پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فرهنگ

حوزه/ در طول زمان لایه سطحی اول فرهنگ که مصنوعات است، خیلی زود تغییر می کند، لایه دوم که ارزشها است دیرتر تغییر می یابد و اعتقادات و مفروضات نیز قرن ها طول می کشد تا تغییر کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، دکتر سعید شریفی، صبح امروز در دوره آموزشی مبلغان با عنوان «آسیب شناسی مشکلات فرهنگی زنان و راهکارهای آن با محوریت سبک زندگی» که به همت مدرسه علمیه نرجس خاتون(س) شاهین شهر برگزارشد، به رابطه جایگاه فرهنگ در دین پرداخت و گفت: فرهنگ دارای دو بار معنایی است، فرهنگ در معنای امر خاص استعلایی و بالابرنده است و در معنای امر عام شیوه های زندگی مردم است.

این استاد دانشگاه افزود: برای فرهنگ سه سطح در نظر گرفت و سطح اول را مفروضات ،سطح دوم را ارزش ها و سطح سوم را مصنوعات نامید.

وی، برای ساختار دین هم سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام را برشمرد و گفت: اگر بپذیریم که دین و فرهنگ از نظر ساختار یکسان هستند و مفروضات فرهنگ را دین پاسخ می دهد، پس فرهنگ زیر مجموعه دین است، در کل جهان تمام فرهنگ ها ریشه در آموزه های دین دارد.

شریفی ادامه داد: در طول زمان لایه سطحی اول فرهنگ که مصنوعات است خیلی زود تغییر می کند، لایه دوم که ارزشها است، دیرتر تغییر پیدا می کند و اعتقادات و مفروضات قرنها طول می کشد تا تغییر کند.

وی خاطر نشان کرد: راز جاودانگی دین در غیر مادی بودن آن است و دین ماهیت مادی ندارد ولی از آن استفاده مادی می کنیم به این معنی که سوالات انسانها را پاسخ می دهد و انسانها آنها را به سازه های مادی زندگی تبدیل می کنند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اگر در یک جامعه عقل ابزاری ملاک قرار بگیرد جامعه از نظر مادی توسعه می یابد و این جامعه روح اخلاقی ندارد و بالعکس اگر بعد عقل جوهری ملاک قرار بگیرد از نظر مادی و تکنولوژی عقب می ماند .پس نتیجه این است که باید از هر دو عقل در جامعه استفاده شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha