پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سرکار خانم علاسوند

حوزه/ دبیر علمی همایش جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه از آغاز فعالیت دبیرخانه در مهرماه سال جاری، ۸۱ مقاله دریافت شده است، گفت: از این تعداد، ۳۶ چکیده مقاله پذیرفته شد و در مجموع، ۱۶ مقاله به مرحله نهایی راه یافت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، فریبا علاسوند امروز در مراسم افتتاحیه همایش ملی جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی(ره) که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: این همایش بعد از طی کردن مراحل اولیه در مهرماه سال جاری جهت اخذ مقالات از پژوهشگران سراسر کشور آغاز شد.

وی تصریح کرد: برای دبیرخانه علمی این همایش بسیار مورد اهمیت بود که از پشتوانه نیرومند محققین، خانواده پژوهان و زنان پژوهان کشور برخوردار باشد تا بتواند در جذب مقالات علمی محققان مفید و موثر باشد.

دبیر علمی همایش جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اعضای شورای علمی از علمیّت و تجارب ارزشمند پژوهشی برخوردار هستند، گفت: حجج اسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، زیبایی نژاد، الویری، مهدوی راد، بهجت پور، مهریزی، پارسانیا، اردستانی، آذربایجانی، برنجکار، دهقان؛ حکمت نیا، حسین بستان، کرمی و سرکارخانم علم الهدی و فرهمند پور اعضای شورای علمی همایش را تشکیل دادند.

علاسوند با بیان اینکه از آغاز فعالیت دبیرخانه در مهرماه سال جاری، 81 مقاله دریافت شده است، گفت: از این تعداد، 36 چکیده مقاله پذیرفته شد و در مجموع، 16 مقاله به مرحله نهایی راه یافت.

وی با بیان اینکه پیشرفت مرز دانش یکی از مهم ترین اهداف هر همایشی است، گفت: به همین منظور یکی از اقدامات مهمی که دبیرخانه هرهمایشی انجام می دهد، جذب مقالات از طریق سفارش به محققان آن عرصه است و ما نیز بر این اساس، مجموعا 17 مقاله توسط محققان و زن پژوهانی که به طور متمرکز در حوزه جنسیت فعالیت می کنند، دریافت کردیم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه یکی از اهداف مورد نظر این همایش، پیشبرد مسائل جنسیت و خانواده بود، اظهار داشت: بر این اساس علاوه بر مقالات، مصاحبه هایی برای تبیین عرصه جنسیت و خانواده در حوزه مطالعات اسلامی زنان با تعدادی از محققان و اندیشمندان انجام شد که بخشی از آن در مجله حوراء منتشر شد.

علاسوند افزود: جریان های انتقادی که از بیرون به حوزه مطالعات اسلامی و به خصوص دیدگاه های قرآنی مربوط به این حوزه وجود دارد، به جهت اینکه پرسش های مهمی را فراروی مطالعات جنسیت قرار می دهند، بسیار حائز اهمیت هستند.

وی تصریح کرد: کسانی که خارج از تفکر و منابع اسلامی به نقد و شبهه افکنی می پردازند، همیشه خدمات بزرگی می کنند زیرا خود این سوالات و شبهات می تواند به نحوی اندیشه تکانی کند و زمینه ساز پردازش و پاسخگویی به انتقادات و شبهات در حوزه مطالعات اسلامی شود.

دبیر علمی همایش جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به نقش موثر علامه طباطبایی در پرداختن به موضوع جنسیت و خانواده، اظهار داشت: علامه طباطبایی به عنوان نخستین مفسر شیعی قرآن بحث مهم و پرچالشی را به عنوان بحث زنان و خانواده مفتوح کردند و گام های مهم و موثری که در آن زمان به وسیله ایشان برداشته شد، باید در دهه های بعدی تکمیل می شد که البته این اتفاق چندان رخ نداد و همه کسانی که در محضر علامه شاگردی کردند، الزاما به حوزه جنسیت، خانواده و توسعه این دانش نپرداختند.

علاسوند افزود: مرکز تحقیقات زن و خانواده در راستای شناختن شکاف های نظری و تکمیل فرآیند نظریه پردازی جنسیت و خانواده اقدام به این همایش کرد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه همایش جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی تداوم داشته باشد، گفت: امیدواریم بتوانیم بخش های مصاحبه های خود را توسعه دهیم؛ همچنین از محققانی که با نگاه های دقیق تر به حوزه جنسیت و خانواده نگاه می کنند، مقاله دریافت خواهیم کرد و امیدواریم بعد از برگزاری همایش هم، جذب مقالات داشته باشیم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در پایان خاطرنشان کرد: محصول علمی این همایش در قالب مجموعه مقالات همایش جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی در سال آینده منتشر می شود و بدست علاقه مندان خواهد رسید. 

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha