جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین فیاضی در همایش ملی «جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی(ره)»

حوزه/ رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه تفسیر قرآن به قرآن، ضرورت رجوع به معصوم را برای کسانی که معصوم نیستند، اثبات می کند، گفت: دیگران باید برای تفسیر قرآن به قرآن سراغ معصوم بروند چون خودشان مستقیما این قدرت را ندارد و عمل علامه طباطبایی هم در تفسیر المیزان، این موضوع را تایید می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی امروز در همایش ملی جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی(ره) که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به موضوع «استدلال به روش تفسیری قرآن به قرآن»، اظهار داشت: علامه طباطبایی و بعضی شاگردان ایشان، خبر واحدی که جامع الشرایط حجیت برای اثبات حکم شرعی است را در تفسیر و غیر احکام معتبر نمی دانند.

وی بیان داشت: به نظر بنده، در صورتی که فقیه و مفسر شرایط حجیت خبر واحد را محرز بدانند، در اعتقادات، معارف مختلف قرآنی و همه مسائل حجت است. 

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به نظر علامه طباطبایی مبنی بر اینکه روش تفسیری رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین قرآن به قرآن بود، گفت: بعضی از روایات ما که در تفسیر آیه «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ
الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‌ءٍ» ذکر شده، دلالت می کند بر اینکه قرآن بر همه چیز مبین است.

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی با بیان اینکه در تفسیر آیه «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‌ءٍ» دو نظر مختلف وجود دارد، گفت: کسانی که به نظر اول اعتقاد دارند می گویند، تمام آنچه برای هدایت بشر ضرورت دارد، در قرآن است؛ کسانی که نظر دوم را قبول دارند می گویند قرآن کتاب علم الهی است و همه آنچه که در عالم قابل فهم می باشد و معلومات عالم محسوب می شود، در قرآن است؛ علامه طباطبایی هر دو احتمال را در تفسیر همین آیه آورده اند اما تمایل ایشان به موضوع اول است و بنده معتقد به نظر دوم هستم.  

وی تصریح کرد: روایات زیادی که بسیاری از آنها صحیح است، در تفسیر این آیه مبارکه ذکر شده و امام(ع) می فرماید، ما همه چیز را می دانیم؛ وقتی امام این سخن را فرمودند، احساس کردند چنین ادعایی برای مخاطب سنگین است و مجدد فرمودند ما از قرآن می دانیم.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه همه معلومات در قرآن وجود دارد، گفت: حتی امام معصوم(ع) فرموده است اگر چیزی گفتم سندش را از قرآن طلب کنید، چون هرچه ما می گوییم از قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی در ادامه با اشاره به اینکه براساس روایات، قرآن دارای "ظاهر"، "باطن" و "باطنِ باطن" است، تصریح کرد: قرآن یک ظاهری دارد که البته آن را همه متوجه می شوند اما پیش از آنکه قرآن بگوید «تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‌ءٍ» فرموده است «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ
الْكِتابَ »؛ یعنی پیامبراکرم(ص) از این قرآن، همه چیز را اعم "ظاهر"، "باطن" و "باطنِ باطن" متوجه می شود.

وی تصریح کرد: همچنین در بعضی روایات اشاره شده یک آیه فی حد نفسه معلولی دارد و آیه دیگری هم فی حد نفسه معلولی دارد اما وقتی این دو آیه کنار یکدیگر گذاشته می شود، چیز دیگری بدست می آید که غیر از آن دو معلول است و مطلب و نکته جدیدی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی تصریح کرد: همه مدلول های حاصل از تقارن آیات و کنار هم قرار دادن آیات راه هایی برای کشف حقایقی است که در قرآن وجود دارد و پیامبر و ائمه معصومین(ع) آنها را متوجه می شوند.

وی افزود: خداوند متعال خطاب به پیامبر(ص) می فرماید ما قرآن را به تو فرستادیم تا تو تبیین کنی؛ یعنی اگر پیامبر(ص) نباشد، مردم همه قرآن را متوجه نمی شوند.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: معرفت کاملی که ظاهر، باطن و باطن باطن را درک کند، فقط کار رسول اکرم(ص) و امام معصوم(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی با بیان اینکه اصل تفسیر قرآن به قرآن صحیح است، گفت: شیوه پیامبر و امامان معصوم(ع) تفسیر قرآن به قرآن بوده و این مسئله نشان می دهد آنچه که پیامبر و امام(ع) بیان می کند، همه در حقیقت قرآن است؛ یعنی سنت در عرض کتاب الله نیست زیرا سنت، مبین کتاب است و پیامبر(ص) و امامان معصوم آنچه را که از قرآن فهمیده می شود، بیان می کنند و لذا آنها، قرآن را به غیر قرآن تفسیر نمی کنند بلکه به خود قرآن تفسیر می کنند.

وی افزود: در قرآن همه چیز است و هرکسی هم قرآن را تفسیر می کند، تفسیر به خود قرآن می کند و اگر بخواهد تفسیر متقن و صحیحی باشد باید به روایات معصومین مراجعه کند.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: برخی افراد، این اشکال را به علامه می کنند که ایشان با اینکه گفته، قرآن باید به قرآن تفسیر شود اما عملا به سراغ روایات رفته است.

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی افزود: یکی از شاگردان ایشان از قول علامه طباطبایی(ره) نقل می کرد ایشان پیش از تفسیر هر آیه ای بر روایات دقت می کرده و بعد از آن به خود آیه دقت می کرده و متوجه می شدند مقصود آیه همان است که در روایت اشاره شده است.

وی تصریح کرد: علامه طباطبایی می گوید، قرآن نور است منتهی برای کسی که برای او نازل شده است؛ بر این اساس ما بی نیاز از رجوع به روایات نیستیم چون ما فقط ظاهر را متوجه می شویم؛ کسانی که اهل تهذیب و تزکیه بودند و از نظر عملی رشد کردند تا حدی از باطن را فهمیدند اما هیچکس نمی تواند تا نهایت باطن قرآن را متوجه شود زیرا هیچکس ظرفیت معصوم را ندارد.  

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: مسئله اول این است که همه چیز در قرآن است؛ حالا یا همه هر آنچه که مربوط به هدایت می باشد یا علی الاطلاق همه معلومات الهی در آن است.

وی تصریح کرد: مسئله دوم بیان می کند این گونه نیست حالا که همه چیز در قرآن است همه افراد، همه مطالب را متوجه می شوند؛ افرادی، همه قرآن را می فهمند که از این اقیانوس بی کران فقط ظاهر را نبینند و بتوانند راه باطن را هم پیدا کنند و روابط را هم کشف کنند و از نتایجی که از کنار گذاشتن آیات استفاده می شود، بتوانند استفاده کنند.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: تفسیر قرآن به قرآن، در حقیقت ضرورت رجوع به معصوم را برای کسانی که معصوم نیستند، اثبات می کند و دیگران باید برای تفسیر قرآن به قرآن سراغ معصوم بروند چون خودشان مستقیما این قدرت را ندارد و عمل علامه طباطبایی هم در تفسیر المیزان، این موضوع را تایید می کند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha