چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
صالح قاسمی

حوزه/ محقق و پژوهشگر فلسفه اسلامی و جهان غرب گفت: نقش علما و روحانیون حوزه های علمیه در مواجهه با جریان نفوذ و تشیع انگلیسی بسیار مهم بوده و پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب وظیفه علما و حوزه هاست که در این قضیه ورود کنند و از ساحت تشیع ناب حراست و حفاظت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، صالح قاسمی در نشست علمی بررسی و نقد نوغالیان سیاسی شیعه با محوریت کتاب مرجعیت موروثی و تشیع انگلیسی » در کتابخانه تخصصی صاحب الزمان (عج) مسجد مقدس جمکران اظهارداشت: جریان موسوم به تشیع انگلیسی از جمله جریانات افراط گرا و انحرافی شیعه است که این جریان طی سال های اخیر با تفرقه افکنی در جهان اسلام به وسیله توهین به مقدسات اهل سنت و همچنین وهن تشیع به وسیله ترویج قمه زنی و عزاداری های موهن، اقدامات تخریبی زیادی را علیه تشیع اصیل سامان داده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته با اشاره به تهدیدات این جریان فرمودند: «آن تسننی که آمریکا از آن حمایت کند و آن تشیعی که از مرکز لندن صادر شود به دنیا، اینها مثل هم هستند. هر دو برادران شیطان هستند و هر دو عوامل آمریکا و غرب و استکبار هستند» از این حیث بازخوانی ماهیت این جریان و احصای مختصات آن لازم به نظر می رسد.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن معرفی بخش های مختلف کتاب «مرجعیت موروثی یا تشیع انگلیسی» ادامه داد: این کتاب به جریان افراط گرای شیعی می پردازد که از زبان رهبر انقلاب تحت عنوان تشیع انگلیسی نامیده شده است، این کتاب به بخش داخلی و طیف خارج نشین این جریان پرداخته است.

وی بیان داشت: به طور کلی تاریخچه جریان شیرازی ها، ماهیت و مختصات فکری و کارکرد آنها از جمله موضوعاتی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. این کتاب در همین مدت به چاپ سوم رسیده و مورد استقبال عمومی قرار گرفته است.

نویسنده کتاب مرجعیت موروثی یا تشیع انگلیسی در توضیح دیگر بخش های کتاب خود گفت: در ادامه کتاب به عقبه خارجی این جریان اعم از یاسرالحبیب مقیم لندن، محمد هدایتی مقیم آمریکا و... که از حامیان و همراهان فکری جریان شیرازی ها است پرداخته شده است. به عنوان مثال فردی به نام المهتدی البحرینی یکی از مبلغان مرجعیت سید صادق شیرازی در بحرین است که متاسفانه با پادشاه بحرین هم همراهی و همکاری می کند. لذا سعی کردیم در این کتاب به این افراد خارج نشین نیز پرداخته شود.

وی ادامه داد: در بخش های دیگر کتاب ضمن اشاره به موضوعاتی همچون قمه زنی و برائت، تعظیم شعائر و... که این جریان مدعی حفظ آن هستند، این موضوعات را از سوی علما و مراجع مورد بررسی قرار دادیم و ادعاهای این جریان را در این کتاب رد کردیم.

قاسمی در خصوص مختصات فکری این جریان گفت: نگاه قشری و سطحی به معارف شیعه بزرگترین آفتی است که گریبان این جریان را گرفته است، اصل کردن فروع و فرع کردن اصول در مکتب اهل بیت(ع) آسیب زیادی به جامعه شیعی می زند که متاسفانه این جریان این خطا را مرتکب شده است. آنها فروعی را به اصل لایتغیر تبدیل کرده اند و اصولی که امهات مبانی شیعه است را به فرع و حاشیه بردند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وحدت بین فرق اسلامی چیزی است که در قرآن آیات متعددی در مورد آن داریم. ضمن حفظ چارچوب ها در هر مذهب باید وحدت بین فرق اسلامی حفظ شود. این توصیه قرآن و سیره معصومین است که ما روایات بسیار روشنی در باب حفظ وحدت داریم. اما این جریانات امروز بر طبل تفرقه و تکفیر می کوبد و منکر وحدت است و این باعث شده که اینطور آب به آسیاب دشمنان اسلام که تفرقه در میان امت اسلام را می طلبند می ریزد و در واقع آتش بیار این جنگ ها و درگیری های فرقه ای که امروز در منطقه شاهد آن هستیم، شده اند.

وی اظهارداشت: کنار گذاشتن استکبارستیزی از دیگر شاخصه های این جریان است، شما کوچکترین واکنشی از این جریان علیه استکبار نمی بینید، آنها شعار جدایی دین و سیاست می دهند، البته در همین شعار هم دروغ می گویند چون علیرغم اینکه قائل به جدایی دین از سیاست هستند جایی که منافع غرب را تامین می کند وارد سیاست می شوند مثلا در تقابل با جمهوری اسلامی وارد سیاست می شوند، ولی به طور کلی شعار جدایی دین و سیاست می دهند.

قاسمی ادامه داد: آنها شیعیان را به صورت قشری و عوامانه بار می آورند، بعنوان مثال همه چیز را در تعظیم شعائر می بینند در حالی که ما علاوه بر تعظیم شعائر باید به اهداف قیام کربلا بپردازیم، آنها به یک قمه زدن در عزای سید الشهدا اکتفا می کنند، بدون اینکه توجه کنند که همین قمه زنی امروز باعث وهن شیعه می شود.

وی افزود: این جریان یک جریان شبه تکفیری منسوب به شیعه است و قطعا یکی از مسببین آتشی که امروز در منطقه شاهد آن هستیم همین جریانات شیرازی ها هستند.

نویسنده کتاب مرجعیت موروثی و تشیع انگلیسی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، منبی بر مشابهت جریان تشیع انگلیسی و اسلام داعشی، اظهارداشت: هر دو جریان تکفیری در اهل سنت و شیعه، بسیار قشری و سطحی با معارف اسلامی روبرو می شوند و برداشت های خود و تفسیر به رای خود را بر قرآن و روایات تحمیل می کنند. نتیجه این می شود که از دو طرف عده ای با تعصبات کور و هیجانات کاذب به جان هم می افتند و هر کدام فکر می کنند که حق دارند غیر خود را تکفیر کنند.

وی افزود: در هر دو تفکر علائم آشکار اخباری گری وجود دارد که به ظاهر روایات اکتفا می کنند، حتی اگر روایت سند محکمی نداشت و یا روایات معارض و تناقضاتی با سایر روایات داشت و با محکمات قرآن سازگاری نداشت به صرف اینکه این روایت در فلان کتاب نقل شده بدون توجه به سند و محتوا و دلالت، آن را معیار عمل قرار می دهند که این یکی از وجوه تشابهات این دو جریان است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha