چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: برای اینکه به تمدن نوین اسلامی برسیم، باید با فقر مبارزه کرد نه با فقیر و بدون تردید با سیستم کمیته امدادی و بهزیستی وار نمی توان به این تمدن نوین دست پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی شامگاه چهارشنبه در نشست علمی تمدن نوین اسلامی در مسجد جمکران اظهارداشت: برگزاری چنین نشست ها و توجه به چنین مسائلی دارای دوجنبه بسیار مهم داردکه باید مورد توجه قرار بگیرد.

استاد حوزه  افزود: اینگونه بحث ها در فضای مدرن و علمی که از ساحت غرب برای ما آمده است مسائل جذاب و جهاتی را ایجاد کرده که ما به آن سمت گرایش پیدا کنیم، قابل توجه باشد که این عرصه فرصتی است که باید مراقب باشیم در دام و فضای غرب قرار نگیریم.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: غرب این بحث ها را در آمال و آرزوهای خودش نمی دید که امروز از قلوب ما  به یک تمدن نوین بر اساس مبانی فلسفی و جریان فطری  برسد، این نکته بسیار مهمی است که در ساحت غرب بازی نکنیم.

وی گفت: امروز غرب گرایان و روشنفکران در این فضا قراردارند و احیاناً جذابیت هایی که این سخن ها دارد، آنها را به خود جلب کرده است، سخنان به ظاهری علمی ولی عاری از بن مایه قوی که تا حدی مورد ارزش گذاری قرار می گیرد باید هوشیار باشیم که برای ما یک زمینه انحرافی ایجاد نکنند.

حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی افزود: تمدنی که به عنوان آمال و آرزوی متفکران غرب است در واقع هیچ است و فقط ظاهر درستی دارد.

استاد حوزه علمیه  ادامه داد: دانستن مفاهیم مربوط به فرهنگ غرب در عین حال فرصتی برای مطالعه کردن و به روز ساختن اندیشه های بنیانی و اساسی مکتب اصیل اسلام و بویژه مکتب روح بخش تشیع که در قرآن و عترت جلوه کرده است می باشد.

وی تصریح کرد: هر چند تفکر غربی به مباحث زیست محیطی، علمی و تکنولوژی می پردازد، ولی غافل از آن است که خدای متعال انسانیت را در یک مدار دیگری آفریده و جهان انسان را در یک فضای دیگری قرار داده است، و آن ساحتی که از سعادت و رستگاری برای انسان سخن می گوید به مراتب فراتر از آن چیزی است که به عنوان تمدن و مدنیت مدرن از آن سخن گفته می شود.

 استاد حوزه علمیه  گفت: برای اینکه به تمدن نوین اسلامی برسیم، باید با فقر مبارزه کرد نه با فقیر و بدون تردید با سیستم کمیته امدادی و بهزیستی وار نمی توان به این تمدن نوین دست پیدا کرد.

انتهای پیام   313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha