلاقی جامعه دارد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha