جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ همایش ملی «جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی(ره)» ـ حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به اینکه نظریات علامه طباطبایی در حوزه جنسیت برای ما اهمیت بسیاری دارد، گفت: نمی توانم به طور قطع بگویم علامه طباطبایی نظریه پردازی جنسیتی کردند؛ اما قدم های موثری برداشتند و عناصر مهمی از این نظریه پردازی را بدست ما دادند که راهگشاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد امروز در مراسم افتتاحیه همایش ملی «جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی(ره)» که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: علامه طباطبایی شاید مهم ترین اندیشمند شیعی قرن بیستم باشد و از جهاتی برای ما مهم و منحصر به فرد است.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به اینکه علامه طباطبایی(ره) متولد 1281 شمسی در تبریز هستند، گفت: مقطع زمانی که ایشان در آن زیست کردند، محل تلاقی چند جریان فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده است.

وی افزود: مرحوم علامه طباطبایی در سن 5 سالگی بودند که مشروطه در ایران شکل می گیرد و جریان مشروطه نقطه عطف تاریخ ایران از حیث "ارتباط جامعه ایران با جهان غرب" و "ورود به عرصه سیاسی و اجتماعی جدید" است.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: متعاقب عصر مشروطه، پرسش ها، شبهات و پدیده های اجتماعی جدیدی در جامعه مطرح می شود.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد با بیان اینکه ایام جوانی علامه طباطبایی مصادف با جنگ جهانی اول می شود، گفت: جنگ جهانی اول برای ما علاوه بر اینکه مشکلات اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشت، بسیاری از مسائل را هم پدید آورد که نیازمند پاسخگویی بود.   

وی با بیان اینکه در اوایل قرن بیستم تبدیل جریان مارکسیستی به دولت کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی تبدیل می شود، گفت: این مسئله زمینه ساز ایجاد جریان تمایل به کمونیسم، الحاد و چپ گرایی در کشور ما می شود که محصول انقلاب اکتبر روسیه است.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: کمی قبل از تولد علامه طباطبایی، جریان روشنفکری از اتصال بخش غربی جهان اسلام نظیر مصر و مراکش با فضای جهان غرب بوجود می آید؛ حتی در موضوع مطالعه ما در عرصه جنسیت، اولین اثر مهم کتاب «تحریرالمرأة» از قاسم امین است که در سال 1899 نگارش شده و دوسال بعد نیز همین نویسنده، کتاب المرأه الجدیدة را می نویسد که در این کتاب اخیر تاثیر لیبرالیسم انگلیسی در اندیشه قاسم امین قابل مشاهده است.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد افزود: علی القاعده زمانی که جوانی علامه به عنوان یک طلبه در عراق سپری می شده، جریان روشنفکری و نهضت های جدیدی که در جهان عرب شکل گرفته بوده و آثار شخصیت هایی نظیر "محمد عبده"، "سید قطب" و "رشید رضا" به دست  ایشان رسیده بوده است.

وی تصریح کرد: جنگ جهانی دوم در مقطع چهل سالگی عمر علامه طباطبایی به وقوع می پیوندد و مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و پرسش های نوظهوری را برای ما بوجود می آورد.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد با بیان اینکه در دهه 1320 با اوج تمایلات به الحاد و روشنفکری در ایران مواجه می شویم، گفت: علامه طباطبایی در این مقطع زمانی که دست پرورده علمای بزرگ شیعه در عرصه فقه، فلسفه و عرفان بوده است، احساس مسئولیت می کند و وارد عرصه علم و اندیشه می شود.

وی افزود: یکی از مهم ترین آثاری که در قرن بیستم در عرصه های فکری تدوین می شود، کتاب "اصول فلسفه و روش رئالیسم" علامه طباطبایی است که محصول مباحثی می باشد که ایشان برای طلاب بیان کردند.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه علامه طباطبایی(ره) فرزند زمانه خویش بوده است، گفت: ایشان محصول علما و اندیشمندانی بودند که ایشان را پرورش دادند.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد یکی دیگر از آثار مهم علامه طباطبایی را تفسیر المیزان عنوان کرد و گفت: نگارش این اثر ارزشمند از دهه 1330 آغاز شد و نزدیک به 20 سال طول کشید؛ مباحث جنسیتی که علامه مطرح کردند، برای دهه 1330 است و بیشتر در ذیل تفسیر آیه 228 سوره بقره مطرح شده است.       

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد با بیان اینکه علامه طباطبایی با مباحث موج اول فمینیسم مواجه بود، گفت: موج دوم فمینیسم برای دهه 1360 است که علامه طباطبایی مطالبات زنانه جدید را دیدند اما با نظریه های جنسیتی مواجه نشدند.

وی با بیان اینکه تفسیر المیزان نخستین تفسیر کامل قرآن با روش تفسیری قرآن به قرآن محسوب می شود، گفت: همچنین مهم ترین اثری است که در چند قرن اخیر در جهان تشیع داشتیم و جزء دو تفسیر مهم جهان اسلام است.

وی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی دارای صحه علمی و اطلاعاتی بوده است، گفت:  ایشان در قامت یک مفسر، فیلسوف، متکلم و فیلسوف اجتماعی ظاهر شدند و این نقطه حُسن ایشان است که تسلط کامل به این عرصه ها داشتند.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: علامه طباطبایی فارغ از نظریه های علمی که در بحث ادراکات اعتباری و بسندگی قرآن در مقام فهم قرآن داشتند، نسلی متمایز، اندیشمند، خوش فکر و دارای دغدغه نسبت به مسئله اجتماع و جوانان تربیت کردند و شخصیت هایی نظیر شهید مطهری، حضرات آیات مکارم، جوادی آملی، حسن زاده آملی و آیت الله مصباح یزدی دارای چنین ویژگی هایی بودند.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد با اشاره به اینکه نظریات علامه طباطبایی در حوزه جنسیت برای ما اهمیت بسیاری دارد، گفت: قدم هایی را در راستای نظریه جنسیت برداشتند و سعی کردند مباحث جنسیتی و خانوادگی را صورت برداری کنند و یک چارچوبی برای فهم مسائل زنان و تحلیل مشکلات زنان و خانواده بدست بیاورند.

وی افزود: بنده نمی توانم به طور قطعی بگویم علامه طباطبایی نظریه پردازی جنسیتی کردند؛ اما قدم های موثری برداشتند و عناصر مهمی از این نظریه پردازی را بدست ما دادند که راهگشاست.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده در پایان با بیان اینکه این مرکز دغدغه شکل گیری کلان پروژه نظریه جنسیت و نظریه خانواده را دارد، گفت: مبانی، روش ها، کلیدواژه های مهم و عناصر کلیدی که در این نظریه باید به آن برسیم، برای ما دغدغه است و بر این اساس باید به فهم، تکمیل و نقد دیدگاه های علامه طباطبایی و شاگردان ایشان در این عرصه اهتمام داشته باشیم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha