جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار رئیس دانشگاه علیگر هند با آیت الله اعرافی

حوزه/ ضمیرالدین شاه، رئیس دانشگاه علیگر هند، با حضور در سازمان مرکزی جامعه المصطفی، با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در این دیدار ضمن خیرمقدم به رئیس دانشگاه علیگر هند و همراهان وی، خاطرنشان کرد: روابط ایران و هند، در قلمروهای مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی، زبانی، اقتصادی و سیاسی، ریشه در اعماق تاریخ دارد و امروز نیز روابط  میان دو کشور در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد.

وی، با تاکید بر جایگاه مهم و راهبردی هند در نگاه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: روابط میان ایران و هند تنها به مسلمانان و شیعیان هند اختصاص ندارد بلکه شامل همه ادیان و فرهنگ های هندوستانی می شود.

رئیس المصطفی با اشاره بر نقش زبان فارسی در عمق گرفتن روابط فرهنگی میان دو کشور، بر تشابه فضای فرهنگی ایران و بسیاری از نقاط هند به ویژه در مدارس و حوزه های علمیه این کشور تاکید کرد و گفت: مدارس و حوزه علمیه در هند، از سابقه تاریخی ارزشمندی برخوردار هستند.

وی افزود: هرچند متاسفانه اکنون آن میراث عظیم اسلامی در حوزه های علمیه هند رو به افول رفته است، اما امیدواریم این گنجینه بزرگ که برای تمام مردم هند و مسلمانان جهان ارزشمند است، احیا گردد.

مدیر حوزه های علمیه، وجود علمای بزرگ، صاحبان آثار گرانقدر اسلامی و مجتهدان  برجسته را بخشی از تاریخ ارزشمند مسلمانان در هند برشمرد و تصریح کرد: البته در کنار احیای میراث های بزرگ حوزه ای که در تقویت روابط دو کشور نیز موثر است، نباید از توسعه روابط دانشگاهی میان ایران و هند نیز غافل ماند.

وی با اشاره به تفاهم نامه ای که پیش از این میان جامعه المصطفی و دانشگاه علیگر به امضا رسیده است، اظهار امیدواری کرد این تفاهم نامه هر چه زودتر عملیاتی گشته و گام های جدی تری در مقام اجرای تمام مفاد آن برداشته شود.

امام جمعه قم، در ادامه، با اشاره به جایگاه مهم شهر قم در ایران و جهان اسلام، خاطرنشان کرد: این شهر پایگاه انقلاب اسلامی ایران و مهد پرورش بنیان گذار انقلاب اسلامی بوده است و امروز از مهم ترین پایگاه های تولید فکر و اندیشه اسلامی به شمار می رود.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر قرار گرفتن بزرگترین قطب حوزه های علمیه تشیع در شهر مقدس قم، ابراز داشت: فعالیت بیش از سیصد مدرسه، حوزه علمیه و مرکز علمی،  فعالیت علمی صد هزار دانش پژوه و ده هزار استاد در قلمروهای گوناگون علوم اسلامی، اجتماعی، فلسفی و انسانی، حضور بزرگترین مراجع و علمای شیعه، انتشار بیش از دویست مجله علمی  و تولید روزانه ده ها عنوان کتاب در کنار برگزاری بیش از دو هزار کلاس درس، نشان دهنده بخشی از جایگاه علمی شهر قم است.

وی، جامعه المصطفی را مرکزی بزرگ، مهم و بین المللی خواند و یادآور شد: در کنار بیش از چهل هزار دانش آموخته المصطفی که اکنون در کشورهای خود به فعالیت در عرصه های مختلف علمی، اجتماعی و سیاسی مشغول هستند، در حال حاضر قریب به 40 هزار نفر از 130 ملیت به تحصیل در مراکز داخل و خارج از کشور المصطفی اشتغال دارند.

آیت الله اعرافی، با اشاره به حضور المصطفی در 50 کشور جهان، پرداختن به علوم عقلی، فلسفی و کلامی در کنار علوم نقلی و اسلامی را از ویژگی حوزه های علمیه قم و جامعه المصطفی دانست و تصریح کرد: مهم ترین پایگاه فلسفه، عرفان و علوم عقلی در جهان اسلام، قم است و المصطفی نیز بر این مهم تاکید ویژه ای دارد.

وی، پرداختن به علوم فلسفی و عقلی را نیاز امروز جهان اسلام خواند و ابراز داشت: متاسفانه در بسیاری از مراکز آموزشی علوم اسلامی در جهان اسلام، علوم عقلی و فلسفی مورد بی مهری و غفلت قرار گرفته اند. با این وجود در حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی، رشته های متعدد در حوزه علوم عقلی ارائه می شود و بسیاری از شاخه های علوم عقلی و فلسفی غرب در اینجا مورد تدریس و بررسی قرار می گیرد.

 آیت الله اعرافی، پرداختن به علوم انسانی و اجتماعی جدید با نگاه اسلامی و بومی را از امتیازات حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی دانست و افزود: از دیگر محورهای مهم مورد توجه المصطفی، به روزرسانی علوم انسانی با توجه به نیازهای جدید و تاسیس رشته های اسلامی در حوزه های علوم فقه و تفسیر است که نتیجه آن، پایه ریزی رشته هایی مانند فقه خانواده، فقه اخلاق، فقه محیط زیست یا قرآن و علوم اجتماعی، قرآن و سیاست، قرآن و اقتصاد و... در المصطفی بوده است.

وی با تاکید بر اهتمام المصطفی بر مطالعات تطبیقی ادیان و مذاهب، فرامذهبی عمل نمودن را از امتیازات مهم المصطفی دانست، و ابراز داشت: هم اکنون هزاران نفر از سایر مذاهب اسلامی، بر اساس مذاهب خود در جامعه المصطفی مشغول به تحصیل هستند.

استاد حوزه همچنین پرهیز از افراطی گری و تندروی های مذهبی و تاکید بر وحدت و هم افزایی میان کشورها را از دیگر سیاست های المصطفی برشمرد.

آیت الله اعرافی در پایان، با اشاره به نقش مهم دانشگاه علیگر درارتقای علمی و فرهنگی هند و مسلمانان این کشور، از آمادگی المصطفی برای افزایش ارتباطات و همکاری ها با این دانشگاه خبر داد و اظهار امیدواری کرد این سفر زمینه ای برای برداشته شدن قدم های بزرگتر در عرصه همکاری های مشترک میان دو مرکز باشد.

گفتنی است: در ابتدای این دیدار، آقای ضمیرالدین شاه نیز ضمن تشکر از میزبانی جامعه المصطفی، بر روابط تنگاتنگ دینی، ادبی، هنری، فرهنگی و زبانی میان ایران و هند در همه ادوار تاریخی تاکید کرد و بر نقش همکاری میان جامعه المصطفی و دانشگاه علیگر  بر توسعه روابط میان ایران و هند تاکید نمود.

وی، دانشگاه علیگر با130 دپارتمان را از بزرگترین دانشگاه های هند خواند و ابراز داشت: دانشگاه علیگر در مقاطع مختلف تحصیلی، در رشته های گوناگون معارف دینی، ادبی، اجتماعی، مهندسی، پزشکی و ... پذیرش دارد.

رئیس دانشگاه علیگر، در پایان با اشاره به سابقه تحصیل بسیاری از رهبران و شخصیت های برجسته هند و شماری دیگر از کشورهای منطقه در این دانشگاه، بر اهمیت جایگاه علمی دانشگاه علیگر در هندوستان تاکید کرد و از آیت الله اعرافی برای بازدید از این دانشگاه دعوت به عمل آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha