جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی ـ آیت الله اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امروز حوزه های علمیه در توانایی بالایی قرار داشته و باید ظرفیت های خود را به دنیا بشناساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله محسن اراکی امروز در اولین همایش «وحدت و تمدن نوین اسلامی» که با رویکرد نهادینه کردن فرهنگ تقریب در سالن قدس مجتمع آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: مودت ذی القربی که در قرآن کریم به عنوان اجر رسالت رسول اکرم(ص) مطرح شده است، قطعا مراد از اجر، اجر اعتباری نیست؛ بلکه اجر حقیقی است که مقصود و محصول یک عمل است.

وی با بیان این مطلب که عدل فراگیر جهانی از ضروریات است، ابراز داشت: برقراری عدل فراگیر جهانی دارای مقدمه ایست که ایجاد یکپارچکی میان جهان اسلام است؛ یعنی جهان اسلام یکپارچه نداشته باشیم، نمی توان عدل قرآنی و محمدی را به جهان بشر عرضه کرده و ارمغان آورد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان ساخت: از مقدمات تمدن نوین اسلامی که مقصد و هدف رسالت رسول گرامی اسلام(ص) است، به وجود آمدن همگرایی گسترده در جهان اسلام می باشد.

آیت الله اراکی با بیان این مطلب که اساس و پایه فعالیت تقریب، دعوت به وحدت جهانی است، تصریح کرد: وحدت، رحمت است و به همان اندازه، پراکندگی امت اسلام، مستوجب عذاب الهی است.

وی با بیان این مطلب که انرژی حب محمد و آل محمد(ص) می تواند بشر را یکی کرده و به آنان وحدت ببخشد، اظهار داشت: یکی از دلائل پیدایش جریانات موجود، کوتاهی ها، قصورها و تقصیراتی است که صورت گرفته است؛ اگر معارف اهل بیت(ع) را به درستی به دنیا عرضه می کردیم، امروز شاهد این اتفاقات نبودیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز داشت: یکی از فعالیت های مناسب که در مجمع جهانی تقریب انجام پذیرفت، تدوین و نشر کتاب ارزشنمد «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» بوده است.

آیت الله اراکی خاطرنشان ساخت: باید راهکارهای عرضه درست مطالب مربوط به معارف اهل بیت (ع) را به جهان بشر و جهان اسلام به دست آوریم تا بتوانیم تأثیرگذار باشیم.

این استاد حوزه تصریح کرد: اینکه حوزه علمیه قم هیچ رفت و آمدی با مراکز علمی اهل سنت در جهان اسلام نداشته و هیچ تعاملی میان علمای قم با علمای جهان اهل سنت نباشد، نادرست بوده و تقریبی به وجود نخواهد آورد.

وی بیان داشت: کار تقریب آن است که سیم خاردارهای دور حوزه علمیه قم را برداشته و تعاملات لازم را به وجود آورد؛ باید بگذاریم مردم دنیا و اهل سنت با معارف اهل بیت(ع) بیشتر آشنا شوند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: امروز جهان اسلام نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ما را که از بهترین نثرهای ادبی است را نمی شناسد؛ ما باید کاری کنیم که این متن حداقل در میان أدبای عرب که انگیزه ادبی دارند، مورد بحث و گفتگو قرار گیرد.

آیت الله اراکی ابراز داشت: امروز حوزه های علمیه در توانایی بالایی قرار داشته و باید ظرفیت های خود را به دنیا بشناساند.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: امروز دست یاری از سوی دانشگاه های گوناگون به سوی حوزه علمیه قم باز است و باید مرزهایی که دور حوزه های علمیه ایجاد شده را برداریم تا بتوانیم با جهان ارتباط داشته باشیم.

وی تصریح کرد: باید با حکمت و موعظه حسنه معارف ناب اهل بیت(ع) را به اهل سنت و جهانیان عرضه بداریم تا بتوانیم این سخنان ناب را عرضه نماییم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: دست نیاز به تمام نخبگان حوزوی دراز می کنیم که در این فریضه عظیم الهی کمک کرده و با همکاری یکدیگر به نتیجه لازم برسیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha