شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فضای مجازی

حوزه/ فضای مجازی شرائطی را ایجاد کرده که حوصله را از طرف گرفته است و با بمبارانی از اطلاعات مواجه است و زمان فکر کردن و سنجش خوب وبد را ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد کهوند، طی سخنانی درسومین نشست آسیب شناسی تبلیغ در فضای مجازی که به همت «انجمن سواد رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی» در سالن پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام برگزار شد اظهار داشت: در جلسات  قبل در مورد مبلغ و دو مشکل تبلیغ مبلّغین در فضای مجازی و استاندارد یا  غیر استاندارد بودن  ابزار موجود در دست آنان بحث شد و گزارشی از وضعیت حضور مردم در فضای مجازی در ایران و آمریکا ارائه گردید و گفته شد تمام مردم کره زمین اعم از ایرانی و آمریکائی و... نحوه استفاده از فضای مجازی را بلد نیستند و به آلودگی های فراوانی مبتلا هستند و علاوه بر ایران وآمریکا در بررسی  های انجام شده به این نتیجه رسیدیم وضع انگلیس ، آلمان ،کانادا و ژاپن در فسادهای مجازی این کشورها نیز به مراتب بدتر از ایرانی‌ها بود.

ما خیلی جلوتر از آنها بودیم و مولفه های اعتقادی و فرهنگی در یکصد کانال و سه پروفایل اول شبکه های مجازی مختلف در ایران موجود بوده است ولی در آن کشورها به هیچ وجه چیزی موجود نبود.

 با وجودی که آنها آزادی های جنسی دارند ولی سرچ مسائل جنسی در این کشورها بسیار بالاست و با بررسی علل آن دیدیم که اولا نحوه دسترسی و ارتباط در فضای مجازی اصولی نیست و ثانیا این فضای مجازی مدیری دارد که   گاهی مرئی و گاهی نا مرئی در این جریان دست دارد، بنابراین وقتی یک چاقویی تولید می شود که دست نود درصد زنان دنیا را می برد اینجا باید به این چاقو شک کرد نه به خانم هایی که از این چاقو استفاده می کنند.

خطر پذیری برخی سرویس های فضای مجازی

مشکل دیگری که امروز می توان بدان اشاره کرد خطر پذیری برخی سرویس های مجازی است ، مخصوصا در مورد افرادی که ویژه هستند و دشمن برای آنها حساب ویژه باز کرده است؛ گاه می خواهند با امنیت‌ جانی او بازی کنند و گاه می خواهند با امنیت عرضی او مبارزه کنند و گاهی می خواهند او را به مسائل هیچ و پوچ سرگرم کنند.

من با برخی ها از فعالان عرصه تبلیغ صحبت می کردم و می گفتند که گاهی در فیسبوک گرفتار شدیم و مشغول یک بازی شدیم و متاسفانه بخش قابل توجهی از وقتم از بین رفت.

گاهی اتفاق می افتدکه تمام اطلاعات فعالیت های تبلیغی و شخصی شما در اختیار گردانندگان فضای مجازی قرار می گیرد، معمولا مبلغین با همان گوشی همراه که فعالیت های تبلیغی دارند، کارهای شخصی خود را نیز انجام می دهند، این سیستم متوجه می شود که این فرد چه زمانی می خوابد و چه چیز را دوست دارد و کجا قرار دارد و روی کدام مباحث حساسیت دارد و به چه افرادی علاقه دارد و روی کدام مباحث بیشتر وقت می گذارد.تمام حساسیت های اورا در می‌آورند و برای کسی که می‌خواهند تبلیغ او را به انحراف بکشانند، یک برنامه جامع ترسیم می کنند.

در یک جلسه ای یک سری اسناد را آوردند که وهابی ها  وقتی می خواهند در منطقه‌ای ورود کنند، چنین لیستی می آورند که چطور در شخصیت ها نفوذ کنند و می گویند سراغ فلان شخصیت به هیچ وجه نباید رفت و فلان شخصیت را هم از این طریق باید وارد شد و دیگری را اینچنین مثلا با بحث ولایت فقیه نمی شود چون روی بحث ولایت فقیه حساسیت ویژه ای دارد، بنابراین از جای دیگر و بحث دیگر او را باید صید کرد، یعنی طرف مقابل ما کاملا برای پاتک و ضد حمله آماده است .

خطرات جی پی اس گوشی شخصیت ها

وقتی ابزاری متعلق به ما نیست بلکه متعلق به دشمن است نباید فردیت خود را دید بلکه باید خود را تحت یک اجتماع و عناوین حقوقی که دشمن برای آنها برنامه دارد، نگاه کرد و ما خیلی از عزیزانمان را به خاطر  نصب g p s بر روی گوشی شان از دست دادیم،بالاخره این تهدید جانی نیز از مسائل پیرامون این مسأله است.

معضلات مخاطبان مبلّغین در فضای مجازی

عدم شناخت مخاطب

اولا مبلّغین در فضای مجازی معمولا مخاطبین را نمی شناسند اما در فضای حقیقی حداقل می دانیم طرف مسن است یا جوان است، طلبه است یا دانشجو است، دختر است یا پسر است ،در فضای مجازی هیچ شناختی از مخاطب نداریم و او را نمی شناسیم آیا طرف مرد است یا زن است!؟ ، آیا ایران است یا ایران نیست، جاسوس است یا فرد عادی است، دوست است یا دشمن است، شیعه است یا سنی و یا وهابی ،  و این هر چند از جهتی خوب است که ما می توانیم پیام خود را به همه دنیا برسانیم حتی کسانی که نمی شناسیم حتی کسانی که در آن سوی دنیا هستند ولی چون می خواهیم گاهی این متد تبلیغ دو طرفه باشد، ایجاد مشکل می کند.

 سطحی نگری مخاطب

چند دلیل داریم که مخاطبین سطحی نگرند؛ لذا حوصله خواندن متن های بلند را ندارند و بسیاری عکس و فیلم را به متن ترجیح می دهند و این کار شما را مخصوصا در بحث شبهات عمیق  سخت می کند.و می گویند این شبهه را بپذیر و مبلّغ را مجبور می کنند که شبهه را بپذیرد! شبهه پاسخ دارد ولی شبهه بسیار عمیق است و کار بسیار بلندکه مدت تبلیغی و مقدمات و مبادی فراوانی برای انتقال جواب نیاز دارد، در حالی که وقت آن در این مجال نیست و برخی شبهات را نمی توان بدون توجه به مبادی آن حل کرد و یا برخی شبهات چند لایه هستند و برخی نیز محتاج متن ها یا سخنرانی های طولانی هستند که اگر شما بیان کنید می گویند اینجا منبر نیست!

سطحی نگری ،صفت فضای مجازی است هر چند او در بیرون این فضا ممکن است کتابخوان و اهل مطالعه باشد، ولی اینجا طوری است که جای این مباحث نیست اینستگرام و توییتر ویوتویوب جای متن بلند نیست، فضای مجازی شرائطی را ایجاد کرده که حوصله را از طرف گرفته است و با بمبارانی از اطلاعات مواجه است و زمان فکر کردن و سنجش خوب وبد را ندارد.

شبهه کننده ممکن است روی یک عکس یک شبهه عمیق را مطرح کند اما درجواب آن باید یک متن طولانی کذاشته شود در حالی که این شبکه مجازی عکس محور است.

ابتکار نداشتن برخی مبلغین

در فضای مجازی اگر مبلّغ ابتکار عمل داشت بسیار خوب جواب می دهد ولی اگر ابتکار نداشته باشد، نمی تواند پاسخ لازم را در همان زمان تولید کند.

 اگر همه طلاب مسلّط به پاسخگویی باشند،  اما  چون حجم شبهات به قدری زیاد است باز هم نمی رسند به همه شبهات پاسخ دهند و این هم که می گویند در گروه ها لینک نگذارید برای این است که جلوی ابتکار عمل شما را بگیرند در حالی که اگرگروه راه اندازی کنید دست شما برای تبلیغ  بازتر خواهد بود .    

وضعیت رمزگزاری و هک سیستمی فضای مجازی در دنیا

بیش از 80 در صد محتوای وب در ایران رمز است، یعنی کل اینترنت سری است و سیستم فیلترینگ هوشمند ایران هم کاملا پفکی است، لذا دانشگاه امیر کبیر بیانیه صادر کرد که این کار شما در فیلترینگ کاملا خطا است و از نظر فنی این داده های رمزی را شامل نمی شود.

واکنون پهنای باندی که در اختیار ایران است و مصرف می شود 60 درصدش برای وایبر واتساب و اینستگرام است و40 درصدش برای یاهو و گوگل و.. است که همه اینها رمز هستند و تمام شبکه های اجتماعی داده هایش رمز است.

هزینه هایی که تا همین امروز برای فیلترینگ هوشمند به کار رفته است صد و ده میلیارد تومن است و ما با این پول می توانستیم حداقل پنج شبکه اجتماعی  مجهز بسازیم؛ در حالی که هزینه هر شبکه اجتماعی در گران ترین حالت 24 میلیارد تومان است .  

 اندروید نا امن ترین سیستم جهان است، ولی اپل امن ترین گوشی است، اوباما در سال 89 این اندروید و اپل را به عنوان یکی از سیستم های جنگ نرم علیه ایران گزارش کرد در حالی که در سال 89 تعداد افرادی که اندروید داشتند خیلی کمتر از الان بود و فاکس نیوز گزارش 16 صفحه ای از این مسأله داده است.

هکر ها نیز دو نوع هستند یکی هکر هایی که صاحبان شبکه مجازی هستند آنها کاملا اطلاعات شما را هک می کنند یک سری هم افرادی هستند که حتی گوشی خاموش را نیز هک می کنند البته گوشی هیچ وقت خاموش نمی شود و این حرف علمی نیست و لذا گوشی خاموش را کوک می کنید برای ساعت فلان و در آن ساعت گوشی خاموش زنگ می خورد!

 بی احترامی در فضای مجازی

در شبکه های مجازی احترامات از بین می رود، اگر شخصی، نظرودیدگاه خود را حضوری مطرح کند، هیچ وقت شخصی که مقابل اوست به وی توهین نمی کند ولی وقتی شخصی در فضای مجازی است راحت به وی توهین می کنند.مخاطب فضای مجازی این طور نیست که به طور کامل در اختیار شما باشد از این کانال به آن کانال می چرخد چقدر باید هنرمند باید باشید تا مخاطب را از جاهای دیگر دور کنید.

شرایط زمان و مکانی

در فضای فیزیکی زمان در اختیار شماست، ولی در فضای مجازی جو آن دم به دم است و مبلغ در فضای مجازی فرصت جا انداختن مطلب را برای مخاطب ندارد و جو حاکم بر فضای مجازی به‌ سرعت در حال تغییر است ،شاید شما را با خود نبرد که انسانی قوی هستید ولی مخاطب را با خود می برد. بنابراین  تبلیغ باید متناسب با این فضا و لحظه‌ای باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha