پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد علی اکبر رشاد

حوزه/رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: کمک دولت به حوزه چیز کمی است و گاهی به اندازه تخصیص اعتبار به یک دانشگاه است؛ اما باید حریم حوزه حفظ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد رشاد امروز در دومین روز هم اندیشی رؤسای شوراهای حوزه های علمیه و مدیران استانی که با حضور اعضای شورای عالی حوزه های علمیه در قم برگزار شد، اظهار داشت: روز گذشته،  پیام مهم و تاریخی امام راحل تحت عنوان منشور روحانیت، سند هویت ماست و از حیثی قابل مقایسه با وصیت نامه ایشان بوده و حوزه ها باید این پیام را مورد توجه خاص قرار دهند؛ بنده پیشنهاد می کنم که این پیام در متونی که باید برای طلاب تدریس شود، قرار بگیرد تا از آن فاصله نگرفته و در عمل هم ملتزم به آن باشیم.

وی ابراز داشت: گزارش آیت الله اعرافی از اقدامات جدید در حوزه های علمیه، نویدبخش تحول پرشتابی در ادامه زحمات آیت الله بوشهری و سایر معاونان ایشان بوده که این همه تدابیر و تأملات بسیار دلگرم کننده است و از به وجود آمدن چنین شرایط و فرصت هایی برای حوزه، سپاسگذاریم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در ادامه خاطرنشان ساخت: معنای این جمله که «حوزه نباید دولتی شود»، غیر از آن است که حوزه در پیوند با حکومت باشد؛ ما امروز در حال دولتی شدن به پیش می رویم.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران بیان داشت: ما امروز دستگاه هایی در کشور داریم که هزاران میلیارد بودجه دریافت کرده؛ کسی از این بودجه ها خبر نداشته و مخالفتی هم با آن نمی شود؛ البته کمک دولت  به حوزه چیز کمی است و گاهی به اندازه تخصیص اعتبار به یک دانشگاه است؛ اما باید حریم حوزه حفظ شود؛ این مشکلات راه حل داشته و باید از آن طریق اقدام گردد.

وی در ادامه به موضوع موقوفات حوزوی اشاره و ابراز داشت: اگر موقوفاتی که محل مصرف آنا شئون حوزه است، تحت مدیریت قرار گیرد، حوزه های علمیه بی نیاز شده و اگر به صورت درست و علمی مدیریت گردد، حوزه می تواند به دیگران هم کمک کند؛ اما متأسفانه موقوفات حوزوی در اختیار حوزه نبوده و مدیریت مناسبی هم برای آن نمی شود.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران خاطرنشان ساخت: امروز در کل کشور موقوفات حوزوی بسیاری داریم که متأسفانه همه آن در دست حوزه نیست و باید تدبیری برای آن اندیشیده شود؛ وقف منبعی پایدار و روزافزون است که می تواند افزایش پیدا کرده و از مشکلات موجود حوزه های علمیه بکاهد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به موضوع تحول در حوزه های علمیه نیز اشاره کرد و گفت: سال هاست آرمانی را در حوزه به نام تحول دنبال می کنیم که خوشبختانه به صورت فزاینده به سمت توسعه و تعمیق رفته و درصد قابل توجهی از آن در حوزه در حال تحقق است؛ اما ما در این موضوع، نیازمند به دو مسئله «نظریه» و «نظام» هستیم.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران تصریح کرد: اگر در تحول حوزه نظریه نداشته باشیم، شناور سخن گفته و احیانا مبتنی بر ارتکازات ذهنی خود سخن می گوییم که اگر این ارتکازات در کاغذ پیاده شود، متوجه تفاوت ها خواهیم شد.

استاد رشاد بیان داشت: ما تا زمانی که به یک نظریه معین در تحول حوزه دست پیدا نکنیم، مسائل متغیر بوده و با برداشت های متفاوت از هم ارائه شده و نتیجه ای نخواهد داشت.

وی با بیان این مطلب که نظریه به تنهایی مناسب نخواهد بود، ادامه داد: تا این «نظریه» به «نظام» تبدیل نشود، کاری از پیش نخواهد رفت؛ ما نیازمند به نظریه و نظام در کنار هم هستیم؛ تا نظام واره نیاندیشیم، قهرا اجزاء و عناصر با یکدیگر منسجم نبوده و گاهی همدیگر را نقض خواهند کرد.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع دانشگاهی شدن حوزه های علمیه اشاره و اظهار داشت: در دنیای غرب مدل های گوناگونی برای آموزش و پرورش وجود دارد که ما بدترین مدل را برای آموزش و پرورش ایران گرفته و آورده ایم و این نظام و الگوی نامناسب را به طرز ناقصی در کشور پیاده نمودیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ابراز داشت: اخیرا ما طلبه ها نیز این نظام نادرست وارد بر کشور و اجرا شده ناقص را احیانا ناقص تر در حوزه اجرا می نماییم، خطرات بزرگی را برای حوزه به دنبال دارد که آن دانشگاه شدن حوزه های علمیه است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران خاطرنشان ساخت: از دیگر اشکالاتی که در سیستم فعلی حوزه وجود دارد، حافظه محور شدن دروس است؛ ما بر اساس این محور، به سنجش طلاب پرداخته و با یک آزمون، نمره او را مشخص می کنیم؛ در حالی که شیوه ای نامناسب است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha