شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام رحمانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه همدان گفت: در سخنرانی؛ سه مسئله حایز اهمیت است، موضوع سخنرانی، محور سخنرانی و پیامی که قرار است در زمان خاصی به ذهن مخاطب انتقال پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام  جعفر رحمانی، در کارگاه سخنرانی دینی ویژه متقاضیان تلبس حوزه علمیه همدان، گفت: یکی از نکاتی که یک سخنران دینی باید به آن توجه کند، بیان نعمت های الهی است.

وی در ادامه افزود: بیان نعمت های الهی سبب می شود که مخاطب ناخواسته ذهنش به سوی شکر خداوند برود و به خدای متعال نزدیک تر شود که این خود موفقیت بزرگی برای یک مبلغ است.

استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به معنی سخنرانی، ابراز داشت: فن سخنرانی و خطابه یعنی انتقال پیام یک طرفه که با هدف رشد، هدایت اندیشه و احساس و رفتار مخاطب باشد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه سخنران دینی خاطرنشان کرد: هدف از سخنرانی برای مبلغ انتشار و تبلیغ اوامر و نواهی دین از آیات و روایات است از این رو باید مبلغان دین در انتقال درست مطلب از روش های مناسب استفاده کنند.

وی ادامه داد: سخنران اگر دارای مهارت باشد می تواند در رساندن پیام خود معجزه کند. سخنران باید علمی صحبت کند و در تبیین مطلب خود احساسات مخاطبین را برانگیخته کند و همچنین باید رفتار سازی کند.

حجت الاسلام رحمانی تصریح کرد: مخاطب شناسی یکی از ویژگی های سخنران است و زمانی می تواند موفق عمل کند که مخاطب خود و موضوعی که مناسب آن ها است را بشناسد.

وی در ادامه با اشاره به ابعاد مخاطب شناسی افزود: مخاطب شناسی دارای سه بعد مخاطب شناسی روان شناختی، مخاطب شناسی جامع شناختی ومخاطب شناسی مردم شناختی است.

استاد حوزه علمیه همدان ابراز داشت: در سخنرانی سه مسئله حائز اهمیت است، موضوع سخنرانی، محور سخنرانی و پیامی که قرار است در زمان خاصی به ذهن مخاطب انتقال پیدا کند.

وی در پایان افزود: سخنران باید موضوع انتخابی را بصورت مبهم بیان کند تا همه حواس ها به طرف پیام سخنرانی جذب شود وهیچ گاه نباید از محور بحث دور شد، چرا که محور بحث همانند نخ تسبیح است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha