سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کارگاه اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی در قم

حوزه/ کارگاه ملی توانمند سازی روحانیون عضو کمیته دانشگاهی اخلاقی در پژوهش های زیست پزشکی به میزبانی استان قم پس از دو روز بحث و تبادل نظر به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل ازروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، دکتر محسن رضایی آدریانی دبیر کارگاه ملی توانمند سازی روحانیون عضو کمیته دانشگاهی اخلاقی در پژوهش های زیست پزشکی در حاشیه اختتامیه این همایش که با حضور اساتید، طلاب و روحانیون در تالار امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد گفت: کمیته های اخلاقی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار می شود که این کمیته ها یک ترکیب چند وجهی داشته و طرح های پژوهشی را از نظر اخلاقی نظارت می کنند.

وی گفت: این کمیته های اغلب 9 نفر عضو دارند که یکی از اعضای آن را روحانیون تشکیل می دهند که کمیته ملی اخلاق در پژوهش با توجه به اهمیت برگزاری آموزش، دوره آموزشی ویژه اعضای روحانی این کمیته ها را در قم برگزار کرد.

دبیر کارگاه ملی توانمند سازی روحانیون عضو کمیته دانشگاهی اخلاقی در پژوهش های زیست پزشکی افزود: در این دوره جلسات به صورت کارگاهی برگزار شد که پژوهش و چارچوب ها و مشکلاتی که در پژوهش های زیست پزشکی وجود داشت و همچنین چالش های مد نظر مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر رضایی آدریانی عنوان داشت: در این دوره دکتر تقی پور، دکتر شمسی و بنده موضوعاتی را از قبیل تاریخچه اخلاق پزشکی، ساختار اخلاق، روش تحیقی، چارچوب های کمیته و... بیان کردیم و دکتر ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و دکتر ثقفی معاون پژوهشی دانشگاه نیز به ارائه دیدگاه ها و راهکارها پرداختند.

وی تصریح کرد: همچنین در این دوره نقش روحانیون و چالش ها اشاره و در نهایت قرار شد یک شرح وظایف برای اعضا تهیه شود و به عنوان یک نقشه راه تصویب شود.

دبیر کارگاه ملی توانمند سازی روحانیون عضو کمیته دانشگاهی اخلاقی در پژوهش های زیست پزشکی عنوان داشت: پیش نویس اولیه کار تهیه شده و پس از ارائه و جمع آوری نقطه نظرات مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی افزود: از این همایش استقبال خوبی صورت گرفته بود و 50 نفر از روحانیون عضو کمیته دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در آن حضور داشتند.

شایان ذکر است در مراسم افتتاحیه این کارگاه نیز دکتر ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم طی سخنانی ابراز داشت: اخلاق در مسائل پژوهشی امر مهمی است که از روحانیت معزز انتظار می رود در این زمینه راهنمایی و همکاری داشته تا سند محوری اخلاق در پژوهش ترسیم شود.

وی افزود: افزود: برگزاری این نشست ها می تواند، مقدمه ای برای ارائه دستاوردهای مهم به جهان اسلام باشد و این همایش می تواند در ارتقا اثرات پژوهشی، علمی، تحقیقات و فناوری تاثیر گذارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha